Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna [06-AR-S1-34] semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika specjalna [06-AR-S1-34]
Zajęcia: semestr letni 2016/2017 [2016/2017L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Sabina Pawlik
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Doroszewska J., Pedagogika specjalna, tom 1 i 2, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989.

Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2007.

Smith D.D. Pedagogika specjalna, tom 1 i 2, Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011.

Krause A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2010.

Pawlik S. Możliwości prezentacji i upowszechniania sztuki osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Forum pedagogiczne” 2016 nr 1.

Nowak A., Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze, „Chowanna” 2015 nr 44.

Więckowski R., Sztuka udostępniania sztuki, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Czasopismo „Szkoła Specjalna”

Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny, „Impuls”, Kraków 2011.

Baran J., Olszewski S. (red.), Świat pełen znaczeń-kultura i niepełnosprawność, „Impuls”, Kraków 2006.

Tomaszewski P., Pisula E. (red.), Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

Zakres tematów:

I. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej; tożsamość naukowa pedagogiki specjalnej:

1 Historia i współczesność pedagogiki specjalnej,

2.Podstawowe pojęcia związane z pedagogiką specjalną (rehabilitacja, rewalidacja ,kompensacja, fortioryzacja, korekcja, reedukacja, substytucja).

II. Systematyka w pedagogice specjalnej; charakterystyka subdyscyplin pedagogiki specjalnej z uwzględnieniem metod komunikacji:

1. Surdopedagogika z komunikacją osób niesłyszących i słabosłyszących,

2.Tyflopedagogika z uwzględnieniem komunikacji osób niewidomych,

3.Surdotyflopedagogika z uwzględnieniem metod komunikacji osób głuchoniewidomych,

4.Pedagogika lecznicza oraz metody wspomagania komunikacji osób niemówiących z MPD (system Blissa),

5.Autyzm oraz metody wspomagania komunikacji osób z ASD,

6. Pedagogika osób wybitnie zdolnych jako przedmiot zainteresowania pedagogiki specjalnej, zespół Savanta.

III. Osoba z niepełnosprawnością jako twórca i odbiorca kultury i sztuki

1. Możliwości udostępniania sztuki osobom z niepełnosprawnościami sensorycznymi (audiodeskrypcja, tyflografiki, rola tłumacza języka migowego),

2. Możliwości udostępniania sztuki osobom z niepełnosprawnością intelektualną- „Muzeum dla wszystkich” (warsztat z Muzeum Śląskim),

3. Osoba z niepełnosprawnością jako twórca – przegląd wybranych projektów polskich i światowych.

IV. Wybrane problemy z zakresu pedagogiki specjalnej - współczesne wyzwania, tendencje, perspektywy-debata oxfordzka

Metody dydaktyczne:

Debata oxfordzka, projekt

Metody i kryteria oceniania:

Udział w debacie - debata zorganizowana zostaje przez studentów w ujęciu oxfordzkim, sami ustalają kto zostanie moderatorem oraz jakie stanowiska będą prezentowali. Ocena będzie przebiegała wg następujących kryteriów:

Brana będzie pod uwagę:

-jakość merytoryczna przedstawianych argumentów;

-sposób prowadzenia wywodu;

-udział wszystkich członków grupy w debacie.

Przygotowanie projektu - projekt zespołowy zawierać będzie wybraną przez siebie strategię pracy z pacjentem z określonym deficytem lub dysfunkcją. Ocena będzie przebiegała wg następujących kryteriów:

-poprawność merytoryczna;

-adekwatność metod do rodzaju oraz stopnia niepełnosprawności uczestników projektu;

-innowacyjność projektu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)