Podstawy i metodyka edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-WIP-S1-1PMEW]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy i metodyka edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-WIP-S1-1PMEW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 47 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Oelszlaeger-Kosturek, Małgorzata Zalewska-Bujak |
Literatura: |
Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków 1997. Bereźnicka F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Impuls, Kraków 2009. Duraj - Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej, modernizacja teorii i praktyki, Wydawnictwo Impuls, Kraków 1998. Denka K., O nowym kształcie edukacji, Toruń 1998. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. 2004. Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. Oelszlaeger-Kosturek B., Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli. Katowice 2013. Oelszlaeger-Kosturek B., Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej w kontekście treści podręczników szkolnych. W: B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek et al., Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej. Cieszyn 2015. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998. Zelonka M., Wróbla T., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Wydawnictwo Szkole i Pedagogiczne, Warszawa 1990. Podstawa programowa MEN. Rozporządzenie MEN w sprawie dopuszczenia podręczników i programów do użytku szkolnego |
Zakres tematów: |
Treści zajęć 1. Podstawa programowa – reformy szkolnictwa. 2. Paradygmaty edukacyjne we współczesnej pedagogice wczesnoszkolnej. 3. Planowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej w edukacji wczesnoszkolnej. 4. Podmiot, przedmiot, cele, środki, metody w edukacji wczesnoszkolnej. 5. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna - prawidłowe rozumienie pojęć. 6. Struktura i budowa testów do badań dojrzałości szkolnej. 7. Analiza programów i podręczników do edukacji wczesnoszkolnej. 8. Współczesne funkcje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. 9. Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej. 10. Ocenianie kształtujące (strategie rozwijania uczenia się i nauczania: cele lekcji, kryteria oceny – nacobezu, informacja zwrotna, pytania kluczowe, techniki zadawania pytań, ocena koleżeńska, samoocena uczniowska). |
Metody dydaktyczne: |
pokaz, dyskusja, praca z książką, analiza tekstu, praca indywidualna i grupowa, analiza dokumentu, pogadanka |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne – weryfikacja wiedzy z zakresu znajomości najnowszej literatury z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Udzielenie pisemnej odpowiedzi na zadane pytania (5 pytań w tym jedno o charakterze otwarte). Warunkiem zaliczenia pracy pisemnej jest udzielenie odpowiedzi na co najmniej 50% zadanych pytań (tj. 10pkt.). Maksymalna liczba punktów 20. Za każde pytanie 3 punkty, a pytanie otwarte za 5 punktów. Czas trwania kolokwium 45 minut. W kolokwium uczestniczą wszyscy studenci z danej grupy ćwiczeniowej. Prezentacja - Studenci w grupie przygotowują prezentacje multimedialną dotyczącą treści ćwiczeń i analizy wybranego programu edukacyjnego. Prezentacja zostaje poddana ocenie grupy oraz osoby prowadzącej ćwiczenia. Ocenie będzie podlegać rzeczowe, merytoryczne, wyczerpujące wyłożenie tematu oraz zgodność z kryteriami wynikającymi z rozporządzeniami MEN. Ocenie będzie również podlegać ogólne zaangażowanie w prace grupy, bezpośredni wkład w realizację powierzonego zadania. Prezentacja multimedialna jest prezentowana i omawiana na forum grupy ćwiczeniowej. Ocena za wykonanie prezentacji multimedialnej jest ostatecznie podana po realizacji wszystkich prezentacji w grupie. |
Uwagi: |
ZEW i WP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.