Wprowadzenie do pracy socjalnej [12-PE-AR-S1-3WPS]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pracy socjalnej [12-PE-AR-S1-3WPS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Aleksandra Gancarz |
Literatura: |
1. Kantowicz E. Pedagogika w pracy socjalnej. Olsztyn 2012 UWM. 2. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E.: W kręgu zagadnień pracy socjalnej. Warszawa 2012, Wydawnictwo APS. 3. Wasilewska-Ostrowska K.: Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Warszawa 2014 Difin SA 4. Lipowicz E.: Praca socjalna z rodziną. Diagnoza- projektowanie-zmiana? Zielona Góra 2014, Uniwersytet Zielonogórski. 5. USTAWA z dnia 12 marca 2004 r.o pomocy społecznej 6. DuBois B.: Krogsrud Miley K.: Praca Socjalna zawód, który dodaje sił. Tom 1 i 2 Katowice 1999, „Śląsk”. 7. Materne J.: Pedagogika socjalna. Szczecin 1999, Wydawnictwo Mater. 8. Marynowicz-Hetka, Piekarski J. Urbniak-Zając D.: Pedagogika społeczna i praca socjalna. Przegląd stanowisk i komentarze. Katowice 1998, „Śląsk”. 9. Łęcki K. A. Szóstak: Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej. Katowice 1999, „Śląsk” 10. Czasopismo „Praca Socjalna” |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne, zapoznanie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu. 2-3.Wielowymiarowość pracy socjalnej(zadania funkcje pracy socjalnej) 4-5.Kwalifikacje i zadania pracownika socjalnego 6-7.Działania społeczne organizacji pozarządowych 8-9. Praca socjalno-wychowawcza z dzieckiem i rodziną 10-11.Programy edukacyjne w pracy socjalnej 12-13.Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej 14-15.Diagnoza w pracy socjalnej, analiza sytuacji; diagnozowanie osób indywidualnych, grup, rodzin i społeczności lokalnych; ocena, analiza różnych przypadków. Miejsce diagnozy i ewaluacji w działaniu służb społecznych 16-17.Kontrakt socjalny jako instrument w pomocy społecznej Umowa z podopiecznym - zawieranie kontraktów, przykłady kontraktów, analiza faz kontraktowania. Planowanie i prace przygotowawcze, monitorowanie i ocenianie zmiany 18-19. Metodyczne działania z grupami i społecznością lokalną -zmiany organizacyjne i środowiskowe, interwencja socjalna w praktyce zasady interwencji 20. Formy streetworkingu w pracy socjalnej – praca z bezdomnymi, żebrzącymi, dziećmi ulicy, uzależnionymi 21. Praca socjalna z osobami bezdomnymi 22. Praca socjalna z ludźmi w podeszłym wieku, chorymi, samotnymi 23. Praca socjalna z osobami niepełnosprawnymi 24. Praca socjalna w szkole 25. Praca socjalna z osobami bezrobotnymi 26-27.Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny – przykłady projektów przygotowanych przez studentów 28. Praca socjalna wobec osób uzależnień u osób w różnym wieku 29. Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych 30. Podsumowanie zajęć |
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów, dyskusja prezentacja ustna (indywidualna/grupowa) wybranej kwestii społecznej i proponowanego wsparcia; projektowa - prezentowanie projektów działań socjalnych proponowanych w środowisku lokalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
prezentacja , pogadanka, dyskusja prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia problemu socjalnego wybranych grup i osób; sprawdzenie umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk życia społecznego; ocena umiejętności obserwacji środowiska lokalnego projekt, dyskusja sprawdzenie umiejętności indywidualnego/grupowego przygotowania i zaprezentowania projektu działań socjalnych skierowanych do ludzi wymagających wsparcia we własnym środowisku lokalnym kolokwium sprawdzenie stopnia znajomości treści zajęć, ustawy o pomocy społecznej oraz literatury przedmiotu |
Uwagi: |
POWzAR |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.