Konwersatorium monograficzne : Współpraca sektora obywatelskiego z administracją publiczną w Polsce [05-DP-S1-KM3.14]
semestr letni 2016/2017
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Konwersatorium monograficzne : Współpraca sektora obywatelskiego z administracją publiczną w Polsce [05-DP-S1-KM3.14] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 21 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Joanna Lustig |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Adamiak P., Charycka B., Gumkowska M., Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2016. Barański M., (red.), Zarządzanie organizacją pozarządową w Unii Europejskiej. Wybrane problemy, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2009. Buttler D., Matczak P., Wolontariat w Polsce i w Europie: kondycja i wyzwania. Ekspertyza dla potrzeb przygotowania kampanii promującej wolontariat podczas polskiej Prezydencji w Radzie UE, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2010. Młody, bogaty, wykształcony, religijny – mit polskiego wolontariusza. Komunikat CBOS, BS/63/2011, Warszawa 2011. Potencjał społecznikowski oraz zaangażowanie w pracę społeczną, Komunikat z badań CBOS nr 15/2016, Warszawa 2016. Sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z lat 2012 i 2013, Biblioteka Pożytku Publicznego, Warszawa 2015. Szustek A., Polski sektor społeczny, Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2008. Rymsza M., Makowski G., Dudkiewicz M., (red.), Państwo a trzeci sektor. prawo i instytucje w działaniu,Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007. Zaangażowanie społeczne Polaków. Raport TNS Polska dla Groupon Polska, 2013. Zaangażowanie społeczne Polek i Polaków. Wolontariat, Filantropia, 1% i wizerunek organizacji pozarządowych. Raport z badania 2013, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: Kietlińska K., Rola trzeciego sektora w społeczeństwie obywatelskim, Difin, Warszawa 2010. |
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 Organizacje obywatelskie w Polsce : -pojęcia, cechy, funkcje oraz klasyfikacja organizacji pozarządowych; -historia rozwoju organizacji pozarządowych w Polsce; -podstawy prawne tworzenia i funkcjonowania organizacji pozarządowych w Polsce. Zajęcia 2 Organizacje obywatelskie w Polsce – ciąg dalszy : -podstawy prawne tworzenia i działania stowarzyszeń (pojęcie oraz cechy charakterystyczne stowarzyszenia; rodzaje stowarzyszeń oraz procedury ich powstawania; członkostwo w stowarzyszeniach; nadzór nad stowarzyszeniami; likwidacja stowarzyszeń); -podstawy prawne tworzenia i działania fundacji (powstanie fundacji jako osoby prawnej w systemie normatywno – rejestracyjnym, nadzór nad jej działalnością oraz likwidacja; powstanie przedstawicielstwa fundacji zagranicznej w Polsce; przykłady utworzenia fundacji w systemie aktów organów państwa); -podmioty III sektora działające na podstawie odrębnych aktów prawnych. Zajęcia 3, 4 i 5 Działalność pożytku publicznego oraz wolontariat w Polsce: -działalność pożytku publicznego (pojęcie działalności pożytku publicznego; podmioty mogące prowadzić działalność pożytku publicznego; formy współpracy między organami administracji publicznej a podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego; działalność odpłatna i nieodpłatna pożytku publicznego); -organizacje pożytku publicznego (uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego; obowiązki i przywileje wynikające ze statusu organizacji pożytku publicznego; nadzór nad działalnością organizacji pożytku publicznego); -wolontariat (pojęcie wolontariusza; obowiązki spoczywające na podmiotach korzystających z wykonywania przez wolontariuszy określonych świadczeń). Zajęcia 6 Wolontariat: - dyskusje wokół pojęcia „wolontariat”; - znaczenie wolontariatu; - krytyczne podejście do wolontariatu; - typy wolontariatu; - uwarunkowania wolontariatu na poziomie na poziomie mikro i makro; - motywacje do podjęcia działalności wolontariackiej; - ekonomiczna wartość wolontariatu; - wizerunek wolontariatu. Zajęcia 7 i 8 Zaangażowanie Polaków w wolontariat: - skala zainteresowania wolontariatem w Polsce; - charakterystyka polskich wolontariusz; - motywacje do angażowania się w wolontariat; - powody braku zaangażowania większości Polaków; - problemy i bariery rozwoju wolontariatu w Polsce. Zajęcia 9 i 10 Kondycja organizacji obywatelskich w Polsce. Skala i kierunki działania sektora pozarządowego w Polsce. Zajęcia 11 Założenia Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014 – 2020. Zajęcia 12, 13, 14 oraz 15 Prezentacja przez każdego studenta przygotowanego przez siebie referatu zawierającego analizę współpracy sektora obywatelskiego z administracja publiczną na wybranym obszarze. