Pedagogika specjalna [06-AR-S1-34]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [06-AR-S1-34] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Sabina Pawlik |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, tom 1 i 2, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2007. Smith D.D. Pedagogika specjalna, tom 1 i 2, Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011. Krause A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2010. Pawlik S. Możliwości prezentacji i upowszechniania sztuki osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Forum pedagogiczne” 2016 nr 1. Nowak A., Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze, „Chowanna” 2015 nr 44. Więckowski R., Sztuka udostępniania sztuki, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Czasopismo „Szkoła Specjalna” Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny, „Impuls”, Kraków 2011. Baran J., Olszewski S. (red.), Świat pełen znaczeń-kultura i niepełnosprawność, „Impuls”, Kraków 2006. Tomaszewski P., Pisula E. (red.), Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. |
Zakres tematów: |
I. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej; tożsamość naukowa pedagogiki specjalnej: 1 Historia i współczesność pedagogiki specjalnej, 2.Podstawowe pojęcia związane z pedagogiką specjalną (rehabilitacja, rewalidacja ,kompensacja, fortioryzacja, korekcja, reedukacja, substytucja). II. Systematyka w pedagogice specjalnej; charakterystyka subdyscyplin pedagogiki specjalnej z uwzględnieniem metod komunikacji: 1. Surdopedagogika z komunikacją osób niesłyszących i słabosłyszących, 2.Tyflopedagogika z uwzględnieniem komunikacji osób niewidomych, 3.Surdotyflopedagogika z uwzględnieniem metod komunikacji osób głuchoniewidomych, 4.Pedagogika lecznicza oraz metody wspomagania komunikacji osób niemówiących z MPD (system Blissa), 5.Autyzm oraz metody wspomagania komunikacji osób z ASD, 6. Pedagogika osób wybitnie zdolnych jako przedmiot zainteresowania pedagogiki specjalnej, zespół Savanta. III. Osoba z niepełnosprawnością jako twórca i odbiorca kultury i sztuki 1. Możliwości udostępniania sztuki osobom z niepełnosprawnościami sensorycznymi (audiodeskrypcja, tyflografiki, rola tłumacza języka migowego), 2. Możliwości udostępniania sztuki osobom z niepełnosprawnością intelektualną- „Muzeum dla wszystkich” (warsztat z Muzeum Śląskim), 3. Osoba z niepełnosprawnością jako twórca – przegląd wybranych projektów polskich i światowych. IV. Wybrane problemy z zakresu pedagogiki specjalnej - współczesne wyzwania, tendencje, perspektywy-debata oxfordzka |
Metody dydaktyczne: |
Debata oxfordzka, projekt |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w debacie - debata zorganizowana zostaje przez studentów w ujęciu oxfordzkim, sami ustalają kto zostanie moderatorem oraz jakie stanowiska będą prezentowali. Ocena będzie przebiegała wg następujących kryteriów: Brana będzie pod uwagę: -jakość merytoryczna przedstawianych argumentów; -sposób prowadzenia wywodu; -udział wszystkich członków grupy w debacie. Przygotowanie projektu - projekt zespołowy zawierać będzie wybraną przez siebie strategię pracy z pacjentem z określonym deficytem lub dysfunkcją. Ocena będzie przebiegała wg następujących kryteriów: -poprawność merytoryczna; -adekwatność metod do rodzaju oraz stopnia niepełnosprawności uczestników projektu; -innowacyjność projektu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.