Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet twórczo-artystyczny:Plastyka [12-PE-WIP-S1-4FTA.P] semestr letni 2016/2017
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Fakultet twórczo-artystyczny:Plastyka [12-PE-WIP-S1-4FTA.P]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 47
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Julia Gąszczak-Wilde, Jakub Staroń
Literatura:

Andrukowicz W., Edukacja integralna. Kraków 2000.

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Warszawa 1978.

Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto. Warszawa 1991.

Bukowski J., Postawy wobec sztuki najnowszej. Warszawa 1986.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Poznań 2000.

Dymara B. (red.), Dziecko w świecie sztuki. Kraków 1996.

Gołaszewska M., Zarys estetyki. Warszawa 1984.

Gombrich E. H., O sztuce. Warszawa 1997.

Ingarden R. Przeżycie-wartość-dzieło. Kraków 1966.

Krauze-Sikorska A., Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Poznań 2006.

Lowenfeld V., Brittain W. L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa 1977.

Marciniak T., Problemy wychowania plastycznego. Warszawa 1976.

Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków 1995.

Popek S. Barwy i psychika. Lublin 2001.

Read H., Wychowanie przez sztukę. Wrocław 1975.

Sheybal S., Kompozycja plastyczna – podstawowe zasady. Warszawa 1964.

Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007.

Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej. Warszawa 1990.

Szuścik U., Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka. Cieszyn 1999.

Szuścik U., Autorski program nauczania plastyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatwierdzony do użytku szkolnego przez MEN. Warszawa 2000.

Szuścik U., Znak plastyczny a znak werbalny w twórczości rysunkowej dziecka. Katowice 2006.

Tokarz A., Dynamika procesu twórczego. Kraków 2005.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna. Poznań 1997.

Kępiński A., Energie sztuki. Warszawa 1990.

Kościelecki S., Współczesna koncepcja kształcenia plastycznego Warszawa 1975.

Kotula A., Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura. Warszawa 1978.

Limont W., Synektyka a zdolności twórcze. Toruń 1994.

Limont W., Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Toruń 1996.

Morawski S., Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny. Warszawa 1987.

Natorff A., Wasiluk K., Wychowanie plastyczne w przedszkolu. Warszawa 1990.

Oster G. D., Gould P., Rysunek w psychoterapii. Gdańsk 2000.

Panofsky E., Studia z historii sztuki. Warszawa 1971.

Read H., O pochodzeniu formy w sztuce. Warszawa 1973.

Read H., Sens sztuki. Warszawa 1994.

Słońska I., Psychologiczne problemy ilustracji książkowej dla dzieci. Warszawa 1977.

Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa 1965.

Tatarkiewicz Wł., Dzieje sześciu pojęć. Warszawa 1976.

Trojanowska A., Dziecko i plastyka. Warszawa 1982.

Wojnar I., Wychowanie przez sztukę. Warszawa 1965.

Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego. Warszawa 1984.

Wygotski L. S., Znak i narzędzie w rozwoju dziecka. Warszawa 1978.

Zakres tematów:

1. Dziedziny sztuk plastycznych.

2. Podstawowe pojęcia ze sztuki: forma, treść, kompozycja.

3. Warsztat i techniki plastyczne w pracy z dzieckiem.

4. Linia i ekspresyjność.

5. Funkcje koloru w obrazie.

6. Wyraz plastyczny a inne formy artystyczne.

7. Deformacja w kompozycji plastycznej.

8. Ilustracja książkowa dla dzieci.

9. Twórcze pomoce dydaktyczne w pracy z dzieckiem.

10. Estetyka otoczenia dziecka.

Metody i kryteria oceniania:

praca pisemna-Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zakresu sztuki i wybranego okresu w sztuce. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest praca pisemna do 5 stron A4(indywidualnie).

projekt zajęć twórczych z grupą-Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest opracowanie zajęć ze sztuki i realizacja w praktyce pedagogicznej z dziećmi (w grupie).

realizacja projektów twórczych-Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział i uczestnictwo w zajęciach oraz wykonanie niezbędnych prac twórczych do realizacji opracowanego projektu zajęć twórczych (w grupie).

Uwagi:

grupa pod kierunkiem mgr Julia Gąszczak-Wilde

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)