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są przy wykorzystaniu poniższych metod : - dyskusja moderowana przez prowadzącego zajęcia, - debata, - referaty opracowane przez studentów. Zajęcia 1 Lektura literatury przedmiotu: Barański M.,(red.), Zarządzanie organizacją pozarządową w Unii Europejskiej. Wybrane problemy, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2009, s. 41 – 47, 65 – 76. Rymsza M., Makowski G., Dudkiewicz M., (red.), Państwo a trzeci sektor. prawo i instytucje w działaniu,Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007, s. 23-35. Szustek A., Polski sektor społeczny, Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2008, s. 17 – 43. Zajęcia 2 Lektura literatury przedmiotu: Szustek A., Polski sektor społeczny, Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR, Warszawa 2008, s. 44 – 78. Zapoznanie się z tekstem następujących ustaw: Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. z 2016 r. Dz. U. poz. 40). Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. z 2017 r. Dz.U. poz. 210). Zajęcia 3, 4 i 5 Zapoznanie się z tekstem następującej ustawy: Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. z 2016. Dz.U. poz. 1817 z późn. zm.). Zajęcia 6 Lektura literatury przedmiotu: Buttler D., Matczak P., Wolontariat w Polsce i Europie. Kondycja i wyzwania. Ekspertyza dla potrzeb przygotowania kampanii promującej wolontariat podczas polskiej Prezydencji w Radzie UE, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2010, s.62 – 113. Zajęcia 7 i 8 Lektura literatury przedmiotu: Przewłocka J., Zaangażowanie społeczne Polaków w roku 2010 : wolontariat, filantropia, 1 %. Raport z badań, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2011, s. 7 – 44. Młody , bogaty, wykształcony, religijny – mit polskiego wolontariusza. Komunikat CBOS, BS/63/2011, Warszawa 2011. Potencjał społecznikowski oraz zaangażowanie w pracę społeczną, Komunikat z badań CBOS nr 15/2016, Warszawa 2016. Zaangażowanie społeczne Polaków. Raport TNS Polska dla Groupon Polska, 2013. Zajęcia 9 i 10 Lektura literatury przedmiotu: Adamiak P., Charycka B., Gumkowska M., Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2016 (publikacja dostępna na stronie www.ngo.pl). Zajęcia 11 Zapoznanie się z treścią następującego dokumentu : Załącznik do uchwały Nr 209/2013 Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie przyjęcia krajowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014 - 2020. Zajęcia 12, 13, 14 oraz 15 Na pierwszych zajęciach studenci zostaną poinformowani o konieczności przygotowania wystąpienia poświęconego analizie współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną. Zadaniem każdego studenta będzie zebranie niezbędnych informacji, a następnie przedstawienie wyników swojej pracy w 15 – 20 minutowym referacie ustnym. W wystąpieniu powinny zostać uwzględnione informacje dotyczące form współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną. Zastrzega się możliwość zmiany i/lub uzupełnienia wskazanej literatury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja moderowana przez prowadzącego zajęcia: Podczas dyskusji prowadzący zajęcia zadawać będzie pytania sprawdzające opanowanie wiedzy oraz umiejętności zawartych w efektach kształcenia modułu. Student zobowiązany jest zapoznać się przed każdymi zajęciami z literaturą przedmiotu oraz / lub aktami prawnymi przedstawionymi w opisie pracy własnej studenta . Ocena uczestnictwa w dyskusji każdego studenta dokonywana jest na podstawie jego wiedzy dotyczącej omawianego zagadnienia (również tej wykraczającej poza literaturę obowiązkową) oraz posiadanej zdolności analizowania i wyjaśniania mechanizmów współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną. Cotygodniowe odnotowanie udziału studenta w dyskusji. Debata: W trakcie zajęć przewidziane są debaty dotyczące poszczególnych aspektów współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną, podczas których studenci bronić będą różnych sposobów postrzegania danego zagadnienia. Student zobowiązany jest zapoznać się przed każdymi zajęciami z literaturą przedmiotu oraz / lub aktami prawnymi przedstawionymi w opisie pracy własnej studenta. Ocena uczestnictwa w debacie każdego studenta na podstawie jego wiedzy dotyczącej omawianego zagadnienia (również tej wykraczającej poza literaturę obowiązkową) oraz posiadanej zdolności analizowania i wyjaśniania mechanizmów współpracy sektora obywatelskiego z administracja publiczną. Cotygodniowe odnotowanie udziału studenta w debacie. Referaty opracowane przez studentów: Wygłoszenie przez studenta w trakcie zajęć opracowanego przez siebie wystąpienia dotyczącego poszczególnych aspektów współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną. W wystąpieniu ustnym powinny zostać uwzględnione informacje dotyczące współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną. Oceniane będzie przede wszystkim uwzględnienie w wystąpieniu wszystkich informacji (wskazanych w wymaganiach merytorycznych) dotyczących współpracy sektora obywatelskiego z administracją publiczną. Skala ocen od 2 do 5. Rozpoczęcie prezentacji przez studentów referatów ustnych nastąpi po zrealizowaniu 11 tematów opisanych w treści zajęć. Czas wystąpienia jednej osoby 15 – 20 minut. |
Uwagi: |
2 semestr doradztwo polityczne i publiczne stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.