Społeczno-kulturowe konteksty edukacji [12-PE-WIP-N2-1SKK]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Społeczno-kulturowe konteksty edukacji [12-PE-WIP-N2-1SKK] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Aleksandra Gancarz |
Literatura: |
1. Oberg K.: Cultural Shock: Adjustment to New Cultural Environments. „Practical Anthropology” 1960, Vol. 7, s. 177-182. 2. Sitarczyk M.: Wykorzystanie dyferencjału semantycznego do badania obrazu „szkoły” i „nauczyciela”. [w:] Z. Gaś (red.): Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów. IBE, Warszawa 1999. 3. Szczurek-Boruta A.: Percepcja „innego” ucznia przez nauczyciela żyjącego i pracującego w warunkach wielokulturowości. W: Z. Jasiński, T. Lewowicki (red.): Oświata etniczna w Europie Środkowej. Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Opole 2001 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw można pobrać tutaj: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2016/1453/1 |
Zakres tematów: |
1. Dyferencjał semantyczny - zasady konstruowania, zastosowanie w praktyce pedagogicznej, przykładowe narzędzia. 2. Migracje a teoria szoku kulturowego. 3. Doświadczenie Jane Elliott w kontekście współczesnych problemów społecznych Europy. 4. Obowiązki i możliwości wsparcia adaptacji szkolnej dzieci imigrantów. 5. Wychowanie do rywalizacji. 6. Unschooling z perspektywy jednostki i społeczeństwa. |
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny, metoda praktycznego działania, pokaz, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Prezentacja - studentki projektują w grupach kilkuosobowych badanie diagnostyczne z wykorzystaniem samodzielnie opracowanego dyferencjału semantycznego na dowolny temat. Kryterium oceny: poprawne, samodzielne skonstruowanie dyferencjału. 2. Projekt - studentki opracowują w kilkuosobowych grupach autorskie pomysły na przyjęcie dziecka cudzoziemskiego do szkoły polskiej. Kryteria oceny: uwzględnienie w projekcie nauczycieli, uczniów i rodziców; realność projektu; uwzględnienie możliwości, jakie daje aktualnie obowiązujące prawo oświatowe. 3. Kolokwium - sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń. Kryterium oceny: na ocenę dostateczną należy udzielić min. 50% poprawnych odpowiedzi, na bardzo dobrą - 90%. |
Uwagi: |
ZEWiWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.