Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie [13-EP-S1-SL1] semestr letni 2017/2018
seminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium licencjackie [13-EP-S1-SL1]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Karolina Tomczak
Literatura:

Opracowania podstawowe

Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, aneks i wstęp Wojciech Tygielski, przeł. Grażyna Jurkowlaniec , Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007, ISBN 978-83-235-0373-6.

Rose Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, wyd. 1 (1. dodruk), Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2015, ISBN 9788301162498.

Zenderowski Radosław, Technika pisania prac magisterskich i licencjackich, CeDeWu Sp. z o.o. ISBN

978-83-7556-416-7.

D’Alleva Anne, Metody i teorie historii sztuki, przeł. E, J. Jedlińscy, Universitas, Kraków 2008, ISBN 97883-242-0937-8.

Opracowania uzupełniające

Boć Jan, Jak pisać pracę magisterską, konsultacja językowa: J. Miodek, Kolonia Limited, Wrocław 1997, ISBN 8390204649.

Majchrzak Jadwiga, Mendel Tadeusz, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych. Poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, wyd. 4, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2005.

Marszałek Leon, Edytorstwo publikacji naukowych, PWN, Warszawa 1986, ISBN 8301060824.

Pabis Stanisław, Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa 1985, ISBN

8301052562.

Pułło Andrzej, Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa 2000, ISBN 8388296086.

Stachowiak Zenon, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Ulmak, Warszawa 1999, ISBN 8387226270.

Such Jan, Wstęp do metodologii ogólnej nauk, UAM, Poznań 1973.

Urban Stanisław, Ładoński Wiesław, Jak napisać dobra pracę magisterską, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego, Wrocław 2001, ISBN 8370112994.

Węglińska Maria, Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1997, ISBN 83-86994-56-8.

Woźniak Krzysztof, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa-Łódź 1998, ISBN 8301125063.

Wójtowicz Ewa, Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016, ISBN 978-83-65155-16-0.

Pozostała lista lektur jest indywidualnie ustalana w zależności od tematu pracy pisemnej studenta.

Zakres tematów:

Problematyka zajęć skupia się na przygotowaniu studenta do napisania rozprawy dyplomowej oraz monitorowaniu jego właściwej pracy; obejmują one konkretne zagadnienia i ćwiczenia praktyczne koordynowane przez nauczyciela.

1. Temat – przykłady tematów z dziedziny, jakiej dotyczy problematyka pracy licencjackiej.

Zadanie wybrania własnego tematu rozprawy.

2. Bibliografia i przypisy. Ćwiczenia (i praca z książką). Sposoby szukania literatury (strony internetowe bibliotek, biblioteki).

Zadanie wyszukania bibliografii do wybranego przez siebie tematu.

3. Struktura pracy dyplomowej – wskazanie niezbędnych elementów z określeniem, czego one dotyczą i co bezwzględnie należy w nich uwzględnić; na konkretnych przykładach. Prace licencjackie do wglądu ze szczególnym uwzględnieniem Spisu treści, jego realizacji w całym tekście, proporcji i zapisu.

Szkic struktury pracy – próba jej samodzielnego określenia.

4. Problem plagiatu.

Umiejętność korzystania z materiałów źródłowych: streszczenie, uogólnienie, parafraza. Na przykładach.

Umiejętność sporządzania notatek, fiszek itp.

5. Estetyka rozprawy

• Układ pracy i tekstu (marginesy, interlinia, tabulatory, czcionka, justowanie, odsyłacze do przypisów, dzielenie wyrazów, wyróżnienia i wyliczenia w tekście, skróty i symbole, itp.).

Wskazówki edytorskie.

6. Ilustracje – zapis w tekście głównym i zapis zbiorczy na końcu rozprawy jako Spis ilustracji (prezentacja multimedialna na przykładach). Ćwiczenia.

7. Analiza dzieła sztuki - analiza formy i treści (najważniejsze aspekty).

Analiza kompozycyjna - szczegółowe omówienie, utrwalone w ćwiczeniach z grupą.

8. Styl eseju a styl rozprawy dyplomowej.

Język naukowy - główne zasady.

9. Metodologia - ogólne informacje, z omówieniem najważniejszych strategii badawczych.

Metody dydaktyczne:

Wykład (prezentacja multimedialna); wyjaśnienie i dyskusja.

Zajęcia praktyczne: praca z książką, ćwiczenia pisemne, zadania.

Konwersatorium, metody typowe dla pracy seminaryjnej.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność, wyniki z wykonanych zadań i ćwiczeń pisemnych.

Znajomość wybranej problematyki oraz świadomość metodologiczna; umiejętność interpretacji, opracowywania wypowiedzi pisemnej i ustnej oraz analizy dzieła sztuki pod względem formalnym, kontekstowym i metodologicznym.

Frekwencja.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)