Pedagogika specjalna [06-PE-OG-S1-26]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [06-PE-OG-S1-26] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agnieszka Lewko |
Literatura: |
1. Dykcik W.(red.), Pedagogiki specjalna, Poznań 2005. 2. Przybylski S. (red.), Pedagogika specjalna- tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą, Olsztyn 2010. 3. Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008. 4. Kosakowski Cz., Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń 2003. 5. Chrzanowska I.. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015. 6. Kosakowski Cz,. Krause A,. Żyta A., Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego, Olsztyn 2007. 7. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2012. |
Zakres tematów: |
I. Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (niepełnosprawność, wyrównywanie szans, specjalne potrzeby edukacyjne, rewalidacja, integracja, normalizacja, inkluzja, autonomia, wsparcie społeczne, zasady rewalidacji, cele pedagogiki specjalnej). 1. pedagogika osób z niepełnosprawnością wzroku (tyflopedagogika) 2. pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną 3.pedagogika osób niedostosowanych lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym 4. Spektrum zaburzeń autystycznych II. Osobowość i kompetencje pedagoga specjalnego. III. Wsparcie osób niepełnosprawnych i ich rodzin. IV. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością. |
Metody dydaktyczne: |
prezentacje multimedialne, panele dyskusyjne, metoda podająca, projekt zespołowy |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Kolokwium składające się z 15 pytań złożonych. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 30-28 Dobry – 27-24 Dostateczny – 23-16 Niedostateczny – 15 i mniej punktów. 2.Projekt grupowy dotyczący pomocy osobom niepełnosprawnym, uwzględniający współpracę z organizacjami i grupami realizującymi działania opiekuńcze i wychowawcze. Ocena napisanego przez grupę studentów projektu: bardzo dobry dobry plus dobry dostateczny plus dostateczny niedostateczny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.