Działania interpersonalne w pracy socjalnej [05-SP-S1-DIPS]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Działania interpersonalne w pracy socjalnej [05-SP-S1-DIPS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ewa Leśniak-Berek |
Literatura: |
PODSTAWOWA: Barbaro B., Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, UJ, Kraków 1997 Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, PWN, Warszawa 1998 Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 1998 UZUPEŁNIAJĄCA: Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Zysk i S-ka, Poznań 2005 Czabała J. Cz., Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa 2002 Garvin Ch., Seabury B.S., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, t. I i II, Śląsk, Katowice 1998 Gelso Ch. J., Hayes J.A., Relacja terapeutyczna, GWP, Gdańsk 2005 Greene R.R., Ephross P.H., Human behavior theory and social work, New York 1991 Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia. Praktyka, ENETEIA, Warszawa 2006 Hall C.S., Lindzey G., Teorie osobowości, PWN, Warszawa 2002 Houston G., Gestalt. Terapia krótkoterminowa, GWP, Gdańsk 2006 Kottler J.A., Opór w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004 Kratochvil S., Podstawy psychoterapii, Zysk i S-ka, Poznań 2003 Kratochvil S., Psychoterapia. Kierunki, metody, badania, PWN, Warszawa 1980 Ludewig K., Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka, Gdańskie Wydawnictwa Pedagogiczne, Gdańsk 1995 Pawik J., Psychoterapia analityczna. Formy grupowe, Warszawa 1993 Pervin L.A., Psychologia osobowości, GWP, Gdańsk 2005 Reinecke M.A., Clark D.A. (red.), Psychoterapia poznawcza, GWP, Gdańsk 2005 Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 1998 Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, GWP, Gdańsk 2004 Thorne B., Twórcy psychoterapii. Carl Rogers, GWP, Gdańsk 2006 Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Śląsk, Katowice 1998 Wódz K., Praca socjalna w poszukiwaniu nowych podejść i modeli praktyki, [w:] Ku integracji rozwoju człowieka i społeczeństwa, Katowice - Opole, 2001 |
Zakres tematów: |
Celem prowadzonych zajęć jest teoretyczne przygotowanie do właściwych działań pracownika socjalnego w kontakcie z klientem. Dzięki znajomości psychologicznych modeli rozumienia ludzkiego zachowania, student ma możliwość wyboru właściwej perspektywy teoretycznej i związanych z nią technik działania w późniejszej praktyce. Każda z poznanych perspektyw teoretycznych oferuje inne spojrzenie na problemy rozwoju człowieka, na przyczyny zaburzeń w zachowaniu, na rozumienie motywów postępowania czy na zakłócenia w postrzeganiu siebie i innych w kontaktach interpersonalnych. Treści zajęć: - Kliniczna praca socjalna - podejście psychodynamiczne w pracy socjalnej - Zjawisko oporu i przeciwoporu - Zjawisko przeniesienia i przeciwprzeniesienia - Mechanizmy obronne - Psychodynamiczne widzenie rozwoju - Techniki stosowane w psychoanalizie - Czynniki lecznicze w psychoanalizie - Doradztwo w aspekcie psychodynamicznym - Psychoterapia skoncentrowana na kliencie - Podstawowe tezy psychoterapii niedyrektywnej - Cele terapii - Fazy rozwoju psychoterapii Rogersa - Postawa terapeuty - Techniki stosowane w terapii niedyrektywnej - Obraz osoby dobrze przystosowanej - Terapia Gestalt - Cel i założenia terapii - Charakterystyka przebiegu procesu terapeutycznego - Efekty terapii - Kontakt „ja-ty” - Postawa terapeuty - Opór - Zasady wprowadzane przez terapeutę - Stany „ja” - Ogólna teoria systemów - Ogólne właściwości systemu - Specyficzne cechy systemu: dynamizm, zróżnicowanie, organizacja i zdolność do homeostazy - Systemy społeczne - Wymiary organizacyjne i strukturalne - Wymiana informacji i energii - Transakcje wzajemne - Teoria systemów i praktyka pracy socjalnej - Komunikacyjna terapia rodzin - Podstawowe założenia terapii - Problem stabilności rodziny - Aksjomaty komunikacji - Metakomunikacja - Wadliwe style komunikowania się - Podwójne wiązanie - Tezy wyjaśniające zaburzenia w komunikowaniu się członków rodziny - Cele terapii - Techniki terapeutyczne - Strukturalna terapia rodzin - Kluczowe założenia i cele terapii - Struktura i funkcje rodziny - Pojęcie podsystemów rodzinnych i granic - Tezy wyjaśniające zaburzenia w strukturze rodziny - Strategie i techniki stosowane w terapii - Strategiczna terapia rodzinna - Założenia i cele terapii - Sposoby formułowania problemów - Tezy wyjaśniające zaburzenia - Implikacje terapeutyczne - Sposoby organizowania sesji - Warsztat antydyskryminacyjny - Prezentacja filmu pt. „Niebieskoocy” - Dyskusja dotycząca dyskryminacji |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja dydaktyczna, omawianie zadanego do przeczytania materiału, warsztaty zespołowe, studia przypadków, socjodrama, omawianie materiału wideo |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są: - obecność na zajęciach – (dopuszczalna jest 1 nieobecność, każda następna wymaga zaliczenia materiału), - aktywne uczestnictwo w zajęciach – znajomość lektur, udział w dyskusji, udział w socjodramie, - twórcze realizowanie zajęć warsztatowych - pozytywna ocena z kolokwium końcowego Na ocenę końcową ćwiczeń składają się: - pozytywnie ocenione kolokwium końcowe - ocena pracy zespołu realizującego warsztaty - aktywne indywidualne uczestnictwo w zajęciach (minimum 3 plusy) = podniesienie oceny z ćwiczeń o połowę stopnia |
Uwagi: |
5 semestr Praca Socjalna (stacjonarne 1 stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.