Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki pedagogiczne [13-EP-S1-PPED] semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyki pedagogiczne [13-EP-S1-PPED]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Jas
Literatura:

ABC : zabawy plastyczne czterolatków / Anna Łada-Grodzicka.

–Warszawa : Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 2006.

Aktywność plastyczna jako stymulator rozwoju kreatywnej

postawy dziecka / Ewa Piwowarska //

W: Edukacja kreatywna / pod red. Ewy A. Zwolińskiej.

–Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, 2005.

Czuję więc tworzę : poradnik dla nauczyciela : plastyka 6 / Ewa Urbańska.

–Poznań : ARKA, 2006.

Dziecko i sztuka

/ pod red. Władysława Szlufika i Anny Pękali Częstochowa : Wydawnictwo

Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2000.

Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi : rozwój dzieci i młodzieży

/ Julia Anastazja Sienkiewicz-Wilowska. Gdańsk ; Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.

Dziecko w świecie sztuki : świat sztuki dziecka : praca zbiorowa / pod red. Bronisławy Dymary, Kraków : Impuls, 2000.

Edukacja artystyczna w edukacji najmłodszych uczniów szkoły podstawowej/ Małgorzata Sieńczewska, Dorota Sobierańska, Marta Radwańska. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015.

Formy aktywności plastycznej uczniów // W: Poznaję sztukę : wskazówki metodyczne dla nauczyciela klasy 5 / Barbara Krystyniak, Aneta Wierzbicka.

–Warszawa : Wydawnictwo Juka, 2002.

Jedna z metod edukacji plastycznej / Eugeniusz Józefowski // W:

Wybrane zagadnienia edukacji artystycznej dzieci i młodzieży / red. Lidia Kataryńczuk Mania i Juliusz Karcz.

Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski, 2002.

Kolorowe szybki czyli jak małym dzieciom mówić o sztuce / Anna Kalbarczyk.

Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2007.

Kształtowanie się znaczeń w twórczym rysunku dziecka / Urszula Szuścik // W: Dziecko, teksty, znaczenia: konteksty edukacyjne i rozwojowe / pod red. Anny Wasilewskiej. –Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2007.

Zakres tematów:

Zapoznanie się z organizacja pracy dydaktyczno wychowawczej szkoły (Statut szkoły; WSO; PSO; Program profilaktyki; Program wychowawczy szkoły; Szkolny zestaw programów nauczania).

Praktyczne zaznajomienie się z dokumentacją pracy nauczyciela (dzienniki, plan dydaktyczny, konspekt, teczka wychowawcy klasy, itp.)

Stopniowe nabywanie umiejętności planowania, prowadzenia i obserwacji zajęć o raz ich dokumentowania.

Poznanie warunków i możliwości, jakie stwarza określona placówka dla realizacji przedmiotu plastyka/sztuka.

Nabywanie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów (współpraca z opiekunem – nauczycielem).

Kształcenie umiejętności nawiązywania dialogu z podopiecznymi.

Rozwijanie umiejętności analizowania zagadnień psychologiczno- pedagogicznych w kontekście zróżnicowanych sytuacji dydaktyczno- wychowawczych.

Obserwowanie 12 godzin lekcji plastyki/sztuki.

Przeprowadzenie 20 godzin lekcji plastyki/sztuki. Uwaga! Zachęca się studentów, aby w miarę możliwości ( w ramach wymaganej liczby dwunastu lekcji), przeprowadzili do 5-ciu godzin (45 min.) zajęć plastyki/sztuki w klasach I – III (zintegrowana edukacja wczesnoszkolna).

Przeznaczenie 9 godzin na konsultacje z nauczycielem – bezpośrednim opiekunem praktyki (planowanie lekcji, ich przebieg, analiza efektów/realizacja celów), bądź - razie potrzeby z innymi nauczycielami.

Przeznaczenie 9 godzin na pracę na rzecz szkoły (oprawa plastyczna imprez i uroczystości szkolnych, informacja wizualna, konkursy, itp.).

Spełnienie wymogu realizacji 15 godzin zajęć szkolnej części praktyk w powiązaniu z kształceniem w zakresie psychologii i pedagogiki (patrz – pkt. 1 część ogólna przewodnika – Uwagi dodatkowe)

Gromadzenie dokumentacji związanej z przebiegiem praktyki (patrz – pkt. III: Tryb i warunki zaliczenia praktyki oraz stosowne załączniki)

Zrealizowanie wymogów formalno – finansowych związanych z praktyką.

Metody dydaktyczne:

przegląd wymaganej dokumentacji, rozmowa

Metody i kryteria oceniania:

Praktykę zalicza uczelniany opiekun praktyk.

Podstawę zaliczenia stanowi następująca dokumentacja:

a) Pozytywna opinia o studencie praktykancie wystawiona przez nauczyciela prowadzącego praktykanta, potwierdzona przez dyrektora szkoły (Załącznik nr 1).

b) Zestawienie wszystkich lekcji obserwowanych (Załącznik nr 2a) oraz prowadzonych samodzielnie (Załącznik nr 2b).

c) 8 wybranych konspektów lekcji obserwowanych (Załącznik nr 3).

d) Konspekty wszystkich przeprowadzonych samodzielnie lekcji, potwierdzonych podpisem nauczyciela prowadzącego (Załącznik nr 4). W przypadku realizacji tych samych tematów zajęć w klasach równoległych, przedstawia się jeden konspekt, wskazując wszystkie klasy, w których został on wykonany.

e) Zaświadczenie o realizacji 15 godzin zajęć szkolnej części praktyk w powiązaniu z kształceniem w zakresie psychologii i pedagogiki (Załącznik nr 6).

f) Własna pisemna charakterystyka praktyki (opis sukcesów i napotkanych trudności, odczuwane braki w przygotowaniu, ranga przedmiotu w szkole, stosunek uczniów do zajęć, poziom zaangażowania itp., maksymalnie dwie strony formatu A4).

Uwagi:

Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)