Przedmiot z obszaru nauk społecznych [02-FL-S1-240POS]
semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 2
Przedmiot: | Przedmiot z obszaru nauk społecznych [02-FL-S1-240POS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 0.1 Wydział Humanistyczny – Instytut Językoznawstwa (Sosnowiec, ul. Grota-Roweckiego 5) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 61 |
Limit miejsc: | 70 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Natalia Stępień-Lampa |
Literatura: |
Deniszczuk L., Kurowski P., Styrc M., Progi minimalnej konsumpcji gospodarstw domowych, Warszawa 2007. Fabiś A. (red.), Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji, Mysłowice 2007. Firlit-Fesnak G. Szylko-Skoczny M., Polityka społeczna, Warszawa 2007. Frąckiewicz L. (red.), Polityka społeczna, Katowice 2002. Frączkiewicz-Wronka A. (red.), Zarządzanie publiczne w lokalnej polityce społecznej, Warszawa 2007. Grzywna P., Lustig J., Mitręga M., Stępień-Lampa N., Zasępa B., Polityka społeczna. Rozważania o teorii i praktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017. Grzywna P., Lustig J., Mitręga M., Stępień-Lampa N., Zasępa B., Wybrane problemy polityki społecznej, Towarzystwo Inicjatyw Naukowych, Katowice 2016. http://mieszkaniedlamlodych.pl/. http://www.program500plus.pl/. http://www.reformaedukacji.men.gov.pl/. http://rodzinanaswoim.pl/. Jakimik E.A., Romowie. Koczownictwo, osiadły tryb życia – wybór, konieczność czy przymus?, Szczecinek 2009. Kowalczyk O., Kamiński S. (red.), Wymiary polityki społecznej, Wrocław 2009. Kurzynowski A. (red.), Polityka społeczna, Warszawa 2006. Ministerstwo Edukacji Narodowej: Co warto wiedzieć o podstawie programowej?. Warszawa 2008. Orczyk J., Polityka społeczna. Uwarunkowania i cele, Poznań 2008. Tarkowska E. (red.), Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, IFiS PAN, Warszawa 2013. Senat RP, Cyganie/Romowie w Polsce i w Europie: wybrane problemy historii i współczesności, Warszawa 2011. Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009 Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006. |
Zakres tematów: |
Wykład 1: Problem społeczny – zagadnienia definicyjne. Wykład 2: Starzenie się społeczeństwa, migracje. Wykład 3 i 4: Problemy edukacji uwarunkowania polityki edukacyjnej, główne zmiany w edukacji po 1989 roku, reforma 1999 roku, podstawa programowa kształcenia ogólnego z 2008 roku, wiek obowiązkowej edukacji, zmiany w edukacji w trakcie rządów PiS. Wykład 5: Wybrane problemy polityki rodzinnej w Polsce wybrane instrumenty polityki rodzinnej, analiza programu 500+. Wykład 6: Zjawisko ubóstwa ubóstwo absolutne, relatywne, subiektywne, ubóstwo jako problem indywidualny i społeczny, przyczyny ubóstwa, kultura ubóstwa, wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczna, zjawisko ubóstwa w polskiej prasie codziennej. Wykład 7: Linie ubóstwa inie ubóstwa, modyfikacja koszyków minimum socjalne i minimum egzystencji. Wykład 8 i 9: Kwestia mieszkaniowa zadania samorządu terytorialnego z zakresu mieszkalnictwa, dodatki mieszkaniowe, lokale socjalne, „Rodzina na swoim”, „Mieszkanie dla młodych”, „Mieszkanie+” – ocena programów. Wykład 10 i 11: Ubóstwo i wykluczenie społeczne Romów historia Romów w Europie, kultura Romów, trudna sytuacja życiowa Romów.
Wykład 12: Bezrobocie definicja terminu, przyczyny i rodzaje bezrobocia, system wsparcia osób bezrobotnych w Polsce, zasiłek dla bezrobotnych, rozmiary bezrobocia w Polsce (stopa bezrobocia, wskaźnik zatrudnienia). Wykład 13: Ubezpieczenia społeczne system ubezpieczeń społecznych w Polsce, zmiany w systemie. Wykład 14 i 15: Bezdomność definicja terminu, przyczyny i skala zjawiska, formy pomocy osobom bezdomnym. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca (metoda wykładowa), quizy multimedialne, dyskusja moderowana. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zakończy się pisemnym testem, na podstawie którego (przy ewentualnym uwzględnieniu obecności studentów na wykładach) wystawione zostaną oceny. |
Uwagi: |
Język francuski, język włoski, język hiszpański języki stosowane: F-A, W-A, zprogramem tłumaczeniowym, Język hiszpański z programem: kultura, literatura i media w Ameryce Łacińskiej - studia pierwszego stopnia stacjonarne - III rok , 5 semestr |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.