Praktyki pedagogiczne [13-EP-S1-PPED]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyki pedagogiczne [13-EP-S1-PPED] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 16 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Jas |
Literatura: |
ABC : zabawy plastyczne czterolatków / Anna Łada-Grodzicka. –Warszawa : Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 2006. Aktywność plastyczna jako stymulator rozwoju kreatywnej postawy dziecka / Ewa Piwowarska // W: Edukacja kreatywna / pod red. Ewy A. Zwolińskiej. –Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, 2005. Czuję więc tworzę : poradnik dla nauczyciela : plastyka 6 / Ewa Urbańska. –Poznań : ARKA, 2006. Dziecko i sztuka / pod red. Władysława Szlufika i Anny Pękali Częstochowa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2000. Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi : rozwój dzieci i młodzieży / Julia Anastazja Sienkiewicz-Wilowska. Gdańsk ; Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011. Dziecko w świecie sztuki : świat sztuki dziecka : praca zbiorowa / pod red. Bronisławy Dymary, Kraków : Impuls, 2000. Edukacja artystyczna w edukacji najmłodszych uczniów szkoły podstawowej/ Małgorzata Sieńczewska, Dorota Sobierańska, Marta Radwańska. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. Formy aktywności plastycznej uczniów // W: Poznaję sztukę : wskazówki metodyczne dla nauczyciela klasy 5 / Barbara Krystyniak, Aneta Wierzbicka. –Warszawa : Wydawnictwo Juka, 2002. Jedna z metod edukacji plastycznej / Eugeniusz Józefowski // W: Wybrane zagadnienia edukacji artystycznej dzieci i młodzieży / red. Lidia Kataryńczuk Mania i Juliusz Karcz. Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski, 2002. Kolorowe szybki czyli jak małym dzieciom mówić o sztuce / Anna Kalbarczyk. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2007. Kształtowanie się znaczeń w twórczym rysunku dziecka / Urszula Szuścik // W: Dziecko, teksty, znaczenia: konteksty edukacyjne i rozwojowe / pod red. Anny Wasilewskiej. –Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2007. |
Zakres tematów: |
Zapoznanie się z organizacja pracy dydaktyczno wychowawczej szkoły (Statut szkoły; WSO; PSO; Program profilaktyki; Program wychowawczy szkoły; Szkolny zestaw programów nauczania). Praktyczne zaznajomienie się z dokumentacją pracy nauczyciela (dzienniki, plan dydaktyczny, konspekt, teczka wychowawcy klasy, itp.) Stopniowe nabywanie umiejętności planowania, prowadzenia i obserwacji zajęć o raz ich dokumentowania. Poznanie warunków i możliwości, jakie stwarza określona placówka dla realizacji przedmiotu plastyka/sztuka. Nabywanie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów (współpraca z opiekunem – nauczycielem). Kształcenie umiejętności nawiązywania dialogu z podopiecznymi. Rozwijanie umiejętności analizowania zagadnień psychologiczno- pedagogicznych w kontekście zróżnicowanych sytuacji dydaktyczno- wychowawczych. Obserwowanie 12 godzin lekcji plastyki/sztuki. Przeprowadzenie 20 godzin lekcji plastyki/sztuki. Uwaga! Zachęca się studentów, aby w miarę możliwości ( w ramach wymaganej liczby dwunastu lekcji), przeprowadzili do 5-ciu godzin (45 min.) zajęć plastyki/sztuki w klasach I – III (zintegrowana edukacja wczesnoszkolna). Przeznaczenie 9 godzin na konsultacje z nauczycielem – bezpośrednim opiekunem praktyki (planowanie lekcji, ich przebieg, analiza efektów/realizacja celów), bądź - razie potrzeby z innymi nauczycielami. Przeznaczenie 9 godzin na pracę na rzecz szkoły (oprawa plastyczna imprez i uroczystości szkolnych, informacja wizualna, konkursy, itp.). Spełnienie wymogu realizacji 15 godzin zajęć szkolnej części praktyk w powiązaniu z kształceniem w zakresie psychologii i pedagogiki (patrz – pkt. 1 część ogólna przewodnika – Uwagi dodatkowe) Gromadzenie dokumentacji związanej z przebiegiem praktyki (patrz – pkt. III: Tryb i warunki zaliczenia praktyki oraz stosowne załączniki) Zrealizowanie wymogów formalno – finansowych związanych z praktyką. |
Metody dydaktyczne: |
przegląd wymaganej dokumentacji, rozmowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktykę zalicza uczelniany opiekun praktyk. Podstawę zaliczenia stanowi następująca dokumentacja: a) Pozytywna opinia o studencie praktykancie wystawiona przez nauczyciela prowadzącego praktykanta, potwierdzona przez dyrektora szkoły (Załącznik nr 1). b) Zestawienie wszystkich lekcji obserwowanych (Załącznik nr 2a) oraz prowadzonych samodzielnie (Załącznik nr 2b). c) 8 wybranych konspektów lekcji obserwowanych (Załącznik nr 3). d) Konspekty wszystkich przeprowadzonych samodzielnie lekcji, potwierdzonych podpisem nauczyciela prowadzącego (Załącznik nr 4). W przypadku realizacji tych samych tematów zajęć w klasach równoległych, przedstawia się jeden konspekt, wskazując wszystkie klasy, w których został on wykonany. e) Zaświadczenie o realizacji 15 godzin zajęć szkolnej części praktyk w powiązaniu z kształceniem w zakresie psychologii i pedagogiki (Załącznik nr 6). f) Własna pisemna charakterystyka praktyki (opis sukcesów i napotkanych trudności, odczuwane braki w przygotowaniu, ranga przedmiotu w szkole, stosunek uczniów do zajęć, poziom zaangażowania itp., maksymalnie dwie strony formatu A4). |
Uwagi: |
Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.