Podstawy i metodyka wychowania przedszkolnego [12-PE-WIP-S1-2PMWP]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy i metodyka wychowania przedszkolnego [12-PE-WIP-S1-2PMWP] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 47 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Dominika Duraj, Małgorzata Zalewska-Bujak |
Literatura: |
Brejnak W., Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki, Warszawa 2006. Buehl D.: Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się. Corinne A., Zrozum swojego przedszkolaka, Warszawa 2007. Folewska R., Zarzycka I.: Wesoła szkoła sześciolatka. Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa 2005. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków 2011. Jurek A.: Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu, wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2011. Kwiatkowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1988. Laska E.J., (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dziecka, Rzeszów 2007. Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Gajdzika A., ( red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, Kraków 2010. Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Zalewska-Bujak M. (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, Kraków 2010. Pytlarczyk J.: Edukacja ekologiczna w przedszkolu. Program, zabawy, doświadczenia, obserwacje przyrodnicze. Włoch S., Włocha, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, 2009. Skibska J.: Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania. Skura M., Lisicki M. (red.): Rozwój myślenia logicznego i matematycznego u przedszkolaków. Zbiór zabaw i kart pracy. Klasyfikowanie... Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010. Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010. Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009. Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003. Wlaźlik B.: Koncepcja pracy wychowawczo-dydaktycznej w edukacji przedszkolnej. Plany pracy i scenariusze zajęć. Wychowanie w Przedszkolu – czasopismo naukowe |
Zakres tematów: |
Analiza treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Najnowsze tendencje w edukacji przedszkolnej. Zaburzenia w rozwoju występujące u dzieci w wieku przedszkolnym. Struktura, zakres treści programowych wychowania przedszkolnego. Teoretyczne aspekty rozwoju dziecka w okresie edukacji przedszkolnej. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu. Organizacja dnia pobytu i zajęć dzieci w placówkach przedszkolnych. Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole (metody nauki czytania, pisania, kształtowanie pojęć matematycznych). Diagnoza przedszkolna. Podstawowe założenia. Adaptacja dziecka do środowiska przedszkolnego (od adaptacji do gotowości szkolnej i edukacyjnego sukcesu). Metody pracy wychowawczej w przedszkolu. Zabawa – jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Innowacje metodyczne, organizacyjne, programowe w edukacji przedszkolnej. Nauczyciel przedszkola jako główny organizator procesu edukacyjnego. |
Metody dydaktyczne: |
praktyczna realizacja treści ćwiczeń, dyskusja, praca z książką, analiza dokumentu, pogadanka |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja - Student zobowiązany jest do merytorycznego przygotowania się do dyskusji nad problemami związanymi z tematyką zajęć. Ponadto sprawdzeniu będzie podlegać umiejętności pracy w grupach oraz wykorzystanie wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i analizowania działalności placówek wychowania przedszkolnego i zagadnień z nią związanych: założenia prawne, organizacyjne, programowe i dydaktyczno-wychowawcze, metody i formy pracy wychowawczo-dydaktycznej. Ocenie podlega zakres i jakość przygotowanego materiału do prezentacji zaangażowanie osób biorących udział w prezentacji, sposób prezentacji , jakość języka w referowaniu treści oraz aktywizację słuchaczy. Prezentacja – według harmonogramu ustalonego na początku zajęć ze studentami. Na prezentację grupa ma od 10 do 15 minut. projekt Polega na sprawdzeniu umiejętności studenta do opisu zmian koniecznych i potrzebnych – jego zdaniem – do lepszego funkcjonowania przedszkola z uwzględnieniem najnowszych rozwiązań organizacyjnych, programowych, metodycznych w edukacji przedszkolnej. Ocenie podlega zakres i jakość przygotowanego materiału do prezentacji. Opracowany projekt będzie oceniany w skali ocen: 2,0-5,0. W ocenianiu będzie brane pod uwagę przedstawienie propozycji zmian i ich teoretyczne uzasadnienie oraz sposób prezentacji. Omówienie projektu– według harmonogramu ustalonego na początku zajęć ze studentami. Czas prezentacji od 5 do 10 minut. Student jest zobowiązany do zaprezentowania swojego projektu całej grupie oraz złożenia go w formie pisemnej. |
Uwagi: |
ZEW i WP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.