Terapia zajęciowa [06-PE-S2-REW-06]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Terapia zajęciowa [06-PE-S2-REW-06] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Godawa |
Literatura: |
E. Baum, Terapia zajęciowa, 2008 W. Dykcik, pedagogika specjalna, Poznań 1998 L. Kozaczuk, Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej,1999 G. Jezierska: Diagnozowanie i interpretacja „dzieł sztuki” powstałych w procesie warsztatów artetearpeutycznych, Arteterapia nr1 A. Stankowski, M. Balukiewicz,O trudnej sztuce bycia razem czyli różne oblicza integracji, Kraków 2006 A. Stankowski, Nauczyciel i rodzina w świetle specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka, Katowice 2008 M. Szwedkowicz- Kostrzewa, Jak modelować z masy solnej, Warszawa 2006 M. Szwedkowicz- Kostrzewa, Jak robić biżuterię z drutu i koralików, Warszawa 2006 M. Szwedkowicz- Kostrzewa, Jak układać kwiaty, Warszawa 2006 M. Szwedkowicz- Kostrzewa, Jak dekorować stół, Warszawa 2006 W. Karolak, B. Kaczorowska, Arteterapia w medycynie i edukacji, Łódź 2007 W. Karolak, Rysunek w arteterapii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej, Łódź 2007 W. Karolak,O. Handford, Mandala arteterapii, Łódź 2007 E. Nęcka, Trening twórczości, Gdańsk 2005 S. Palomares, D. Schilling, C. Winch, Skrzynia skarbów- ćwiczenia grupowe, Warszawa 2008 J. Segal, Jak pogłębić inteligencję emocjonalną? Warszawa 2006 W. Szulc, Sztuka w służbie medycyny. Od antyku do postmodernizmu, Poznań 2001 |
Zakres tematów: |
1. Przedstawienie definicji terapii zajęciowej 2. Zapoznanie z różnymi technikami dekoratorskimi (np. decoupage, filcowanie, Iris folding, Quiling) oraz wykonanie prac dowolnie wybranymi technikami. 3. Ozdoby świąteczne. 4. Szydełkowanie, robienie na drutach oraz elementy sztuki ludowej, haftowanie. 5. Projektowanie i szycie wybranej formy sztuki uzytkowej np. woreczek na zioła, poduszka itp 6. Przegląd pracowni terapii zajęciowej. 7. Przygotowywanie owocowych mandali i kanapek. 8. Projektowanie zajęć dla dowolnie wybranych grup wiekowych osób z niepełnosprawnością. 9. Wernisaż prac powstałych w ciągu całego semestru zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
metody: podające, problemowe, prezentacja multimedialna, metoda działań praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę końcową modułu ustala się na podstawie wykonania prac plastyczno-technicznych oraz po napisaniu scenariusza zajęć z terapii zajęciowej, zaprojektowanego dla dowolnej grupy osób niepełnosprawnych. Oceniane będą: • sposób wykonania prac plastyczno-dekoratorskich, • estetyka pracy, • pomysłowość, • sposób prezentacji prac na wernisażu. Scenariusz zajęć zaprojektowanych dla osób z niepełnosprawnością. Oceniane będą: • tematyka zajęć, • dostosowanie zajęć do możliwości osób niepełnosprawnych, • pomysłowość, innowacyjność, • zastosowanie zasad bhp. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.