Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczno-kulturowe konteksty edukacji [12-PE-WIP-N2-1SKK] semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Społeczno-kulturowe konteksty edukacji [12-PE-WIP-N2-1SKK]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Aleksandra Gancarz
Literatura:

1. Oberg K.: Cultural Shock: Adjustment to New Cultural Environments. „Practical Anthropology” 1960, Vol. 7, s. 177-182.

2. Sitarczyk M.: Wykorzystanie dyferencjału semantycznego do badania obrazu „szkoły” i „nauczyciela”. [w:] Z. Gaś (red.): Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów. IBE, Warszawa 1999.

3. Szczurek-Boruta A.: Percepcja „innego” ucznia przez nauczyciela żyjącego i pracującego w warunkach wielokulturowości. W: Z. Jasiński, T. Lewowicki (red.): Oświata etniczna w Europie Środkowej. Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Opole 2001

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw można pobrać tutaj: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2016/1453/1

Zakres tematów:

1. Dyferencjał semantyczny - zasady konstruowania, zastosowanie w praktyce pedagogicznej, przykładowe narzędzia.

2. Migracje a teoria szoku kulturowego.

3. Doświadczenie Jane Elliott w kontekście współczesnych problemów społecznych Europy.

4. Obowiązki i możliwości wsparcia adaptacji szkolnej dzieci imigrantów.

5. Wychowanie do rywalizacji.

6. Unschooling z perspektywy jednostki i społeczeństwa.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, metoda praktycznego działania, pokaz, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

1. Prezentacja - studentki projektują w grupach kilkuosobowych badanie diagnostyczne z wykorzystaniem samodzielnie opracowanego dyferencjału semantycznego na dowolny temat. Kryterium oceny: poprawne, samodzielne skonstruowanie dyferencjału.

2. Projekt - studentki opracowują w kilkuosobowych grupach autorskie pomysły na przyjęcie dziecka cudzoziemskiego do szkoły polskiej. Kryteria oceny: uwzględnienie w projekcie nauczycieli, uczniów i rodziców; realność projektu; uwzględnienie możliwości, jakie daje aktualnie obowiązujące prawo oświatowe.

3. Kolokwium - sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń. Kryterium oceny: na ocenę dostateczną należy udzielić min. 50% poprawnych odpowiedzi, na bardzo dobrą - 90%.

Uwagi:

ZEWiWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)