Diagnoza i współpraca z rodziną i środowiskiem [12-PE-ZTP-S2-3DWRS]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza i współpraca z rodziną i środowiskiem [12-PE-ZTP-S2-3DWRS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anastazja Sorkowicz |
Literatura: |
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania. Danilewicz W. T., Izdebska J., Krzesińska-Żach B., Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Gajewska G., Wsparcie dziecka w rozwoju; Konteksty opieki i edukacji. Izdebska J., Dziecko osamotnione w rodzinie: kontekst pedagogiczny. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania. Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Krzesińska-Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Kukołowicz T., Rodzina wychowuje. Zagadnienia wybrane. Majkowski W., Rodzina polska w kontekście nowych uwarunkowań. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. J. Stewart (red.). Problemy współczesnej rodziny polskiej. M. Klimek, B. Wieckiewicz (red.). Ryś M., Systemy rodzinne: metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Śledzianowski J., Bobas S., Blaski i cienie współczesnej rodziny polskiej. Wybrane czasopisma naukowe, m.in.: „Wychowanie w Rodzinie”, „Społeczeństwo i Rodzina”, „Pedagogika Rodziny”. |
Zakres tematów: |
Etyczne aspekty diagnozy. Diagnoza rodziny. Błędy diagnostyczne. Diagnozowanie negatywnych zjawisk życia rodzinnego. Istota i zasady współpracy ze środowiskiem rodzinnym. Umiejętności przydatne w kontaktach z rodziną i środowiskiem, przygotowanie i przebieg spotkania – zajęcia warsztatowe. Konflikty między głównymi podmiotami wychowania – przyczyny, sposoby zapobiegania i rozwiązywania. Wsparcie pedagogiczne rodziny. Analiza indywidualnych przypadków rodzin problemowych. |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem – analiza krytyczna tekstów źródłowych; metoda warsztatowa - cwiczenie konkretnych umiejętności; projekt – wykonanie środowiskowej diagnozy rodziny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne - umiejętność wypowiedzenia się w formie pisemnej na zadane pytania (otwarte i zamknięte). Projekt - umiejętność opisu i analizy indywidualnego przypadku, umiejętność wykorzystywania różnych źródeł informacji, czytelność przekazu, terminowość wykonanych prac, umiejętności komunikacyjne prezentujących, umiejętność pracy w grupie. Podczas ustalania oceny będzie brana pod uwagę aktywność podczas zajęć. Weryfikacja prowadzona na bieżąco. Terminy zostaną ustalone po konsultacji ze studentami. |
Uwagi: |
ZEWiTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.