Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Diagnoza i współpraca z rodziną i środowiskiem 12-PE-ZTP-S2-3DWRS
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Diagnoza i współpraca z rodziną i środowiskiem 12-PE-ZTP-S2-3DWRS
Zajęcia semestr letni 2016/2017 (2016/2017L) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anastazja Sorkowicz
Literatura:

Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania.

Danilewicz W. T., Izdebska J., Krzesińska-Żach B., Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym.

Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole.

Gajewska G., Wsparcie dziecka w rozwoju; Konteksty opieki i edukacji.

Izdebska J., Dziecko osamotnione w rodzinie: kontekst pedagogiczny.

Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje.

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania.

Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki.

Krzesińska-Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń.

Kukołowicz T., Rodzina wychowuje. Zagadnienia wybrane.

Majkowski W., Rodzina polska w kontekście nowych uwarunkowań.

Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. J. Stewart (red.).

Problemy współczesnej rodziny polskiej. M. Klimek, B. Wieckiewicz (red.).

Ryś M., Systemy rodzinne: metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej.

Śledzianowski J., Bobas S., Blaski i cienie współczesnej rodziny polskiej.

Wybrane czasopisma naukowe, m.in.: „Wychowanie w Rodzinie”, „Społeczeństwo i Rodzina”, „Pedagogika Rodziny”.

Zakres tematów:

Etyczne aspekty diagnozy.

Diagnoza rodziny.

Błędy diagnostyczne.

Diagnozowanie negatywnych zjawisk życia rodzinnego.

Istota i zasady współpracy ze środowiskiem rodzinnym.

Umiejętności przydatne w kontaktach z rodziną i środowiskiem, przygotowanie i przebieg spotkania – zajęcia warsztatowe.

Konflikty między głównymi podmiotami wychowania – przyczyny, sposoby zapobiegania i rozwiązywania.

Wsparcie pedagogiczne rodziny.

Analiza indywidualnych przypadków rodzin problemowych.

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem – analiza krytyczna tekstów źródłowych; metoda warsztatowa - cwiczenie konkretnych umiejętności; projekt – wykonanie środowiskowej diagnozy rodziny.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne - umiejętność wypowiedzenia się w formie pisemnej na zadane pytania (otwarte i zamknięte).

Projekt - umiejętność opisu i analizy indywidualnego przypadku, umiejętność wykorzystywania różnych źródeł informacji, czytelność przekazu, terminowość wykonanych prac, umiejętności komunikacyjne prezentujących, umiejętność pracy w grupie.

Podczas ustalania oceny będzie brana pod uwagę aktywność podczas zajęć.

Weryfikacja prowadzona na bieżąco. Terminy zostaną ustalone po konsultacji ze studentami.

Uwagi:

ZEWiTP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.