Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie [12-PE-AR-S1-6WWR] semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie [12-PE-AR-S1-6WWR]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Alicja Hruzd-Matuszczyk
Literatura:

1. F. Adamski: Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002, s.141-216

2. S. Badora, B. Czeredrecka, D. Marzec: Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

3. H. Cudak: Szkice z badań nad rodziną. Kielce 1995, WSP im. J. Kochanowskiego.

4. A. Giza-Poleszczuk: Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa 2005, UW.

5. S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke (red.): Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń 2004.

6. D. Lalak, T. Pilch (red.): Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa 1999, Wyd. Żak.

7. Z. Tyszka (2002): Rodzina we współczesnym świecie, Poznań, s. 13-59

8. D. Jabłoński, L. Ostasz: Zarys wiedzy o rodzinie, małżeństwie, kohabitacji i konkubinacie. Perspektywa antropologii kulturowej i ogólnej, Olsztyn 2001

9. A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003

10. W. Badura-Madej (wybór): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Interart, 1996, Roz. I

11. B. Jakubowska, J. Markiewicz: Rodzina w kryzysie, Warszawa 2002

1. H. Cudak: Funkcje rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka. Warszawa 2000, WSP TWP w Warszawie.

2. S. Kawula: Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne, Toruń 2005.

3. A. Kwak: Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005, rozdz. III, VI.

4. K. Slany: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002, s. 116-173.

5. E. Sowa-Behtane: Rodziny wielokulturowe. Kraków 2016, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wyd. WAM.

6. T. Szlendak: Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa 2011, PWN.

7. L. Turos: Wychowawcze i kulturotwórcze funkcje rodziny. Warszawa 2004, Wyd. Szkoła Wyższa TWP w Warszawie.

8. Z. Tyszka: Socjologia rodziny. Warszawa 1979, PWN.

9. Z. Tyszka: Rodzina współczesna – jej geneza i kierunki przemian. W: M. Ziemska (red.): Rodzina współczesna. Warszawa 2005, UW.

10. W. Warzywoda-Kruszyńska, P. Szukalski (red) Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie, Łódź 2004.

11. Z. Zaborowski: Rodzina jako grupa społeczno-wychowawcza. Warszawa 1980, Wyd. Nasza Księgarnia.

12. M. Ziemska: Postawy rodzicielskie. Warszawa 1973, Wyd. Wiedza Powszechna.

13. M. Ziemska: Rodzina a osobowość. Warszawa 1979, Wyd. Wiedza Powszechna.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające, zaznajomienie studentów z programem, przedstawienie wymogów związanych z zaliczeniem przedmiotu.

2. Instytucje wspomagające rodzinę.

3. Rodzina dysfunkcyjna – przyczyny i charakterystyka.

4. Trudna sytuacja materialna, bezrobocie w rodzinie.

5. Niepełnosprawność lub/i choroba jednego (obojga) z rodziców.

6. Niedojrzałe macierzyństwo - matki nieletnie/ małżeństwa zawierane za zgodą sądu.

7. Otrzymane rodzicielstwo – adopcja, rodzicielstwo zastępcze.

8. Tragiczne macierzyństwo (dzieciobójstwo i porzucenie).

9. Macierzyństwo za kratą.

10. Problem alkoholowy w rodzinie.

11. Przemoc w rodzinie.

12. Samotne macierzyństwo/ojcostwo.

13. Rodziny rozłączone – emigracja zarobkowa.

14. Rodzina rozbita – rozwód

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda projektu, metoda problemowa

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie projektów dotyczących wybranego problemu – dysfunkcji rodziny.Wartość merytoryczna projektu: konstrukcja pracy, dobór literatury, oryginalność ujęcia tematu, umiejętność wyciągania wniosków.

Prezentacja wcześniej przygotowanego tematu zajęć.

Projekt składa się z dwóch części: pracy pisemnej oraz prezentacji przygotowanego projektu na forum grupy. W prezentacji biorą udział wszyscy członkowie zespołu przygotowującego projekt, każdy student oceniany jest indywidualnie. Przygotowany przez studentów projekt powinien być przemyślany, zaplanowany i wykonany z należytą starannością. Ocena na podstawie zgodności projektu z tematem, poprawności merytorycznej i formalnej, kreatywności i oryginalności ujęcia badanego tematu. Oceniana będzie umiejętność zaprezentowania tematu przed grupą, umiejętność wyciągania wniosków, adekwatne wykorzystanie literatury do tematu. Student otrzymuje oceny: 3; 3,5; 4; 4,5; 5. Po otrzymaniu negatywnej oceny student zobowiązany jest to poprawy przygotowanego projektu i ponownego zaprezentowania prowadzącej zajęcia.

Uwagi:

OWZAR

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)