Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arteterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie [06-PC-S1-44] semestr letni 2016/2017
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Arteterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie [06-PC-S1-44]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 61
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Godawa, Mirosława Knapik
Literatura:

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1999.

2. Borowiecka R., Kinezjologia edukacyjna w Polsce. Wybrane

aspekty i zasięg działania ruchu, (W:) K. Korab, Kinezjologia

edukacyjna. Nauka, pseudonauka czy manipulacja, Warszawa

2008.

3. Dziamska D., Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki,

Warszawa 2005.

4. Danielewicz T., Koźmińska A., Magnuska J. (red.), Terapia

uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i

dyslektycznych. Metoda leczniczo- terapeutyczna, Warszawa

1981.

5. Gładyszewska – Cylulko, Arteterapia w pracy pedagoga, Kraków

2014.

6. Kościelska M., Oblicza upośledzenia. Warszawa 19095.

7. Kościelska M., Dylematy rehabilitacji osób niepełnosprawnych z

punktu widzenia psychologii, Warszawa 2003.

8. Kucyper K., Stankowski A. (red.), Terapia pedagogiczna w

rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Bielsko- Biała 2008.

9. Rudowski T., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej,

Warszawa 2013.

10. Stańko- Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji

twórczej, Warszawa 2013.

Zakres tematów:

Arteterapia i jej miejsce w edukacji i terapii.

2. Teoretyczne podstawy arteterapii.

3. Praktyczny wymiar arteterapii (formy, uczestnicy,

arteterapeuta, czas i miejsce).

4. Cele i zadania arteterapii dla osób z niepełnosprawnością

intelektualną.

5. Sztuki wizualne w artetrapii.

6. Sylwetki niepełnosprawnych twórców.

7. Kreacja plastyczna w działaniach terapeutycznych i

edukacyjnych osób niepełnosprawnych.

8. Wybrane metody wykorzystujące muzykę, plastykę i ruch:

metoda malowania dziesięcioma palcami; metoda dobrego

startu M. Bogdanowicz; poranny krąg, czyli stymulacja według

pór roku Hedwig Abel, edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, metody podające. problemowe i praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

Napisanie pracy pisemnej na jeden z dwóch wybranych tematów:

- Przedstaw wybranego twórcę z niepełnosprawnością oraz jego

dorobek artystyczny, zapropnuj 3 ćwiczenia plastyczne

przeznaczone do pracy z osobami z niepełnosprawnościa

intelektualną w wieku wczesnoszkolnym lub przedszkolnym.

- Opisz trzy wybrane dziedziny arteterapii i zamieść pojednym

ćwiczeniu z każdej dziedziny, przeznaczonym do pracy z osobami z

niepełnosprawnościa intelektualną w wieku wczesnoszkolnym lub

przedszkolnym.

Punktacja:

-za teoretyczną część pracy mozna uzyskać:14p

-za ćwiczenia: 6p

Razem: 20p

100%- 91% bdb

90%-80% db

79%- 58% dst

57%- 0% ndst

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)