Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPK_M10_Pomoc psychologiczna małżeńska i rodzinna [06-PS-NM-281] semestr zimowy 2017/2018
Laboratorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: SPK_M10_Pomoc psychologiczna małżeńska i rodzinna [06-PS-NM-281]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anita Gałuszka
Literatura:

Badora, S. (2011). Miłość rodzicielska – reguła czy przypadek? (studium antropologiczne) 41-56. Pedagogika Rodziny. (Family Pedagogy) nr 1(1), ss. 41-56.

Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej I psychologicznej: ciągłość i zmiana. Roczniki Socjologii Rodziny XVII, UAM, ss.101-115.

Baumann, K. (2006). Jakość życia w okresie późnej dorosłości— dyskurs teoretyczny. Gerontologia Polska, t.14, nr 4, ss.165-171.

Goldenberg, H., Goldenberg, I. (2006): Terapia rodzin. Kraków. WUJ. (rr.2-5)

Harwas-Napierała, B. (2015). Dojrzałość osobowa dorosłych jako czynnik chroniący rodzinę. Czasopismo Psychologiczne – PsychologicalJournal, 21, 1, ss. 47-52

Jóźwik, M. (2007). Przemoc wobec kobiet w rodzinie. Warszawa: Centrum Praw Kobiet.

Kałdon, B.,M. (2011). Rodzina jako instytucja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Forum Pedagogiczne UKSW 1 ss.229-241.

Kubler-Ross, E. (1998). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań: Media Rodzina of Poznan.

Namysłowska, I. (2000): Terapia rodzin. Warszawa. Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Otrębska-Popiołek, K. (1991). Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy. Katowice: Wyd. UŚ.

Pawelec, L. (2011). Eurosieroctwo współczesnym problemem społecznym Pedagogika Rodziny. (Family Pedagogy) nr 1(1), ss. 119-128

Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Kraków: Impuls

Plopa, M. (2011). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Impuls.

Rosenberg, M. (2009). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.

Ryś, M. (2010). Miłość jako psychologiczna podstawa wspólnoty małżeńskiej Kwartalnik Naukowy 4(4), 22-30.

Satir, V. (2000): Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk. GWP.

Sęk, H. (red.)(2007). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Sternberg, R. J. (2007). Dwuskładnikowa teoria miłości. W: R. J. Sternberg, K. Weis (red.), Nowa Psychologia Miłości (s. 275-296). Taszów: Biblioteka Moderatora.

Steuden, S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN.

Widera-Wysoczańska, A. (2001). Psychologiczne aspekty rozmowy lekarza z pacjentem umierającym i jego rodziną. W. G. Dolińska-Zygmunt (red). Podstawy psychologii zdrowia. (s.315-330). Wrocław: Wyd. UW.

Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Intymność. Namiętność. Zaangażowanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ziarko, M. (2014). Zmaganie się ze stresem choroby przewlekłej. Poznań: Wyd. Nauk. Wydz. Nauk Społecznych UAM.

Zakres tematów:

Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia.

Istota pomocy psychologicznej – geneza i specyfika sytuacji pomocy.

Biologiczne, psychologiczne i kulturowe czynniki warunkujące uczestnictwo w relacji pomocy.

Oczekiwania wobec wspomagającego i wspomaganego z perspektywy własnej (podmiotowej) i partnera relacji.

Nawiązanie profesjonalnej relacji pomocy. Kontrakt psychologiczny.

Dojrzałość osobowa i miłość jako podstawa związku małżeńskiego.

Rodzina w ujęciu interdyscyplinarnym. Cykl życia rodziny w perspektywie ciągłości i zmiany.

Modele funkcjonowania rodziny.

Postawy rodzicielskie – ujęcie teoretyczne i empiryczne.

Wpływ choroby przewlekłej na funkcjonowanie rodziny.

Radzenie sobie ze śmiercią osób bliskich.

Bezrobocie i migracja zarobkowa a więzi rodzinne.

Przemoc w rodzinie.

Kontrowersje wokół relacji pomocy. Koszty psychologiczne w sytuacji pomocy. Etyczne aspekty pracy psychologa z klientem.

Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu.

Metody dydaktyczne:

Podczas zajęć wykorzystane będą następujące metody dydaktyczne:

- dyskusja

- praca warsztatowa

- udział w dramach

- analiza przypadków

- twórcze rozwiązywanie problemów

- prezentacje multimedialne/projekt badawczy

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa modułu ustalona zostanie na podstawie ocen uzyskanych z:

1.merytorycznego zaangażowania w dyskusję (waga 0,3)

2.udziału w dramie (waga: 0,2)

3. prezentacji multimedialnej/opracowania projektu badawczego/udziału w projekcie badawczym (opcjonalnie)(waga: 0,3)

4. obecności na zajęciach (waga 0,2)

50-60% możliwych do uzyskania punktów dst

60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst

70-80% możliwych do uzyskania punktów db

80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db

90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb

Uzyskanie zaliczenia modułu jest możliwe tylko wówczas, gdy wszystkie w/w kryteria zostaną ocenione pozytywnie.

Uwagi:

Studentowi, który nie zaliczył laboratorium w pierwszym terminie, przysługują dwa terminy poprawkowe, wyznaczone przez prowadzącego zajęcia. Uzyskana ocena niedostateczna w pierwszym terminie zaliczenia będzie uwzględniana przy obliczaniu końcowej oceny z modułu. W przypadku uzyskania negatywnej oceny z merytorycznego zaangażowania w dyskusję/udziału w dramie Student zobowiązany będzie do przedyskutowania z prowadzącym wybranego problemu z zakresu pomocy psychologicznej małżeństwu i rodzinie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)