Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium monograficzne : Współpraca sektora obywatelskiego z administracją publiczną w Polsce [05-DP-S1-KM3.14] semestr letni 2016/2017
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Konwersatorium monograficzne : Współpraca sektora obywatelskiego z administracją publiczną w Polsce [05-DP-S1-KM3.14]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Joanna Lustig
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Adamiak P., Charycka B., Gumkowska M., Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2016.

Barański M., (red.), Zarządzanie organizacją pozarządową w Unii Europejskiej. Wybrane problemy, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2009.

Buttler D., Matczak P., Wolontariat w Polsce i w Europie: kondycja i wyzwania. Ekspertyza dla potrzeb przygotowania kampanii promującej wolontariat podczas polskiej Prezydencji w Radzie UE, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2010.

Młody, bogaty, wykształcony, religijny – mit polskiego wolontariusza. Komunikat CBOS, BS/63/2011, Warszawa 2011.

Potencjał społecznikowski oraz zaangażowanie w pracę społeczną, Komunikat z badań CBOS nr 15/2016, Warszawa 2016.

Sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z lat 2012 i 2013, Biblioteka Pożytku Publicznego, Warszawa 2015.

Szustek A., Polski sektor społeczny, Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2008.

Rymsza M., Makowski G., Dudkiewicz M., (red.), Państwo a trzeci sektor. prawo i instytucje w działaniu,Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.

Zaangażowanie społeczne Polaków. Raport TNS Polska dla Groupon Polska, 2013.

Zaangażowanie społeczne Polek i Polaków. Wolontariat, Filantropia, 1% i wizerunek organizacji pozarządowych. Raport z badania 2013, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

Kietlińska K., Rola trzeciego sektora w społeczeństwie obywatelskim, Difin, Warszawa 2010.

Zakres tematów:

Zajęcia 1

Organizacje obywatelskie w Polsce :

-pojęcia, cechy, funkcje oraz klasyfikacja organizacji pozarządowych;

-historia rozwoju organizacji pozarządowych w Polsce;

-podstawy prawne tworzenia i funkcjonowania organizacji pozarządowych w Polsce.

Zajęcia 2

Organizacje obywatelskie w Polsce – ciąg dalszy :

-podstawy prawne tworzenia i działania stowarzyszeń (pojęcie oraz cechy charakterystyczne stowarzyszenia; rodzaje stowarzyszeń oraz procedury ich powstawania; członkostwo w stowarzyszeniach; nadzór nad stowarzyszeniami; likwidacja stowarzyszeń);

-podstawy prawne tworzenia i działania fundacji (powstanie fundacji jako osoby prawnej w systemie normatywno – rejestracyjnym, nadzór nad jej działalnością oraz likwidacja; powstanie przedstawicielstwa fundacji zagranicznej w Polsce; przykłady utworzenia fundacji w systemie aktów organów państwa);

-podmioty III sektora działające na podstawie odrębnych aktów prawnych.

Zajęcia 3, 4 i 5

Działalność pożytku publicznego oraz wolontariat w Polsce:

-działalność pożytku publicznego (pojęcie działalności pożytku publicznego; podmioty mogące prowadzić działalność pożytku publicznego; formy współpracy między organami administracji publicznej a podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego; działalność odpłatna i nieodpłatna pożytku publicznego);

-organizacje pożytku publicznego (uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego; obowiązki i przywileje wynikające ze statusu organizacji pożytku publicznego; nadzór nad działalnością organizacji pożytku publicznego);

-wolontariat (pojęcie wolontariusza; obowiązki spoczywające na podmiotach korzystających z wykonywania przez wolontariuszy określonych świadczeń).

Zajęcia 6

Wolontariat:

- dyskusje wokół pojęcia „wolontariat”;

- znaczenie wolontariatu;

- krytyczne podejście do wolontariatu;

- typy wolontariatu;

- uwarunkowania wolontariatu na poziomie na poziomie mikro i makro;

- motywacje do podjęcia działalności wolontariackiej;

- ekonomiczna wartość wolontariatu;

- wizerunek wolontariatu.

Zajęcia 7 i 8

Zaangażowanie Polaków w wolontariat:

- skala zainteresowania wolontariatem w Polsce;

- charakterystyka polskich wolontariusz;

- motywacje do angażowania się w wolontariat;

- powody braku zaangażowania większości Polaków;

- problemy i bariery rozwoju wolontariatu w Polsce.

Zajęcia 9 i 10

Kondycja organizacji obywatelskich w Polsce.

Skala i kierunki działania sektora pozarządowego w Polsce.

Zajęcia 11

Założenia Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014 – 2020.

Zajęcia 12, 13, 14 oraz 15

Prezentacja przez każdego studenta przygotowanego przez siebie referatu zawierającego analizę współpracy sektora obywatelskiego z administracja publiczną na wybranym obszarze.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są przy wykorzystaniu poniższych metod :

- dyskusja moderowana przez prowadzącego zajęcia,

- debata,

- referaty opracowane przez studentów.

