(B14) z zakresu kszt. i rehab. osób z głębsza i głęboką niepełnospr. inttelek.: Metody kszta. i rehab. osób z głębsza i głęboką niepełnospr. intel.ze szczeg. uwzgl. edukacji [12-OA-S1-7MKIRO.2-E]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | (B14) z zakresu kszt. i rehab. osób z głębsza i głęboką niepełnospr. inttelek.: Metody kszta. i rehab. osób z głębsza i głęboką niepełnospr. intel.ze szczeg. uwzgl. edukacji [12-OA-S1-7MKIRO.2-E] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 38 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Dorota Prysak |
Literatura: |
Kielin J. (red.): Rozwój daje radość. Gdańsk 1999 Kwiatkowska M.: Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa 1997 Mazanek E. (red.): Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie. Warszawa 1992 Piszczek M. (red.): Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa 2000 Piszczek M. (red.): Edukacja dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Materiały z konferencji szkoleniowej Konstancin, 12 – 13 października 1995. Warszawa 1996 Piszczek M. (red.): Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi. Warszawa 1997 Piszczek M. (red.): Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, cz.I, II, Warszawa 2001 Tetzchner S., Martinsen H.: Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Warszawa 2002 Miosga L.: Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową. Kraków 2005 Warrick A.: Porozumiewanie się bez słów. Warszawa 1999 |
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i edukacyjno-terapeutycznych - analiza specjalnej podstawy programowej dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym ; specyfika działań interdyscyplinarnych: edukacyjnych, fizjoterapeutycznych 2. Diagnoza funkcjonalna – cele, założenia, metody zbierania informacji 3. Charakterystyka podstawowej dokumentacji zajęć - indywidualne programy rewalidacyjno-terapeutyczne, edukacyjno-terapeutyczne, arkusze obserwacji umiejętności funkcjonalnych 4. Struktura prowadzenia zajęć edukacyjno-terapeutycznych oraz rewalidacyjno-wychowawczych ze szczególnym uwzględnieniem Metody Ośrodków Pracy 5. Charakterystyka wybranych metod: stymulacja polisensoryczna według czterech pór roku, Integracja Sensoryczna, Dotyk i Komunikacja M.Ch.Knill, podstawy komunikacji alternatywnej (piktogramy, PCS, Makaton), Ruch Rozwijający W. Sherborne, Metoda Dobrego Startu, Dziecięca Matematyka |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, metody audiowizualne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć edukacji i rehabilitacji osób z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, prowadzonych działań terapeutycznych umożliwiających rozwój umiejętności funkcjonalnych Egzamin pisemny składający się z kilkunastu pytań otwartych oraz zamkniętych (na przedostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć) |
Uwagi: |
Oligofrenopedagogika z arteterapią, studia stacjonarne, I St., III rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.