Folklor regionalny w terapii /TM [13-EM-TM-S2-FRT]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Folklor regionalny w terapii /TM [13-EM-TM-S2-FRT] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Magdalena Szyndler |
Literatura: |
Wybrana literatura: (red.) H. Danel-Bobrzyk; J. Uchyła-Zroski: Folklor i folkloryzm w edukacji i wychowaniu. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003, Bielawski L.: Tradycje ludowe w kulturze muzycznej. IS PAN 1999, Bobrowska J.: Polska folklorystyka muzyczna. Dzieje zbiorów i badań oraz charakterystyka cech stylistycznych polskiej muzyki ludowej. Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Seria II: Prace specjalne nr 11. Katowice 2000, Burszta W.: Antropologia kultury. Warszawa 2005, Cinciała A.: Pieśni ludu śląskiego z okolic Cieszyna, (w): „ZWAK”, t. 9, s. 173-299. Kraków 1885, Czarnowski St.: Studia z historii kultury. PWN. Warszawa 1956, Czerwiński M.: Kultura i jej badanie. Wrocław, Warszawa, Kraków 1985, Dadak-Kozicka J.: Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki. Warszawa 1996, Dahlig P.: Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej. Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1998, Gajda J.: Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. cz. I. Toruń 2003, Kadłubiec D.: Uwarunkowania cieszyńskiej kultury ludowej. Czeski Cieszyn 1987, Kopoczek A.: Instrumenty muzyczne Beskidu Śląskiego i Żywieckiego. Aerofony proste i ich repertuar Bielsko-Biała 1984; Kopoczek A.: Ludowe narzędzia muzyczne z ceramiki na ziemiach polskich. Katowice 1989 Kopoczek A.: Śpiewnik Macierzy Ziemi Cieszyńskiej, Cieszyn 1987. Ligęza; M. Stoiński: Pieśni ludowe z polskiego Śląska, t. 2. Kraków 1938. Marcinkowa J.: Tańce Beskidu i Pogórza Cieszyńskiego. Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1996 Przychodzińska-Kaciczak: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje i współczesność. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1979. Szyndler M.: Folklor pieśniowy Zaolzia. Uwarunkowania, typologia i funkcje. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011. Tacina J.: Zbiory pieśni ludowych na Śląsku, „Kalendarz Śląski”, 1964. Wacławik A.: Żerańska-Kominek S.: Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii. UW 1995. |
Zakres tematów: |
1. Obrzędowość rodzinna i obrzędowość doroczna - wybrana tematyka (zwyczaje, obyczaje, obrzędy) - pisanie i wykonywanie prostych scenariuszy przedstawień i zabaw ludowych na podstawie wybranej literatury z uwzględnieniem możliwości osób ze specjalnymi potrzebami (obrzędy, zwyczaje, obyczaje) 2. Repertuar -pieśni ludowe, śpiewanki, wyliczanki, -regionalne tańce ludowe - wybrane elementy (Śląsk Cieszyński), -tańce narodowe - wybrane elementy, |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca: -wykład informacyjny (konwencjonalny) i problemowy, Metody ćwiczeniowo-praktyczne (wybrane), Metody eksponujące (wybrane). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bardzo dobra – bardzo dobra znajomość podstawowej problematyki związanej z terminologią, obrzędowością rodzinną i doroczną wybranego obszaru, instrumentarium, repertuarem ludowym oraz wykorzystanie jej elementów do działań praktycznych (praca z osobami o specjalnych potrzebach). Ocena: 5.00-4.5, Ocena dobra – dobra znajomość teoretycznych zagadnień związanych z elementami kultury ludowej (obrzędowość, instrumentarium, repertuar) oraz ich przydatność do pracy z osobami o specjalnych potrzebach). Ocena: 4.00-3,5, Ocena dostateczna – znajomość teoretycznych zagadnień przedmiotu w zakresie 50% obowiązującej wiedzy (elementy kultury ludowej związanej z obrzędowością rodzinną i doroczną, repertuar ludowy, instrumentarium wybranego obszaru oraz zastosowanie tej wiedzy w działaniach praktycznych - j.w) Ocena: 3.0, Ocena niedostateczna – brak orientacji w tematyce przedmiotu i brak jej znajomości, błędy merytoryczne, niezgłoszenie się na zaplanowane zaliczenie w terminie sesji zaliczeniowej bez wcześniejszego uprzedzenia prowadzącego Ocena: 2.0. |
Uwagi: |
Pozytywne zaliczenie Folklor regionalny w terapii 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.