Arteterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie [06-PC-S1-44]
semestr letni 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Arteterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie [06-PC-S1-44] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 61 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Godawa, Mirosława Knapik |
Literatura: |
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1999. 2. Borowiecka R., Kinezjologia edukacyjna w Polsce. Wybrane aspekty i zasięg działania ruchu, (W:) K. Korab, Kinezjologia edukacyjna. Nauka, pseudonauka czy manipulacja, Warszawa 2008. 3. Dziamska D., Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki, Warszawa 2005. 4. Danielewicz T., Koźmińska A., Magnuska J. (red.), Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych. Metoda leczniczo- terapeutyczna, Warszawa 1981. 5. Gładyszewska – Cylulko, Arteterapia w pracy pedagoga, Kraków 2014. 6. Kościelska M., Oblicza upośledzenia. Warszawa 19095. 7. Kościelska M., Dylematy rehabilitacji osób niepełnosprawnych z punktu widzenia psychologii, Warszawa 2003. 8. Kucyper K., Stankowski A. (red.), Terapia pedagogiczna w rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Bielsko- Biała 2008. 9. Rudowski T., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Warszawa 2013. 10. Stańko- Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Warszawa 2013. |
Zakres tematów: |
Arteterapia i jej miejsce w edukacji i terapii. 2. Teoretyczne podstawy arteterapii. 3. Praktyczny wymiar arteterapii (formy, uczestnicy, arteterapeuta, czas i miejsce). 4. Cele i zadania arteterapii dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Sztuki wizualne w artetrapii. 6. Sylwetki niepełnosprawnych twórców. 7. Kreacja plastyczna w działaniach terapeutycznych i edukacyjnych osób niepełnosprawnych. 8. Wybrane metody wykorzystujące muzykę, plastykę i ruch: metoda malowania dziesięcioma palcami; metoda dobrego startu M. Bogdanowicz; poranny krąg, czyli stymulacja według pór roku Hedwig Abel, edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej. |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna, metody podające. problemowe i praktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie pracy pisemnej na jeden z dwóch wybranych tematów: - Przedstaw wybranego twórcę z niepełnosprawnością oraz jego dorobek artystyczny, zapropnuj 3 ćwiczenia plastyczne przeznaczone do pracy z osobami z niepełnosprawnościa intelektualną w wieku wczesnoszkolnym lub przedszkolnym. - Opisz trzy wybrane dziedziny arteterapii i zamieść pojednym ćwiczeniu z każdej dziedziny, przeznaczonym do pracy z osobami z niepełnosprawnościa intelektualną w wieku wczesnoszkolnym lub przedszkolnym. Punktacja: -za teoretyczną część pracy mozna uzyskać:14p -za ćwiczenia: 6p Razem: 20p 100%- 91% bdb 90%-80% db 79%- 58% dst 57%- 0% ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.