Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-JRT-S1-PNJN06] semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyczna nauka języka niemieckiego [02-FL-JRT-S1-PNJN06]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: 60
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Teresa Wolff-Kalisz
Literatura:

literatura obowiązkowa:

DaF kompakt A2,Sander Ilse, Braun Birgit u.a., Ernst Klett Sprachen Stuttgart 2011

/podręcznik z ćwiczeniami/

literatura uzupełniająca:

Materiały opracowane przez lektora na bazie:

- Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami , Bęza St. Wyd. Szkolne PWN 2010

- Gramatyka języka niemieckiego z ćwiczeniami – direkt, Giorgio Motta, Wydawnictwo LektorKlett,Poznań 2008

- Inne materiały przygotowane przez lektora

- www.schubert-verlag.de

- www.mein-deutschbuch.com

Zakres tematów:

Rozwijanie struktur leksykalno-gramatycznych oraz umiejętności komunikacyjnych z zakresu języka ogólnego w oparciu o materiał zawarty w rozdziałach 16,17,18 podręcznika podstawowego (“DaF kompakt” A2)

Tematyka, zakres słownictwa, elementy realioznawcze:

1.Wybór zawodu

o Wypowiadanie się na temat wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej

o Formułowanie zalet i wad wybranej ścieżki edukacyjnej lub zawodowej.

o Formułowanie zaleceń i wskazówek dla osób wybierających przyszły zawód

o Doskonalenie umiejętności prowadzenia rozmowy z doradcą zawodowym.

o Umiejętność uzasadniania swojej opinii przy wyborze zawodu

o Doskonalenie umiejętności pisania -pisanie listu związanego z wyborem

ścieżki zawodowej.

o Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w formie pisemnej/ustnej

na temat wymarzonego zawodu.

o Prezentowanie wybranej ścieżki edukacyjnej i swoich planów zawodowych.

2. Praktyki zawodowe

o Uczestniczenie w rozmowie kwalifikacyjnej w roli pracodawcy i przyszłego

pracownika firmy

o Umiejętność nazywania różnych działów w firmie lub przedsiębiorstwie.

o Przedstawianie i uzasadniania swojej opinii i życzeń dot. pracy praktykanta.

o Przedstawianie własnych doświadczeń związanych z pracą praktykanta.

o Doskonalenie umiejętności wypowiadania się w formie pisemnej/ustnej

na temat zalet i wad praktyk zawodowych

o Rozumienie struktury i treści listu motywacyjnego i życiorysu.

o Umiejętność pisanie listu motywacyjnego.

o Pisanie życiorysu w formie tabeli.

o Zrozumienie różnicy między listem prywatnym a formalnym.

o Relacjonowanie faktów z przeszłości.

o Rozwijanie umiejętności sporządzania notatek z rozmowy.

3.Urlop

o Rozwijanie umiejętności rozumienia tekstu czytanego –

- odnajdywanie informacji w tekstach reklamowych /ogłoszeniach z

ofertami wakacyjnymi w Niemczech/

o Opisywanie sposobów spędzania urlopu w swoim kraju.

o Zasięganie informacji dot. ofert wakacyjnych /prowadzenie rozmowy

telefonicznej,E-mail/

o Porównywanie ofert wakacyjnych pod względem noclegu i wyżywienia.

o Porównywanie ofert wakacyjnych pod względem atrakcji turystycznych.

o Formułowanie argumentów za i przeciw reklamowanej ofercie.

o Umiejętność uzasadnienia wyboru konkretnej oferty wakacyjnej.

o Przedstawianie i uzasadnianie opinii

o Doskonalenie umiejętności wypowiadania się w formie pisemnej na temat

planów wakacyjnych

o Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat urlopu

np.nad Jeziorem Bodeńskim

o Rozumienie i przekazywanie instrukcji dot. składania namiotu.

o Relacjonowanie w formie pisemnej swojego pamiętnego urlopu.

