Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat umiejętności interpersonalnych [12-PE-OT-S2-WUI] semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Warsztat umiejętności interpersonalnych [12-PE-OT-S2-WUI]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Jas
Literatura:

1. Z. Zaborowski: Trening interpersonalny. Warszawa 1997, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

2. K. Jedliński, L. Golińska, M. Karczewska, D. Łabędź, T. Ossowska, H. Szczepańska(red.): Trening interpersonalny. Warszawa 2000, Intra.

3. L. Kupaj, W. Krysa: Kompetencje trenerskie w pracy nauczyciela. Warszawa 2015, Wolters Kluwer SA.

4. A. Majewska-Gałęziak (red.): Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych. Katowice 1998, Śląsk.

5. K. Geldard, D. Geldard: Budowanie relacji w pracy z dziećmi młodzieżą i rodzicami. Warszawa 2009, Parpamedia.

6. Chybicka A. Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Kraków 2006. „Impuls”.

7. Fuchs B.: Gry i zabawy na dobry klimat w grupie. Kielce 1999.Jedność.

8. Gade E.G, Listing T. Skuteczne prowadzenie grupy. Kraków 2005. WAM.

9. Kożusznik B.: Psychologia zespołu pracowniczego. Katowice 2002. UŚ.

10. de Robertis C., Pascal H.: Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami. Warszawa 1997, "Interart".

11. Geldard K., Geldard D.: Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańsk 2005.GWP.

12. Olster C. K.: Grupy. Poznań 2002, Zysk i Spółka Wydaw.

13. Vopel K. W.: Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce 1999. Jedność

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne, przedstawienie sposobów weryfikacji przedmiotu

2.Trening interpersonalny, warsztaty interpersonalne - wybrane zagadnienia

3. Grupa – charakterystyka definicyjna i podstawowe obszary związane z funkcjonowaniem grup. Rodzaje grup. Etapy tworzenia się grupy i fazy rozwoju grupy

4. Role w grupie

5.Rola osoby prowadzącej trening interpersonalny

6. Przykładowe ćwiczenia z zakresu umiejętności interpersonalnych

7. Umiejętności interpersonalne w pracy pedagoga

8. Tworzymy grupę (poznawanie się, budowanie zaufania, doskonalenie komunikacji, rozwijanie empatii)

9. Tworzymy siebie (samopoznanie, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwijanie kreatywności)

10. – 30. Prezentacja przygotowanych przez studentów projektów (warsztaty z zakresu umiejętności miękkich)

Metody dydaktyczne:

metody warsztatowe

Metody i kryteria oceniania:

projekt - Przygotowanie projektu (scenariusza zajęć cyklicznych) działań edukacyjno-wychowawczych prowadzonych w określonej grupie (z uwzględnieniem różnorodności wiekowej i losowo wybranej tematyki), z zastosowaniem pracy grupowej i zróżnicowanych technik.

Wartość merytoryczna projektu: konstrukcja scenariusza, dobór ciekawych i odpowiednich technik, uzasadnienie doboru, przebieg zajęć dostosowany do określonej grupy, wartościowe pomoce dydaktyczne.

Student w przygotowanym przez siebie projekcie wykazuje się znajomością problematyki określonej w temacie. Projekt powinien być zdany na piśmie. Praktyczna realizacja części zaprojektowanych zajęć. Student powinien korzystać z podanej literatury oraz z innych źródeł, prezentować ciekawe ujęcia i przykłady odnoszące się do pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej w grupie i z grupą.

aktywny udział w warsztatowej części zajęć - ocena ciągła

Sprawdzenie czy student potrafi jasno, precyzyjnie i logicznie formułować swoje opinie, sądy, czy chętnie podejmuje działania zespołowe oraz czy potrafi aktywnie słuchać i podejmować wspólne decyzje oraz przyjmować różne role w zespole.

Ocena umiejętności konstruowania opinii, uzasadnień na tematy dotyczące pracy z grupą

Ocena umiejętności planowania i realizacji działań w grupie.

Ocena umiejętności pracy w zespole.

Realizacja w zespołach wybranych ćwiczeń .

Uwagi:

OWzT

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)