Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie [13-PGGK-S1-SL2] semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium licencjackie [13-PGGK-S1-SL2]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 3
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Karolina Tomczak
Literatura:

Literatura jest indywidualnie dobierana do problematyki każdej pracy licencjackiej pisanej przez danego studenta.

Ponadto OPRACOWANIA PODSTAWOWE - dotyczące techniki pisania rozprawy dyplomowej

Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, aneks i wstęp Wojciech Tygielski, przeł. Grażyna Jurkowlaniec , Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007, ISBN 978-83-235-0373-6.

Rose Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, wyd. 1 (1. dodruk), Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2015, ISBN 9788301162498.

Zenderowski Radosław, Technika pisania prac magisterskich i licencjackich, CeDeWu Sp. z o.o. ISBN

978-83-7556-416-7.

D’Alleva Anne, Metody i teorie historii sztuki, przeł. E, J. Jedlińscy, Universitas, Kraków 2008, ISBN 97883-242-0937-8.

Opracowania uzupełniające

Boć Jan, Jak pisać pracę magisterską, konsultacja językowa: J. Miodek, Kolonia Limited, Wrocław 1997, ISBN 8390204649.

Majchrzak Jadwiga, Mendel Tadeusz, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych. Poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, wyd. 4, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2005.

Marszałek Leon, Edytorstwo publikacji naukowych, PWN, Warszawa 1986, ISBN 8301060824.

Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej, red. A. Pitrus, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012, ISBN 978-83-233-3352-4.

Pabis Stanisław, Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa 1985, ISBN

8301052562.

Pułło Andrzej, Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa 2000, ISBN 8388296086.

Stachowiak Zenon, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Ulmak, Warszawa 1999, ISBN 8387226270.

Such Jan, Wstęp do metodologii ogólnej nauk, UAM, Poznań 1973.

Urban Stanisław, Ładoński Wiesław, Jak napisać dobra pracę magisterską, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego, Wrocław 2001, ISBN 8370112994.

Węglińska Maria, Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1997, ISBN 83-86994-56-8.

Woźniak Krzysztof, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa-Łódź 1998, ISBN 8301125063.

Wójtowicz Ewa, Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016, ISBN 978-83-65155-16-0.

Zakres tematów:

W ostatnim etapie seminarium - intensywna praca każdego studenta nad tekstem własnej rozprawy. Zamykanie indywidualnie poruszanej problematyki w końcowej interpretacji. Ostatnie korekty, uzupełnianie luk w zapisanym już ciągu wywodu, sięganie po dodatkowe pozycje na zasadzie dopełnienia.

Osobny zestaw tematów dla każdej dysertacji.

Ponadto

Problematyka zajęć skupia się na przygotowaniu studenta do napisania rozprawy dyplomowej oraz monitorowaniu jego właściwej pracy; obejmują one konkretne zagadnienia i ćwiczenia praktyczne koordynowane przez nauczyciela.

1. Temat – przykłady tematów z dziedziny, jakiej dotyczy problematyka pracy licencjackiej.

Zadanie wybrania własnego tematu rozprawy.

2. Bibliografia i przypisy. Ćwiczenia (i praca z książką). Sposoby szukania literatury (strony internetowe bibliotek, biblioteki).

Zadanie wyszukania bibliografii do wybranego przez siebie tematu.

3. Struktura pracy dyplomowej – wskazanie niezbędnych elementów z określeniem, czego one dotyczą i co bezwzględnie należy w nich uwzględnić; na konkretnych przykładach. Prace licencjackie do wglądu ze szczególnym uwzględnieniem Spisu treści, jego realizacji w całym tekście, proporcji i zapisu.

Szkic struktury pracy – próba jej samodzielnego określenia.

4. Struktura pracy licencjackiej studentów wg wybranych tematów

Propozycja struktury rozprawy prowadzącej (jej zestawienie z koncepcją studenta i korekta).

Dalsza indywidualna praca studenta nad jej realizacją i uzupełnieniem.

5. Wstęp: kompozycja, na przykładach.

Pisanie wstępu (wg arkusza – szkieletu wstępu udostępnionego przez prowadzącą).

6. Omawianie wstępu i dopracowanej przez studenta konstrukcji rozprawy.

Praca grupowa (uwagi uczestników i prowadzącego, propozycje udoskonalenia tekstu itp.).

7. Problem plagiatu.

Umiejętność korzystania z materiałów źródłowych: streszczenie, uogólnienie, parafraza. Na przykładach.

Umiejętność sporządzania notatek, fiszek itp.

8. Omawianie struktury pracy studentów – monitorowanie postępów, rozwiązywanie pojawiających się problemów itp.

9. Praca ze źródłami. Omówienie sporządzanych notatek z indywidualnie wybranej przez studenta pozycji w odniesieniu do opracowanej wcześniej bibliografii. Jak wykorzystać z nich informacje? Uogólnianie zebranych wiadomości i ich problemowe porządkowanie, ze wskazaniem w której części rozprawy student powinien je wykorzystać.

Pisanie fragmentu dysertacji na podstawie zebranych informacji (notatek).

10. Grupowe czytanie tekstu napisanego przez studenta – problemy, wskazówki, propozycje itp.

11. Recenzja – na co zwraca uwagę recenzent podczas oceniania pracy dyplomowej?

Na co student powinien szczególnie zwracać uwagę, pisząc swoją rozprawę (poprawność językowa, zakres opanowania techniki pisania pracy dyplomowej, bibliografia, odkrywczość ujęcia tematu, merytoryczny zakres problematyki).

12. Ilustracje – zapis w tekście głównym i zapis zbiorczy na końcu rozprawy jako Spis ilustracji (prezentacja multimedialna na przykładach). Ćwiczenia.

13. Dalsza praca ze studentem, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego pisania rozprawy.

Metody dydaktyczne:

W ostatnim etapie seminarium - umiejętna korekta tekstu własnej pracy (na podstawie wskazówek nauczyciela) i stopniowe zbliżanie się do jej ukończenia. Indywidualna praca z wykładowcą.

Ponadto

Wykład (prezentacja multimedialna); wyjaśnienie i dyskusja.

Zajęcia praktyczne: praca z książką, ćwiczenia pisemne, zadania.

Konwersatorium, metody typowe dla pracy seminaryjnej.

Metody i kryteria oceniania:

Niezbędne do zaliczenia semestru letniego jest opracowanie 100 % pracy licencjackiej.

Ponadto

Aktywność, wyniki z wykonanych zadań i ćwiczeń pisemnych.

Znajomość wybranej problematyki oraz świadomość metodologiczna; umiejętność interpretacji, opracowywania wypowiedzi pisemnej i ustnej oraz analizy dzieła sztuki pod względem formalnym, kontekstowym i metodologicznym.

Frekwencja.

Uwagi:

Kontynuowanie pracy nad rozprawą licencjacką również na konsultacjach, na których analizowane są szczegółowe problemy związane z tematem dysertacji studenta.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)