SPK_M10_Pomoc psychologiczna małżeńska i rodzinna [06-PS-NM-281]
semestr zimowy 2017/2018
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | SPK_M10_Pomoc psychologiczna małżeńska i rodzinna [06-PS-NM-281] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 11 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anita Gałuszka |
Literatura: |
Badora, S. (2011). Miłość rodzicielska – reguła czy przypadek? (studium antropologiczne) 41-56. Pedagogika Rodziny. (Family Pedagogy) nr 1(1), ss. 41-56. Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej I psychologicznej: ciągłość i zmiana. Roczniki Socjologii Rodziny XVII, UAM, ss.101-115. Baumann, K. (2006). Jakość życia w okresie późnej dorosłości— dyskurs teoretyczny. Gerontologia Polska, t.14, nr 4, ss.165-171. Goldenberg, H., Goldenberg, I. (2006): Terapia rodzin. Kraków. WUJ. (rr.2-5) Harwas-Napierała, B. (2015). Dojrzałość osobowa dorosłych jako czynnik chroniący rodzinę. Czasopismo Psychologiczne – PsychologicalJournal, 21, 1, ss. 47-52 Jóźwik, M. (2007). Przemoc wobec kobiet w rodzinie. Warszawa: Centrum Praw Kobiet. Kałdon, B.,M. (2011). Rodzina jako instytucja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Forum Pedagogiczne UKSW 1 ss.229-241. Kubler-Ross, E. (1998). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań: Media Rodzina of Poznan. Namysłowska, I. (2000): Terapia rodzin. Warszawa. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Otrębska-Popiołek, K. (1991). Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy. Katowice: Wyd. UŚ. Pawelec, L. (2011). Eurosieroctwo współczesnym problemem społecznym Pedagogika Rodziny. (Family Pedagogy) nr 1(1), ss. 119-128 Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Kraków: Impuls Plopa, M. (2011). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Impuls. Rosenberg, M. (2009). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza. Ryś, M. (2010). Miłość jako psychologiczna podstawa wspólnoty małżeńskiej Kwartalnik Naukowy 4(4), 22-30. Satir, V. (2000): Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk. GWP. Sęk, H. (red.)(2007). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Sternberg, R. J. (2007). Dwuskładnikowa teoria miłości. W: R. J. Sternberg, K. Weis (red.), Nowa Psychologia Miłości (s. 275-296). Taszów: Biblioteka Moderatora. Steuden, S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN. Widera-Wysoczańska, A. (2001). Psychologiczne aspekty rozmowy lekarza z pacjentem umierającym i jego rodziną. W. G. Dolińska-Zygmunt (red). Podstawy psychologii zdrowia. (s.315-330). Wrocław: Wyd. UW. Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Intymność. Namiętność. Zaangażowanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Ziarko, M. (2014). Zmaganie się ze stresem choroby przewlekłej. Poznań: Wyd. Nauk. Wydz. Nauk Społecznych UAM. |
Zakres tematów: |
Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia. Istota pomocy psychologicznej – geneza i specyfika sytuacji pomocy. Biologiczne, psychologiczne i kulturowe czynniki warunkujące uczestnictwo w relacji pomocy. Oczekiwania wobec wspomagającego i wspomaganego z perspektywy własnej (podmiotowej) i partnera relacji. Nawiązanie profesjonalnej relacji pomocy. Kontrakt psychologiczny. Dojrzałość osobowa i miłość jako podstawa związku małżeńskiego. Rodzina w ujęciu interdyscyplinarnym. Cykl życia rodziny w perspektywie ciągłości i zmiany. Modele funkcjonowania rodziny. Postawy rodzicielskie – ujęcie teoretyczne i empiryczne. Wpływ choroby przewlekłej na funkcjonowanie rodziny. Radzenie sobie ze śmiercią osób bliskich. Bezrobocie i migracja zarobkowa a więzi rodzinne. Przemoc w rodzinie. Kontrowersje wokół relacji pomocy. Koszty psychologiczne w sytuacji pomocy. Etyczne aspekty pracy psychologa z klientem. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu. |
Metody dydaktyczne: |
Podczas zajęć wykorzystane będą następujące metody dydaktyczne: - dyskusja - praca warsztatowa - udział w dramach - analiza przypadków - twórcze rozwiązywanie problemów - prezentacje multimedialne/projekt badawczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa modułu ustalona zostanie na podstawie ocen uzyskanych z: 1.merytorycznego zaangażowania w dyskusję (waga 0,3) 2.udziału w dramie (waga: 0,2) 3. prezentacji multimedialnej/opracowania projektu badawczego/udziału w projekcie badawczym (opcjonalnie)(waga: 0,3) 4. obecności na zajęciach (waga 0,2) 50-60% możliwych do uzyskania punktów dst 60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst 70-80% możliwych do uzyskania punktów db 80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db 90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb Uzyskanie zaliczenia modułu jest możliwe tylko wówczas, gdy wszystkie w/w kryteria zostaną ocenione pozytywnie. |
Uwagi: |
Studentowi, który nie zaliczył laboratorium w pierwszym terminie, przysługują dwa terminy poprawkowe, wyznaczone przez prowadzącego zajęcia. Uzyskana ocena niedostateczna w pierwszym terminie zaliczenia będzie uwzględniana przy obliczaniu końcowej oceny z modułu. W przypadku uzyskania negatywnej oceny z merytorycznego zaangażowania w dyskusję/udziału w dramie Student zobowiązany będzie do przedyskutowania z prowadzącym wybranego problemu z zakresu pomocy psychologicznej małżeństwu i rodzinie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.