Wprowadzenie do nauk o literaturze [02-KP-S1-WNL]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do nauk o literaturze [02-KP-S1-WNL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 36 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Słomak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literaturoznawstwo a inne dziedziny i dyscypliny naukowe; wyznaczniki literackości; periodyzacja w historii literatury; recepcja – najważniejsze instytucje życia literackiego i obiegi literackie. Literatura do wyboru (obowiązkowa i uzupełniająca): R. Wellek, A. Warren: Literatura i nauka o literaturze. Istota literatury. Funkcje literatury (rozdz. 1-3). W: Idem: Teoria literatury. Przekł. pod red. M. Żurowskiego. Warszawa 1970. J. Culler: Co to jest literatura i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie. W: Idem: Teoria literatury. Przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998. H. Markiewicz: Zakres i kierunki współczesnych badań literackich. W: Idem: Główne problemy wiedzy o literaturze. Kraków 1976. Idem: Prądy i typy twórczości literackiej. W: Główne problemy wiedzy o literaturze. Kraków 1976. M. Głowiński: Tradycja literacka (próba zarysowania problematyki). W: Problemy teorii literatury. S. 1. Wybór H. Markiewicz. Wrocław 1987. A. Okopień-Sławińska: Relacje osobowe w literackiej komunikacji. W: Eadem: Semantyka wypowiedzi poetyckiej. Kraków 2001. T. Dobrzyńska: Interpretacja wypowiedzi metaforycznych; Metafory wartościujące w publicystyce i wypowiedziach polityków. W: Eadem: Mówiąc przenośnie. Studia o metaforze. Warszawa 1994. M. Głowiński: O intertekstualności. „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 4. J. Sławiński: O problemach sztuki interpretacji. W: Idem: Dzieło, język, tradycja. Kraków 1998. R. Eskarpit: Literatura a społeczeństwo. Przeł. L. Lalewicz. W: W kręgu socjologii literatury. Antologia tekstów zagranicznych. Wstęp, wybór, oprac. A. Mencwel. T. 1. Warszawa 1980. Główne metodologie i szkoły krytyczne współczesnego literaturoznawstwa. Literatura do wyboru (obowiązkowa i uzupełniająca): 1. Psychoanaliza: Z. Freud: Kultura jako źródło cierpień. Przeł. R. Reszke. Warszawa 1993. B. Bettelheim: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Przekł. i przedm. D. Danek. Warszawa 1985. 2. Strukturalizm: C. Lévi-Strauss: Trójkąt kulinarny. Przeł. S. Cichowicz. „Twórczość” 1972, nr 2. R. Barthes: Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań. Przeł. W. Błońska. W: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”. Red. M. Głowiński, H. Markiewicz. Wrocław 1997. 3. Semiotyka: R. Barthes: Mitologie. Przeł. A. Dziadek. Wstęp K. Kłosiński. Warszawa 2000. (wybór) 4. Fenomenologia. Krytyka tematyczna: G. Bachelard: Wyobraźnia poetycka. Wybór. pism. Wyb. H. Chudak. Przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz. Przedmowa J. Błoński. Warszawa 1975. 5. Poststrukturalizm: M. Foucault: Kim jest autor? W: Idem: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Wybór i oprac. T. Komendant, Warszawa 1999. 6. Dekonstrukcja: J. Derrida: Biała mitologia. Metafora w tekście filozoficznym. Przeł. W. Krzemiań. „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 6. P. de Man: Autobiografia jako od-twarzanie. Przeł. B. Fedowicz. W: Dekonstrukcja w badaniach literackich. Red. R. Nycz. Gdańsk 2000. 7. Krytyka feministyczna. Gender i queer: E. Showalter: Krytyka feministyczna na rozdrożu. Przeł. I. Kalinowska-Blackwood. „Teksty Drugie” 1993, nr 4-5-6. J. Butler: Imitacja i nieposłuszeństwo płciowe. Przeł. E. Majewska. „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2003, nr 1. Gender – konteksty. Red. M. Radkiewicz. Kraków 2004. (do wyboru) 8. Historyzm: H. White: Poetyka pisarstwa historycznego. Red. E. Domańska, M. Wilczyński. Kraków 2010. (do wyboru). 9. Badania kulturowe: M. de Certeau: Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Przeł. K. Thiel-Jańczuk. Kraków 2008; M. de Certeau, L. Giard, P. Mayol: Wynaleźć codzienność. Mieszkać, gotować. Przeł. K. Thiel-Jańczuk. Kraków 2010. (do wyboru) 10. Postkolonializm: A. Loomba: Kolonializm/Postkolonializm. Przeł. N. Bloch. Poznań 2011. R.J.C. Young: Postkolonializm. Wprowadzenie. Przeł. M. Król. Kraków 2012. (do wyboru) Podręczniki M. Bal: Narratologia: wprowadzenie do teorii narracji. Przekł. zesp. pod red. E. Kraskowskiej, E. Rajewskiej. Kraków 2012. A. Burzyńska, M.P. Markowski: Teorie literatury XX wieku: podręcznik. Kraków 2006. J. Culler: Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie. Przeł. M. Bassaj. Warszawa 1998. Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury. Red. G. Borkowska, L. Sikorska. Warszawa 2000. Kulturowa teoria literatury: główne pojęcia i problemy. Red. M.P. Markowski, R. Nycz. Kraków 2006; Kulturowa teoria literatury. Poetyki, problematyki, interpretacje. Red. T. Walas, R. Nycz. Kraków 2012. R. Nycz: Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Warszawa 1993. B. Szymańska: Co to jest strukturalizm? Kraków 1980. Słownik terminów literackich. Red. J. Sławiński. Wrocław 2000. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Literaturoznawstwo a inne dziedziny i dyscypliny naukowe; wyznaczniki literackości; periodyzacja w historii literatury; recepcja – najważniejsze instytucje życia literackiego i obiegi literackie; główne metodologie i szkoły krytyczne współczesnego literaturoznawstwa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca (wykład informacyjny); metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie ocena ważoną na podstawie: - zaliczenia pracy domowej (pisemna analiza i interpretacja wskazanego krótkiego tekstu) - w ramach spotkań ćwiczeniowych; - oceny ze sprawdzianów cząstkowych (ustna weryfikacja wiedzy studenta po omówieniu kolejnych partii materiału) - w ramach spotkań ćwiczeniowych; - oceny z testu końcowego obejmującego materiał omówiony na zajęciach ćwiczeniowych oraz treść wykładów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 sem. komunikacji promocyjnej i kryzysowej - przed. obow. /stacj. I st./ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.