Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie organizacją [05-DP-S1-ZO14] semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zarządzanie organizacją [05-DP-S1-ZO14]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Maciej Marmola
Literatura:

1) Koźmiński A., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN.

2) Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN.

3) Robbins S. P., DeCenzo D. A., Podstawy zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

4) Robbins S. P., Zachowania w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

5) Kolczyński M., Sztumski J., Zarys socjologii organizacji. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego.

6) Hatch M.J., Teoria organizacji. Warszawa: PWN.

7) Bednarski A., Zarys teorii organizacji i zarządzania. Toruń 2001.

8) Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

9) Stoner J., Kierowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

10) McKenna E., Beech N., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Gebethner i S-ka.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne, przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania

2. Organizacja i zarządzanie – definicja i ewolucja pojęcia

a) Definicja organizacji

b) Otoczenie organizacji

c) Cykl życia organizacji

d) Definicja zarządzania

e) Teorie zarządzania

3. Planowanie

a) Istota planowania

b) Etapy procesu planowania

c) Rodzaje planów

d) Planowanie w praktyce – case study (biznesplan)

4. Zarządzanie strategiczne

a) Znaczenie, elementy i typy strategii

b) Podstawowe metody analizy strategicznej (analiza SWOT, macierz BCG, macierz General Electric, cykl życia produktu)

5 i 6. Tworzenie strategii PR

Studenci w sześciu pięcioosobowych grupach przeprowadzają analizę SWOT oraz opracowują strategię INPiDz w następujących zakresach:

- relacje z interesariuszami zewnętrznymi;

- stworzenia hasła reklamowego;

- społeczna odpowiedzialność;

- marketing bezpośredni;

- kreowanie wizerunku za pośrednictwem mediów tradycyjnych;

- kreowanie wizerunku za pośrednictwem nowych mediów (jakich?).

- innych zakresach zaakceptowanych przez prowadzącego.

7. Komunikowanie w organizacji

a) Rola komunikowania w zarządzaniu

b) Formy komunikacji interpersonalnej

c) Formy komunikacji grupowej i organizacyjnej

d) Przeszkody w skutecznej komunikacji

e) Przepływ informacji w organizacji – case study

8. Analiza skuteczności komunikowania organizacji w social media

a) Analizy Facebooka przy pomocy narzędzia Netvizz

b) Analizy Twittera przy pomocy Tweetchup i innych narzędzi analitycznych

c) Google Analytics

9. Motywowanie w aspekcie teoretycznym i praktycznym

a) Pojęcie motywacji

b) Istota skutecznej motywacji

c) Motywowanie – koncepcje teoretyczne (hierarchia potrzeb Maslowa, teoria ERG, teoria potrzeb McClellanda, teoria dwuczynnikowa Herzberga, teoria X i Y McGregora, teoria wyznaczania celów, teoria oczekiwań, teoria sprawiedliwości, teoria wzmocnienia)

d) Płacowe i pozapłacowe motywatory w praktyce

10. Przywództwo i decydowanie w organizacji

a) Władza a przywództwo

b) Koncepcje przywództwa

c) Podejście kwalifikacyjne, behawioralne i sytuacyjne

d) Style przywództwa

e) Cechy idealnego przywódcy – case study

11. Zarządzanie zasobami ludzkimi

a) Planowanie personelu

b) Rekrutacja i selekcja

c) System ocen i wynagradzanie

d) Rozwój zasobów ludzkich

e) Zarządzanie międzykulturowe

12. Tworzenie kultury organizacyjnej

a) Definicja i elementy kultury organizacyjnej

b) Modele kultury organizacyjnej (Schein, Hofstede)

c) Typy kultury organizacyjnej (Hofstede, Harrison, Miles&Snow)

d) Funkcje wewnętrzne i zewnętrzne kultury organizacyjnej

13. Etyka w organizacji

a) Etyka – aspekty teoretyczne

b) Czynniki wpływające na poziom etyki w organizacji

c) Praktyczne aspekty zapobiegania korupcji i defraudacji w organizacji

14. Kolokwium zaliczeniowe

Metody dydaktyczne:

Dominującą metodą dydaktyczną stosowaną w trakcie zajęć będzie dyskusja moderowana na podstawie przeczytanej literatury przedmiotu. Dyskusję uzupełnione będą prezentacjami multimedialnymi prowadzącego, analizą studiów przypadku, metodą debaty i burzy mózgów.

Metody i kryteria oceniania:

Składowe zaliczenia:

a) 30% oceny końcowej stanowi praca w grupach nad tworzeniem strategii PR na przykładzie Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego;

b) 70% oceny końcowej stanowi ocena uzyskana z kolokwium zaliczeniowego.

Uwagi:

5 semestr doradztwo polityczne i publiczne stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)