Metodyka konstruowania indywidual.planów rozwoju dziecka oraz progr. terapeutycznych [12P-WDN-NP-6MKIP]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka konstruowania indywidual.planów rozwoju dziecka oraz progr. terapeutycznych [12P-WDN-NP-6MKIP] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Dorota Prysak |
Literatura: |
1.Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka, (2007), Warszawa 2. Bernard C. J. Lievegoed: Fazy rozwoju dziecka. [oprac. i przekł. Ewa Łyczewska]. - 1 wyd w jęz. pol. - Toruń : Wydawnictwo "Akademia", 1993. 3. Aleksandra Siedlaczek: Diagnostyka pedagogiczna : przewodnik metodyczny dla studentów pedagogiki. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie. - Częstochowa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1999. 4. Klaczak M., Majewicz P. (red.), Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze spoecjalnymi potrzebami edukacyjnymi, (2006), Kraków 5. Szczygieł B., Jak Pracować z dzieckiem niepełnosprawnym, (2003), Kraków |
Zakres tematów: |
• Teorie rozwoju dziecka: modele poznawczo-rozwojowe, teorie uczenia się, rozwój a środowisko • Rozwój społeczny i rozwój osobowości: temperament, rodzina a przywiązanie, rozwój moralny, zachowania prospołeczne, przyczyny nasilonej agresji, znaczenie płci we wczesnych kontaktach rówieśniczych, świadomość, tożsamość, preferencje i uprzedzenia dzieci • Indywidualne programy rozwoju - cele, funkcje • Podstawy diagnozy psychologiczno-pedagogicznej – przykładowe narzędzia diagnostyczne, tworzenie własnych narzędzi obserwacji • Zastosowanie i omówienie narzędzi obserwacji oraz propozycji programów |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, metody audiowizualne. |
Metody i kryteria oceniania: |
średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia (indywidualny program rozwoju) -przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną) Praca grupowa – indywidualny program rozwoju • znajomość podstaw tworzenia narzędzi diagnostycznych • posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej • 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) • aktywny udział w zajęciach • Przygotowanie indywidualnego programu rozwoju uwzględniającego cele tego programu możliwości dziecka, jego mocne strony w pracy nad stymulowaniem słabych stron oraz przeprowadzenie zajęć z grupą zgodnie z konspektem zatwierdzonym przez prowadzącego. |
Uwagi: |
Wczesne wspomaganie Efekty pracy można konsultować przez cały semestr |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.