Etyka dziennikarska [05-DK-S1-ED13]
semestr zimowy 2017/2018
Konwersatorium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Etyka dziennikarska [05-DK-S1-ED13] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 34 |
Limit miejsc: | 31 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Mariusz Wojewoda |
Literatura: |
1) Sfera prywatna i sfera publiczna K. Pokorna-Ignatowicz: Jak uczyć etyki studentów dziennikarstwa na przykładzie problemów z prywatnością polityków?, W: Etyka dziennikarstwa. Edukacja – teoria – praktyka. Red. E. Pawlak-Hejno, J. Pleszczyński, Lublin 2012, s. 11–27. 2) Podstawy etyki A. Anzenbacher: Wprowadzenie do etyki. Kraków 2008, s. 11-17. Problemy etyki. Wybór tekstów, red. S. Sarnowski, E. Fryckowski, Bydgoszcz 1993, s. 6–21. M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Wrocław 1994, rozdz. IX, s. 278–294. 3) Kodeksy etyczne w dziennikarstwie Karta etyczna mediów, Kodeks etyki dziennikarskiej SDP, Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej, Zasady etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej S.A. – dokumenty dostępne w Internecie M. Iłowiecki: 17 zasad czyli… dekalog dziennikarza. W: Tenże: Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa 2012. 4) Dziennikarstwo a public relations Kodeks Etyki PSPR, Kodeks dobrych praktyk PR – dokumenty dostępne w Internecie I. Bogdanowicz, Dziennikarstwo i public relations w portalu, W: Dziennikarstwo a public relations. Red. M. Gajlewicz, K. Gajlewicz-Korab, Difin, Warszawa 2015, s. 134–153. 5) Nowe zawody w mediach: media worker, broker informacji, itp. J. Skorus, Media workrer jako nowa postać dziennikarstwa informacyjnego, W: Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T.3. Tożsamość dziennikarza. Red. M. Kita, M. Ślawska, Katowice: Wydawnictwo UŚ, 2013, s. 58–70. 6) Dziennikarz a instytucje reklamowe Kodeks etyki reklamy – dostępny w Internecie M. Lisowska-Magdziarz: Dokąd zmierza reklama? W: Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja. Red. Z. Bauer, E. Chudziński, Uniwersitas, Kraków 2008, s. 499 – 514. Ponadto: Przygotować analizę przypadku naruszenia zasad etycznych w mediach, na podstawie dowolnie wybranego przykładu oraz karty etycznej mediów, etyki dziennikarskiej lub etyki public relations Praca w grupach (4-5 osób) - jak wybrany problem jest poruszany w mediach, a jak powinien być omawiany 1. Terroryzm medialny T. Goban-Klas, Walka i terroryzm w zmediatyzowanym świecie: nowy paradygmat rozproszonej wojny, W: Tenże, Wartki nurt mediów. Ku nowym społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000 – 2011. Kraków: Universitas, 2011, s. 327–340. 2. Problem migrantów Z. Bauman, Panika migracyjna i jak się jej (nad)używa, W: Tenże, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016, s. 7–30. 3. Protest społeczny S. Czapnik: Pies łańcuchowy prawdy, pokoju i sprawiedliwości. Etyka dziennikarska Roberta Fiska na przykładzie relacjonowania Arabskiej Wiosny Ludów. W: Etyka dziennikarska. Edukacja. Teoria. Praktyka. Red. Pawlak-Hejno E., J. Pleszczynski: Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2012, s. 31–50. 4. Granice pokazywania przemocy i scen drastycznych T. Goban-Klas, Teerowizja. „Wstrząsające” wydarzenia medialne jako element kultury strachu. Dziennikarze i terroryści: Rozgłos czy riposta. W: Tenże: Wartki nurt mediów. Ku nowym społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000 – 2011. Kraków: Universitas, 2011, s. 363–390. 5. Informowanie o przestępstwach i przestępcach R. Cialdini: Społeczny dowód słuszności, W: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004, s. 110–150. 6. Ochrona prywatności w Internecie E. Abuojande: Koniec prywatności. W: Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo UJ, s. 221–242. 7. Problem tożsamości jednostki w sieci G. Osika, Tożsamość osobowa w epoce cyfrowych technologii komunikacyjnych, Universitas, Kraków 2016, s. 172–192. 8. Media i kultura konsumpcji M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwo AGH, Kraków 2016, s. 104–145. |
Zakres tematów: |
1. Sfera prywatna i sfera publiczna w mediach. 2. Podstawy etyki. 3. Kodeksy etyczne w dziennikarstwie. 4. Dziennikarstwo a public relations. 5. Nowe zawody w mediach: media worker, broker informacji, itp. 6. Dziennikarz a instytucje reklamowe. 7. Terroryzm w mediach. 8. Problem migrantów. 9. Protest społeczny. 10. Granice pokazywania przemocy i scen drastycznych. 11. Informowanie o przestępstwach i przestępcach. |
Metody dydaktyczne: |
Analiza literatury przedmiotu, dyskusja, studia przypadków |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza z zakresu etyki dziennikarskiej, karty etycznej mediów. Poprawna umiejętność referowania zagadnień problemowych Analizę przypadku naruszenia zasad etycznych w mediach, na podstawie dowolnie wybranego przykładu i zasady etyki mediów, etyki dziennikarskiej i etyki public relations |
Uwagi: |
5 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.