SPZ_M03_Somatopsychologia [06-PS-SM-225]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | SPZ_M03_Somatopsychologia [06-PS-SM-225] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | 28 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anita Gałuszka |
Literatura: |
Wieloaspektowość zdrowia i choroby. Heszen I. Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN; rr 6 i 7. Sheridan C., Radmacher S. (1998). Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia; r.4 Relacja lekarz-pacjent i jej wpływ na przebieg diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. Dolińska-Zygmunt, G. (red) (2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wyd. UW, cz..II, rr.2 i 3. Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN; r15. Lukas, W., Gałuszka, A., Zarychta, A. (1999). Aktualne potrzeby edukacji pediatrycznej w specjalności lekarza rodzinnego. [w] I., Norska-Borówka, W., Lukas (Red): Wybrane problemy pediatryczne w praktyce lekarza rodzinnego. Katowice: ZP ŚAM. Karta Praw Pacjenta Karta Praw Pacjenta. www.klinika-rzeszow.pl/doc/karta_praw_pacjenta Karkowska, D. (2009). Prawa pacjenta ABC. Warszawa: Wolters Kluwer business. Psychologia prokreacji. Bielawska-Batorowicz, E. (2005). Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice: Wyd. „Śląsk” Heszen I. Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN; r18.4. Starzenie się i starość. Baumann, K. (2006). Jakość życia w okresie późnej dorosłości— dyskurs teoretyczny. Gerontologia Polska, t.14, nr 4, s.165-171. Steuden, S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN. Człowiek chory terminalnie. Zjawisko umierania i śmierci. Kubler-Ross, E. (1998). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań: Media Rodzina of Poznan. Widera-Wysoczańska, A. (2001). Psychologiczne aspekty rozmowy lekarza z pacjentem umierającym i jego rodziną. W. G. Dolińska-Zygmunt (red). Podstawy psychologii zdrowia. (s.315-330). Wrocław: Wyd. UW. Psychospołeczne, prawne i etyczne aspekty zabiegów transplantacyjnych Ustawa z dn. 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów. Dz.U. z 2005r. Nr 169, poz. 1411 Materiały dostarczone podczas zajęć Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności fizycznej Dolińska-Zygmunt, G. (red) (2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wyd. UW, cz. II, r. 1. Rynkiewicz, M., Czernicki, J. (2010). Problemy psychospołeczne osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2, s.233-236. Sęk, H. (red) (2007). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, t. II, r.13.. Rola psychologa w wybranych obszarach medycyny. Dolińska-Zygmunt, G. (red) (2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wyd. UW, cz. I, rr 1 i 3. Górnik-Durose, M. (red). (2013). Kultura współczesna a zdrowie. Sopot, GWP. Kulik, T., Latalski, M. (red) (2002). Zdrowie publiczne. Lublin: Wyd. CZELEJ, rr. 2.2 i 10. Choroba symulatorowa - zdrowotne konsekwencje szkoleń w wirtualnej rzeczywistości. Biernacki M.P., Dziuda Ł.( 2012). Choroba symulatorowa jako realny problem badań na symulatorach. Medycyna Pracy 63(3):377–388 Biernacki M.P, Kennedy, R.S., Dziuda Ł. (2016). Zjawisko choroby symulatorowej oraz jej pomiar na przykładzie kwestionariusza do badania choroby symulatorowej – SSQ Medycyna Pracy 67(4):545–555 Literatura będzie uzupełniana na bieżąco i podawana w trakcie zajęć. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające w problematykę zajęć. 2. Wieloaspektowość zdrowia i choroby. 3. Relacja lekarz-pacjent i jej wpływ na przebieg diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. 4. Karta Praw Pacjenta 5. Psychologia prokreacji. 6. Starzenie się i starość. 7. Człowiek chory terminalnie. Zjawisko umierania i śmierci. 8. Psychospołeczne, prawne i etyczne aspekty zabiegów transplantacyjnych 9. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności fizycznej 10. Rola psychologa w wybranych obszarach medycyny. 11. Choroba symulatorowa - zdrowotne konsekwencje szkoleń w wirtualnej rzeczywistości. 12. Kolokwium 13-14 Praca projektowa 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu. |
Metody dydaktyczne: |
Praca indywidualna, w małych (2-4 osobowych) zespołach i grupowa. Dyskusja dotycząca podanych wcześniej zagadnień ogólnych i szczegółowych. Udział w dramach, rozwiązywanie zadanych problemów, obserwacja połączona z informacją zwrotną. Prezentacje multimedialne / udział w projekcie badawczym powiązane z dyskusją i obserwacją. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa modułu ustalona zostanie na podstawie ocen uzyskanych z: 1. kolokwium (waga: 0,5) 2. merytorycznego zaangażowania w dyskusję/udział w dramie (waga: 0,2) 3. prezentacji multimedialnej/opracowania projektu badawczego/udziału w projekcie badawczym (opcjonalnie)(waga: 0,3) 50-60% możliwych do uzyskania punktów dst 60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst 70-80% możliwych do uzyskania punktów db 80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db 90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb Uzyskanie zaliczenia modułu jest możliwe tylko wówczas, gdy zarówno 1. kolokwium, 2 przygotowanie i aktywność na zajęciach, jak i 3. prezentacja multimedialna/opracowanie projektu badawczego/udział w projekcie badawczym (opcjonalnie), zostaną ocenione pozytywnie. Obliczanie Oceny Końcowej Modułu (OKM): 3,00 do 3,25 - dostateczny; 3,26 do 3,75 - dostateczny plus; 3,76 do 4,25 - dobry; 4,26 do 4,60 - dobry plus; 4,61 do 5,00 - bardzo dobry. Studentowi, który nie zaliczył ćwiczeń w pierwszym terminie, przysługują dwa terminy poprawkowe, wyznaczone przez Prowadzącego zajęcia. Uzyskana ocena niedostateczna w pierwszym/drugim terminie zaliczenia będzie uwzględniana przy obliczaniu końcowej oceny z modułu. W przypadku uzyskania negatywnej oceny z merytorycznego zaangażowania w dyskusję/udziału w dramie Student zobowiązany będzie do przedyskutowania z Prowadzącym wybranego problemu psychologicznego z zakresu somatopsychologii. |
Uwagi: |
Uzyskanie oceny pracy zaliczeniowej/projektu/prezentacji multimedialnej /kolokwium będzie możliwe po 2 tygodniach od oddania pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.