Terapia pedagogiczna uczniów z zaburzeniami w uczeniu się [12-PE-OT-S2-TPZU]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Terapia pedagogiczna uczniów z zaburzeniami w uczeniu się [12-PE-OT-S2-TPZU] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Janina Urban |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jarosz Ewa, Wysocka Ewa: Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa, 2006 "Żak". Koźniewska Elżbieta, Matuszewski Andrzej, Zwierzyńska Elżbieta: Skala Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5). Obserwacyjna metoda dla nauczycieli. Warszawa 2010, ORE (e-biook). Koźniewska Elżbieta, Andrzej Matuszewski, Zwierzyńska Elżbieta: Skala Funkcjonowania Pierwszoklasisty (SFP). Adaptacja Skali Gotowości Szkolnej (SGS) dla nauczycieli I klasy SP. (e-book) Wiejak K., Krasowicz-Kupis G., Bogdanowicz K.M.: Skala Prognoz Edukacyjnych SPE IBE. Podręcznik. Warszawa 2015, Instytut Badań Edukacyjnych (e-book). Gruszczyk - Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa 1994, WSiP. Gruszczyk - Kolczyńska E. i in.: Diagnoza działalności matematycznej dzieci z klas początkowych. Katowice 1985, UŚ. Oszwa U.: Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz Marta: Metoda Dobrego Startu w kontekście nowej Podstawy Programowej. Kraków 2010, IP UG. Dąbrowska-Jabłońska Iwona: Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole 2012, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki. W - wa 1989. Jankowiak Barbara (red.): Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań 2013, Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2013. Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K.: Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. TOM I – narzędzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach. Wydanie II, zmienione. Warszawa 2015, Instytut Badań Edukacyjnych (e-book). Sawicka Katarzyna (red.): Socjoterapia. Warszawa 1999, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. (FUS V/67) Siwek Helena: Dydaktyka matematyki. RVI: Trudności w uczeniu się matematyki). Warszawa 1995, WSiP. Siwek Helena: Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej. Warszawa 1995, WSiP. Semadeni Z (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985. Wilgocka-Okoń Barbara: Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa : "Żak", 2001. Wysocka Ewa: Diagnoza psychopedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków 2013, „Impuls”. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające – zaznajomienie z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu. 2. Diagnoza – pojęcie diagnozy; – charakterystyka diagnozy pełnej; – diagnoza jako pierwsze ogniwo celowościowego procesu; – uwarunkowania procesów diagnostycznych; – kompetencje i błędy diagnosty. 3. Kompetencje podmiotów uczestniczących w diagnozie: – powinności nauczyciela i rodziców w procesach diagnozy i terapii; – podstawy prawne i zasady etycznego postępowania. 4. Profilaktyka a zakres diagnozy w środowisku szkolnym: – kompetencje nauczyciela i współpraca z rodzicami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną – zasady prowadzenia zajęć z dziećmi: rola zespołu terapeutycznego, rodzica, nauczyciela, terapeuty. 5. Diagnoza pedagogiczna w środowisku edukacyjnym: – dojrzałość szkolna; – dojrzałość do uczenia się matematyki (scenariusze, filmy). 6. Działania diagnostyczne w środowisku szkolnym – teoria, ujęcie teoretyczno-metodologiczne (trafność, rzetelność); - wybrane metody– skale prognoz SPE IBE i scenariusze sprawdzania „dojrzałości do uczenia się matematyki”: – ich teoretyczne podstawy, zasady i zakres stosowalności; – studium przypadku: skale (SGE-5), (SFP). 7. Egzemplifikacja – konceptualizacja wybranych zajęć wyrównawczych i ich praktyczne zastosowanie: – rozpoznanie i terapia zaburzeń matematycznych wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej; – scenariusze dojrzałości do uczenia się na przykładzie matematyki i przykłady zajęć korekcyjno-wyrównawczych w opracowaniu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej: scenariusze (także filmy), konstruowanie programów, opracowanie testów; – warsztaty dotyczące analizy i interpretacji wybranych testów diagnostycznych (SGE-5) czy (SFP) 8. Zajęcia korekcyjno-wyrównawczych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki – teoretyczne podstawy i egzemplifikacja: –zajęć korekcyjno-wyrównawczych, egzemplifikacje; – rodzaje zajęć korekcyjno-wyrównawczych z dziećmi – przykładowe scenariusze zajęć z dzieckiem; – diagnoza indywidualnych przypadków w celu interpretacji wyników badań do zajęć korekcyjno-wyrównawczych. – dysleksja i dyskalkulia – wzajemne relacje; specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych (SZRUA); – rozpoznanie i terapia zaburzeń matematycznych wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej 9. Prezentacje dotyczące wybranych oddziaływań terapeutycznych/korekcyjno-wychowawczych: Prezentacja przygotowanych przez studentów projektów: do wyboru (np. z podanej literatury sugestia – terapia: dziecko nieśmiałe, terapia klasy, dogoterapia itp.) |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, warsztaty i ćwiczenia z wybranych zagadnień związanych z terapią pedagogiczną dzieci z zaburzeniami w uczeniu się z wykorzystaniem możliwości mediów (tj. prezentacji multimedialnych, filmów, programów komputerowych) i ewentualnych spotkań z ekspertem – terapeutą, pedagogiem, nauczycielem-praktykiem z zakresu zajęć korekcyjno-wyrównawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do wystawienia pozytywnej oceny z zajęć jest napisanie praca pisemnej (test, uzupełnianie schematów pojęciowych, analiza 2-3- artykułów) i przedstawienie prezentacji zespołowej na wybrany temat – przy założeniu obecności we wszystkich wprowadzanych na ćwiczeniach formach zajęć lub uzupełnienie ich w sposób umożliwiający pozytywną weryfikację. |
Uwagi: |
OWzT |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.