Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie [12-PE-AR-S1-6WWR]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie [12-PE-AR-S1-6WWR] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Alicja Hruzd-Matuszczyk |
Literatura: |
1. F. Adamski: Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002, s.141-216 2. S. Badora, B. Czeredrecka, D. Marzec: Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 3. H. Cudak: Szkice z badań nad rodziną. Kielce 1995, WSP im. J. Kochanowskiego. 4. A. Giza-Poleszczuk: Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa 2005, UW. 5. S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke (red.): Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń 2004. 6. D. Lalak, T. Pilch (red.): Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa 1999, Wyd. Żak. 7. Z. Tyszka (2002): Rodzina we współczesnym świecie, Poznań, s. 13-59 8. D. Jabłoński, L. Ostasz: Zarys wiedzy o rodzinie, małżeństwie, kohabitacji i konkubinacie. Perspektywa antropologii kulturowej i ogólnej, Olsztyn 2001 9. A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003 10. W. Badura-Madej (wybór): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Interart, 1996, Roz. I 11. B. Jakubowska, J. Markiewicz: Rodzina w kryzysie, Warszawa 2002 1. H. Cudak: Funkcje rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka. Warszawa 2000, WSP TWP w Warszawie. 2. S. Kawula: Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne, Toruń 2005. 3. A. Kwak: Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005, rozdz. III, VI. 4. K. Slany: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002, s. 116-173. 5. E. Sowa-Behtane: Rodziny wielokulturowe. Kraków 2016, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wyd. WAM. 6. T. Szlendak: Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa 2011, PWN. 7. L. Turos: Wychowawcze i kulturotwórcze funkcje rodziny. Warszawa 2004, Wyd. Szkoła Wyższa TWP w Warszawie. 8. Z. Tyszka: Socjologia rodziny. Warszawa 1979, PWN. 9. Z. Tyszka: Rodzina współczesna – jej geneza i kierunki przemian. W: M. Ziemska (red.): Rodzina współczesna. Warszawa 2005, UW. 10. W. Warzywoda-Kruszyńska, P. Szukalski (red) Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie, Łódź 2004. 11. Z. Zaborowski: Rodzina jako grupa społeczno-wychowawcza. Warszawa 1980, Wyd. Nasza Księgarnia. 12. M. Ziemska: Postawy rodzicielskie. Warszawa 1973, Wyd. Wiedza Powszechna. 13. M. Ziemska: Rodzina a osobowość. Warszawa 1979, Wyd. Wiedza Powszechna. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające, zaznajomienie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu. 2. Instytucje wspomagające rodzinę. 3. Rodzina dysfunkcyjna – przyczyny i charakterystyka. 4. Trudna sytuacja materialna, bezrobocie w rodzinie. 5. Niepełnosprawność lub/i choroba jednego (obojga) z rodziców. 6. Niedojrzałe macierzyństwo - matki nieletnie/ małżeństwa zawierane za zgodą sądu. 7. Otrzymane rodzicielstwo – adopcja, rodzicielstwo zastępcze. 8. Tragiczne macierzyństwo (dzieciobójstwo i porzucenie). 9. Macierzyństwo za kratą. 10. Problem alkoholowy w rodzinie. 11. Przemoc w rodzinie. 12. Samotne macierzyństwo/ojcostwo. 13. Rodziny rozłączone – emigracja zarobkowa. 14. Rodzina rozbita – rozwód |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda projektu, metoda problemowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie projektów dotyczących wybranego problemu – dysfunkcji rodziny.Wartość merytoryczna projektu: konstrukcja pracy, dobór literatury, oryginalność ujęcia tematu, umiejętność wyciągania wniosków. Prezentacja wcześniej przygotowanego tematu zajęć. Projekt składa się z dwóch części: pracy pisemnej oraz prezentacji przygotowanego projektu na forum grupy. W prezentacji biorą udział wszyscy członkowie zespołu przygotowującego projekt, każdy student oceniany jest indywidualnie. Przygotowany przez studentów projekt powinien być przemyślany, zaplanowany i wykonany z należytą starannością. Ocena na podstawie zgodności projektu z tematem, poprawności merytorycznej i formalnej, kreatywności i oryginalności ujęcia badanego tematu. Oceniana będzie umiejętność zaprezentowania tematu przed grupą, umiejętność wyciągania wniosków, adekwatne wykorzystanie literatury do tematu. Student otrzymuje oceny: 3; 3,5; 4; 4,5; 5. Po otrzymaniu negatywnej oceny student zobowiązany jest to poprawy przygotowanego projektu i ponownego zaprezentowania prowadzącej zajęcia. |
Uwagi: |
OWZAR |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.