Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia pedagogiczna uczniów z zaburzeniami w uczeniu się [12-PE-OT-S2-TPZU] semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Terapia pedagogiczna uczniów z zaburzeniami w uczeniu się [12-PE-OT-S2-TPZU]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Janina Urban
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jarosz Ewa, Wysocka Ewa: Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa, 2006 "Żak".

Koźniewska Elżbieta, Matuszewski Andrzej, Zwierzyńska Elżbieta: Skala Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5). Obserwacyjna metoda dla nauczycieli. Warszawa 2010, ORE (e-biook).

Koźniewska Elżbieta, Andrzej Matuszewski, Zwierzyńska Elżbieta: Skala Funkcjonowania Pierwszoklasisty (SFP). Adaptacja Skali Gotowości Szkolnej (SGS) dla nauczycieli I klasy SP. (e-book)

Wiejak K., Krasowicz-Kupis G., Bogdanowicz K.M.: Skala Prognoz Edukacyjnych SPE IBE. Podręcznik. Warszawa 2015, Instytut Badań Edukacyjnych (e-book).

Gruszczyk - Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa 1994, WSiP.

Gruszczyk - Kolczyńska E. i in.: Diagnoza działalności matematycznej dzieci z klas początkowych. Katowice 1985, UŚ.

Oszwa U.: Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Literatura uzupełniająca:

Bogdanowicz Marta: Metoda Dobrego Startu w kontekście nowej Podstawy Programowej. Kraków 2010, IP UG.

Dąbrowska-Jabłońska Iwona: Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole 2012, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki. W - wa 1989.

Jankowiak Barbara (red.): Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań 2013, Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2013.

Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K.: Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. TOM I – narzędzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach. Wydanie II, zmienione. Warszawa 2015, Instytut Badań Edukacyjnych (e-book).

Sawicka Katarzyna (red.): Socjoterapia. Warszawa 1999, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. (FUS V/67)

Siwek Helena: Dydaktyka matematyki. RVI: Trudności w uczeniu się matematyki). Warszawa 1995, WSiP.

Siwek Helena: Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej. Warszawa 1995, WSiP.

Semadeni Z (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985.

Wilgocka-Okoń Barbara: Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa : "Żak", 2001.

Wysocka Ewa: Diagnoza psychopedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków 2013, „Impuls”.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające

– zaznajomienie z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu.

2. Diagnoza – pojęcie diagnozy;

– charakterystyka diagnozy pełnej;

– diagnoza jako pierwsze ogniwo celowościowego procesu;

– uwarunkowania procesów diagnostycznych;

– kompetencje i błędy diagnosty.

3. Kompetencje podmiotów uczestniczących w diagnozie:

– powinności nauczyciela i rodziców w procesach diagnozy i terapii;

– podstawy prawne i zasady etycznego postępowania.

4. Profilaktyka a zakres diagnozy w środowisku szkolnym:

– kompetencje nauczyciela i współpraca z rodzicami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną

– zasady prowadzenia zajęć z dziećmi: rola zespołu terapeutycznego, rodzica, nauczyciela, terapeuty.

5. Diagnoza pedagogiczna w środowisku edukacyjnym:

– dojrzałość szkolna;

– dojrzałość do uczenia się matematyki (scenariusze, filmy).

6. Działania diagnostyczne w środowisku szkolnym

– teoria, ujęcie teoretyczno-metodologiczne (trafność, rzetelność);

- wybrane metody– skale prognoz SPE IBE i scenariusze sprawdzania „dojrzałości do uczenia się matematyki”:

– ich teoretyczne podstawy, zasady i zakres stosowalności;

– studium przypadku: skale (SGE-5), (SFP).

7. Egzemplifikacja – konceptualizacja wybranych zajęć wyrównawczych i ich praktyczne zastosowanie:

– rozpoznanie i terapia zaburzeń matematycznych wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej;

– scenariusze dojrzałości do uczenia się na przykładzie matematyki i przykłady zajęć korekcyjno-wyrównawczych

w opracowaniu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej: scenariusze (także filmy), konstruowanie programów, opracowanie testów;

– warsztaty dotyczące analizy i interpretacji wybranych testów diagnostycznych (SGE-5) czy (SFP)

8. Zajęcia korekcyjno-wyrównawczych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki

– teoretyczne podstawy i egzemplifikacja:

–zajęć korekcyjno-wyrównawczych, egzemplifikacje;

– rodzaje zajęć korekcyjno-wyrównawczych z dziećmi – przykładowe scenariusze zajęć z dzieckiem;

– diagnoza indywidualnych przypadków w celu interpretacji wyników badań do zajęć korekcyjno-wyrównawczych.

– dysleksja i dyskalkulia – wzajemne relacje; specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych (SZRUA);

– rozpoznanie i terapia zaburzeń matematycznych wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

9. Prezentacje dotyczące wybranych oddziaływań terapeutycznych/korekcyjno-wychowawczych:

Prezentacja przygotowanych przez studentów projektów:

do wyboru (np. z podanej literatury sugestia – terapia: dziecko nieśmiałe, terapia klasy, dogoterapia itp.)

Metody dydaktyczne:

Wykład, warsztaty i ćwiczenia z wybranych zagadnień związanych z terapią pedagogiczną dzieci z zaburzeniami w uczeniu się z wykorzystaniem możliwości mediów (tj. prezentacji multimedialnych, filmów, programów komputerowych) i ewentualnych spotkań z ekspertem – terapeutą, pedagogiem, nauczycielem-praktykiem z zakresu zajęć korekcyjno-wyrównawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do wystawienia pozytywnej oceny z zajęć jest napisanie praca pisemnej (test, uzupełnianie schematów pojęciowych, analiza 2-3- artykułów) i przedstawienie prezentacji zespołowej na wybrany temat – przy założeniu obecności we wszystkich wprowadzanych na ćwiczeniach formach zajęć lub uzupełnienie ich w sposób umożliwiający pozytywną weryfikację.

Uwagi:

OWzT

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)