Gramatyka

Czasownik

o Konjunktiv II czasowników haben, können, dürfen, werden, sollen

o Strona bierna w czasie Präsens i Präteritum

o Rekcja wybranych czasowników /tworzenie pytań typu

Worüber sprechen sie?/

Rzeczownik

o Odmiana rzeczownika w II przypadku /przydawka dopełniaczowa/

Przymiotnik

o Porównania: stopień wyższy i najwyższy

o Zdania porównawcze z so/genauso … wie, nicht so … wie

o Słowotwórstwo przymiotnika: przedrostek un-

Składnia

o Zdania okolicznikowe czasu ze spójnikami wenn i als

o Zdania z zaimkiem względnym w mianowniku, bierniku i celownik

o Zdania pytające Was für ein/eine i w l. mn. was für =´Was für welche

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikatywnej metody nauczania i metody łączone, z pisemną i ustną informacją zwrotną, z udziałem pracy własnej studenta. Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem metody aktywizującej (w tym np. pracy w grupach, metody projektowej, prezentacji) oraz z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość.

liczba godzin pracy własnej studenta 60

opis pracy własnej studenta:

Praca z podręcznikiem, słownikiem, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi lub materiałami na platformie e-learningowej. Przyswajanie i utrwalanie kompetencji językowych nabytych w trakcie zajęć. Przygotowywanie form ustnych i pisemnych (na przykład projekt, prezentacja, dialog, list). Przygotowywanie do testów sprawdzających.

Metody i kryteria oceniania:

ZALICZENIE ( bieżące zaliczanie przerabianego materiału).

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, oceny pozytywne z testów, prac pisemnych, odpowiedzi ustnych, prezentacji

kryteria oceny:

Ocena bdb – wypowiedzi ustne i pisemne studenta są poprawne gramatycznie, wyczerpujące, oddające pełny zakres umiejętności i wiedzy. Student w 100% opanował materiał przewidziany w danym semestrze.

Ocena db – student wykazuje się umiejętnościami w stopniu obejmującym 80% przewidzianego materiału, tzn.: w wypowiedziach ustnych i pisemnych mogą wystąpić nieliczne błędy, które nie utrudniają komunikacji. Potrafi samodzielnie poprawić własne błędy.

Ocena dst - student powinien wykazać się umiejętnościami w stopniu dostatecznym - ok. 65%. Potrafi wykonać typowe ćwiczenia o średnim stopniu trudności. Wypowiada się i pisze z licznymi błędami - utrudniają one, ale nie uniemożliwiają komunikacji.

Ocena ndst – student nie opanował wiadomości i umiejętności nawet w minimalnym stopniu (< 65%). Nie zaliczył prac pisemnych i ustnych, nie jest w stanie wykonać ćwiczeń o małym stopniu trudności.

Skala ocen:

93-100%- = bdb (bardzo dobry)

86-92% = db+ (plus dobry)

79-85% = db (dobry)

72-78% = dst+ (plus dostateczny)

65-71% = dst (dostateczny)

64% i mniej = ndst (niedostateczny)

EGZAMIN

Część pisemna i ustna przygotowane są w oparciu o materiał zrealizowany w czasie obydwu semestrów.

1. Część pisemna obejmująca test z rozumienia tekstu czytanego i słuchanego, część leksykalno- gramatyczna i krótka forma pisemna ( e-mail, list, ogłoszenie)

2. Część ustna: ta część egzaminu jest zdawana przez studentów w parach ( lub grupach trzyosobowych, w przypadku gdy liczba studentów jest nieparzysta). Studenci indywidualnie odpowiadają na pytania wylosowane i/lub zadane przez prowadzącego, a także wspólnie rozwiązują problem.

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z całości egzaminu jest zaliczenie części pisemnej i ustnej na ocenę co najmniej dostateczną.

Skala ocen:

93-100%- = bdb (bardzo dobry)

86-92% = db+ (plus dobry)

79-85% = db (dobry)

72-78% = dst+ (plus dostateczny)

65-71% = dst (dostateczny)

64% i mniej = ndst (niedostateczny)

Egzamin odbywa się zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej IFW.

Uwagi:

Studenci VI semestru /stacjon. I st./ - specjaln. j. ros., progr. tłumaczeniowy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)