Zajęcia 1

Lektura literatury przedmiotu:

Barański M.,(red.), Zarządzanie organizacją pozarządową w Unii Europejskiej. Wybrane problemy, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2009, s. 41 – 47, 65 – 76.

Rymsza M., Makowski G., Dudkiewicz M., (red.), Państwo a trzeci sektor. prawo i instytucje w działaniu,Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007, s. 23-35.

Szustek A., Polski sektor społeczny, Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2008, s. 17 – 43.

Zajęcia 2

Lektura literatury przedmiotu:

Szustek A., Polski sektor społeczny, Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2008, s. 44 – 78.

Zapoznanie się z tekstem następujących ustaw:

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. z 2016 r. Dz. U. poz. 40).

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. z 2017 r. Dz.U. poz. 210).

Zajęcia 3, 4 i 5

Zapoznanie się z tekstem następującej ustawy:

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. z 2016. Dz.U. poz. 1817 z późn. zm.).

Zajęcia 6

Lektura literatury przedmiotu:

Buttler D., Matczak P., Wolontariat w Polsce i Europie. Kondycja i wyzwania. Ekspertyza dla potrzeb przygotowania kampanii promującej wolontariat podczas polskiej Prezydencji w Radzie UE, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2010, s.62 – 113.

Zajęcia 7 i 8

Lektura literatury przedmiotu:

Przewłocka J., Zaangażowanie społeczne Polaków w roku 2010 : wolontariat, filantropia, 1 %. Raport z badań, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2011, s. 7 – 44.

Młody , bogaty, wykształcony, religijny – mit polskiego wolontariusza. Komunikat CBOS, BS/63/2011, Warszawa 2011.

Potencjał społecznikowski oraz zaangażowanie w pracę społeczną, Komunikat z badań CBOS nr 15/2016, Warszawa 2016.

Zaangażowanie społeczne Polaków. Raport TNS Polska dla Groupon Polska, 2013.

Zajęcia 9 i 10

Lektura literatury przedmiotu:

Adamiak P., Charycka B., Gumkowska M., Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2016 (publikacja dostępna na stronie www.ngo.pl).

Zajęcia 11

Zapoznanie się z treścią następującego dokumentu :

Załącznik do uchwały Nr 209/2013 Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie przyjęcia krajowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014 - 2020.

Zajęcia 12, 13, 14 oraz 15

Na pierwszych zajęciach studenci zostaną poinformowani o konieczności przygotowania wystąpienia poświęconego analizie współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną. Zadaniem każdego studenta będzie zebranie niezbędnych informacji, a następnie przedstawienie wyników swojej pracy w 15 – 20 minutowym referacie ustnym. W wystąpieniu powinny zostać uwzględnione informacje dotyczące form współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną.

Zastrzega się możliwość zmiany i/lub uzupełnienia wskazanej literatury.

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja moderowana przez prowadzącego zajęcia:

Podczas dyskusji prowadzący zajęcia zadawać będzie pytania sprawdzające opanowanie wiedzy oraz umiejętności zawartych w efektach kształcenia modułu.

Student zobowiązany jest zapoznać się przed każdymi zajęciami z literaturą przedmiotu oraz / lub aktami prawnymi przedstawionymi w opisie pracy własnej studenta .

Ocena uczestnictwa w dyskusji każdego studenta dokonywana jest na podstawie jego wiedzy dotyczącej omawianego zagadnienia (również tej wykraczającej poza literaturę obowiązkową) oraz posiadanej zdolności analizowania i wyjaśniania mechanizmów współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną.

Cotygodniowe odnotowanie udziału studenta w dyskusji.

Debata:

W trakcie zajęć przewidziane są debaty dotyczące poszczególnych aspektów współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną, podczas których studenci bronić będą różnych sposobów postrzegania danego zagadnienia.

Student zobowiązany jest zapoznać się przed każdymi zajęciami z literaturą przedmiotu oraz / lub aktami prawnymi przedstawionymi w opisie pracy własnej studenta.

Ocena uczestnictwa w debacie każdego studenta na podstawie jego wiedzy dotyczącej omawianego zagadnienia (również tej wykraczającej poza literaturę obowiązkową) oraz posiadanej zdolności analizowania i wyjaśniania mechanizmów współpracy sektora obywatelskiego z administracja publiczną.

Cotygodniowe odnotowanie udziału studenta w debacie.

Referaty opracowane przez studentów:

Wygłoszenie przez studenta w trakcie zajęć opracowanego przez siebie wystąpienia dotyczącego poszczególnych aspektów współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną.

W wystąpieniu ustnym powinny zostać uwzględnione informacje dotyczące współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną.

Oceniane będzie przede wszystkim uwzględnienie w wystąpieniu wszystkich informacji (wskazanych w wymaganiach merytorycznych) dotyczących współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną. Skala ocen od 2 do 5.

Rozpoczęcie prezentacji przez studentów referatów ustnych nastąpi po zrealizowaniu 11 tematów opisanych w treści zajęć. Czas wystąpienia jednej osoby 15 – 20 minut.

Uwagi:

2 semestr doradztwo polityczne i publiczne stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)