Aktywizacja mniejszości społecznych w środowiskach lokalnych [12-ET-DK-S1-2AMS]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Aktywizacja mniejszości społecznych w środowiskach lokalnych [12-ET-DK-S1-2AMS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Dorota Prysak |
Literatura: |
Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna Od tradycji do współczesności, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015 Zgodnie z definicją w artykule 2 ustawy – tekst jednolity, dostępny w Internecie, dostęp 2009-03-19 (Dz. U. z 2005 r. Nr 17, poz. 141). Szczygielski K., Geografia mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. Ujęcie ilościowe. Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole 2008, s. 27. GUS, Wyniki Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2002 w zakresie deklarowanej narodowości oraz języka używanego w domu, Ludność według deklarowanej narodowości oraz województw w 2002 r. Kwaśniewska G., Wojnarska A, Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, (2004), Lublin Nowak A., Bezrobocie wśród niepełnosprawnych, (2002), Katowice „Responding to racism in Poland”, european network against racism – europejska sieć przeciwko rasizmowi”. Żółkowska T., Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary, (2004), Szczecin |
Zakres tematów: |
• Mniejszości narodowe i etniczne w klasyfikacji nauk • Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce • Szanse i zagrożenia społeczne dla jednostek i zbiorowości w zmieniającym się świecie • System wsparcia i aktywizacji dla mniejszości społecznych w środowisku lokalnym |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, metody audiowizualne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena: (5.0) Bardzo dobra– Prezentacja indywidualna na bdb., obecność 90%, aktywny udział w zajęciach, praca ponad pogram (recenzja książki z zakresu aktywizacji osób z mniejszości społecznych lub wykonanie pomocy dydaktycznej) (4.0) Dobra - Prezentacja indywidualna na co najmniej ocenę db., obecność 90%, aktywny udział w zajęciach (3.0) Dostateczna - Prezentacja indywidualna na co najmniej ocenę dost., obecność 90% Prezentacja indywidualna przygotowana w formie pisemnej do 10 stron maszynopisu • Najważniejsze zagadnienia funkcjonowania osób z mniejszości społecznych w środowisku lokalnym w kontekście funkcjonowania różnych instytucji socjalnych, NGO w środowisku lokalnym - odniesienie się do literatury. • Kryteria oceny: klarowność i przejrzystość prezentowanych treści; poziom wykorzystania wiedzy z zajęć i znajomości instytucji działających lokalnie, pomysłowość w konstruowaniu systemu wsparcia, dostarczenie projektu na czas • Prezentację indywidualną należy oddać do 22 maja 2017 r. |
Uwagi: |
ET/DZ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.