Warsztat umiejętności interpersonalnych [12-PE-OT-S2-WUI]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztat umiejętności interpersonalnych [12-PE-OT-S2-WUI] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Jas |
Literatura: |
1. Z. Zaborowski: Trening interpersonalny. Warszawa 1997, Wydawnictwo Naukowe Scholar. 2. K. Jedliński, L. Golińska, M. Karczewska, D. Łabędź, T. Ossowska, H. Szczepańska(red.): Trening interpersonalny. Warszawa 2000, Intra. 3. L. Kupaj, W. Krysa: Kompetencje trenerskie w pracy nauczyciela. Warszawa 2015, Wolters Kluwer SA. 4. A. Majewska-Gałęziak (red.): Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych. Katowice 1998, Śląsk. 5. K. Geldard, D. Geldard: Budowanie relacji w pracy z dziećmi młodzieżą i rodzicami. Warszawa 2009, Parpamedia. 6. Chybicka A. Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Kraków 2006. „Impuls”. 7. Fuchs B.: Gry i zabawy na dobry klimat w grupie. Kielce 1999.Jedność. 8. Gade E.G, Listing T. Skuteczne prowadzenie grupy. Kraków 2005. WAM. 9. Kożusznik B.: Psychologia zespołu pracowniczego. Katowice 2002. UŚ. 10. de Robertis C., Pascal H.: Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami. Warszawa 1997, "Interart". 11. Geldard K., Geldard D.: Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańsk 2005.GWP. 12. Olster C. K.: Grupy. Poznań 2002, Zysk i Spółka Wydaw. 13. Vopel K. W.: Poradnik dla prowadzących grupy. Kielce 1999. Jedność |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne, przedstawienie sposobów weryfikacji przedmiotu 2.Trening interpersonalny, warsztaty interpersonalne - wybrane zagadnienia 3. Grupa – charakterystyka definicyjna i podstawowe obszary związane z funkcjonowaniem grup. Rodzaje grup. Etapy tworzenia się grupy i fazy rozwoju grupy 4. Role w grupie 5.Rola osoby prowadzącej trening interpersonalny 6. Przykładowe ćwiczenia z zakresu umiejętności interpersonalnych 7. Umiejętności interpersonalne w pracy pedagoga 8. Tworzymy grupę (poznawanie się, budowanie zaufania, doskonalenie komunikacji, rozwijanie empatii) 9. Tworzymy siebie (samopoznanie, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwijanie kreatywności) 10. – 30. Prezentacja przygotowanych przez studentów projektów (warsztaty z zakresu umiejętności miękkich) |
Metody dydaktyczne: |
metody warsztatowe |
Metody i kryteria oceniania: |
projekt - Przygotowanie projektu (scenariusza zajęć cyklicznych) działań edukacyjno-wychowawczych prowadzonych w określonej grupie (z uwzględnieniem różnorodności wiekowej i losowo wybranej tematyki), z zastosowaniem pracy grupowej i zróżnicowanych technik. Wartość merytoryczna projektu: konstrukcja scenariusza, dobór ciekawych i odpowiednich technik, uzasadnienie doboru, przebieg zajęć dostosowany do określonej grupy, wartościowe pomoce dydaktyczne. Student w przygotowanym przez siebie projekcie wykazuje się znajomością problematyki określonej w temacie. Projekt powinien być zdany na piśmie. Praktyczna realizacja części zaprojektowanych zajęć. Student powinien korzystać z podanej literatury oraz z innych źródeł, prezentować ciekawe ujęcia i przykłady odnoszące się do pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej w grupie i z grupą. aktywny udział w warsztatowej części zajęć - ocena ciągła Sprawdzenie czy student potrafi jasno, precyzyjnie i logicznie formułować swoje opinie, sądy, czy chętnie podejmuje działania zespołowe oraz czy potrafi aktywnie słuchać i podejmować wspólne decyzje oraz przyjmować różne role w zespole. Ocena umiejętności konstruowania opinii, uzasadnień na tematy dotyczące pracy z grupą Ocena umiejętności planowania i realizacji działań w grupie. Ocena umiejętności pracy w zespole. Realizacja w zespołach wybranych ćwiczeń . |
Uwagi: |
OWzT |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.