Historia kultury europejskiego średniowiecza i renesansu [02-KU-S1-025]
semestr zimowy 2017/2018
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia kultury europejskiego średniowiecza i renesansu [02-KU-S1-025] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Achtelik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Ossowska M., Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1973. Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europie, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1994. Elias N, Przemiany obyczajów cywilizacji Zachodu, Warszawa. Huizinga, Jesień średniowiecza, przeł. T. Brzostowski, Warszawa 1998. Aries P., Człowiek i śmierć, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1992. De Montaigne M., Próby, przeł. T. Boy-Żeleński, Warszawa (wyd. dowolne). Baschwitz K., Czarownice. Dzieje procesów o czary, przeł. T. Zabłudowski, Warszawa 1999. Garina E., Człowiek renesansu, przeł. A. Osmólska-Mętrak, Warszawa 2001. Braudel F., Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, Przeł. E. Bąkowska. Warszawa 1993 Tazbir J., Okrucieństwo w nowożytnej Europie, Warszawa 1999. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Ewolucja kształtowania etosu rycerza w świetle źródeł wykorzystanych przez Ossowską. 2. Kultura średniowiecza w interpretacji Le Goffa. 3.Znaczenie klasztorów w średniowieczu - życie codzienne zakonników 4. Cechy mentalności charakterystyczne dla mieszkańców Europy Zachodniej X-XIII w. 5. Zachowania kurtuazyjne w średniowieczu i renesansie: Średniowieczna 6. Koncepcja śmierci w interpretacji J. Huizingi. 7. Kulturowe aspekty umierania w świetle badań P. Aries’ a. 8. "Próby" jako wyraz postawy filozoficznej człowieka renesansu. 9. . Kulturowe źródła polowań na czarownice: 10. Okrucieństwo na usługach prawa. 11 Książę jako traktat renesansowy oraz filozofia władzy N. Machiavellego: Machiavelli, Książę (wyd. dowolne) 12. Renesansowa koncepcja państwa. 13. Wybrane modele człowieka renesansu (książę i dworzanin). 14. Rola wynalazków w renesansie. 15. Dyskusja podsumowująca - porównanie kultury średniowiecza i renesansu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- metoda podawcza - elementy dyskusji - prezentacja multimedialna - analiza i interpretacja literatury przedmiotu |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, wykazanie się znajomością literatury przedmiotu poprzez udział w dyskusji i samodzielną relację z lektury. Rozmowa egzaminacyjna po uprzednim zapoznaniu się z listą zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.