Prawa człowieka a interwencje zbrojne ze względow humanitarnych [05-BM-S1-PCIH14]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Prawa człowieka a interwencje zbrojne ze względow humanitarnych [05-BM-S1-PCIH14] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 35 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Agnieszka Miarka |
Literatura: |
Obowiązkowa • Czasopisma: „Stosunki Międzynarodowe”, „Polski Rocznik Praw Człowieka i Prawa Humanitarnego”, „Bezpieczeństwo Narodowe” • Domagała A., Interwencjonizm humanitarny NATO, Bydgoszcz 2014. • Łoś R., Reginia-Zacharski J., Współczesne konflikty zbrojne, Warszawa 2010. • Madej M. (red.), Wojny Zachodu. Interwencje zbrojne państw zachodnich po zimnej wojnie, Warszawa 2017. • Meredith M., Historia współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa 2011. • Okraska T. (red.), Oblicza współczesnych konfliktów zbrojnych, Katowice 2014. • Potyrała A. (red.) Współczesne spory i konflikty międzynarodowe. Studia przypadków, Poznań 2007. • Zajadło J., Dylematy humanitarnej interwencji : historia, etyka, polityka, prawo, Gdańsk 2005. Uzupełniająca Domagała A., Interwencja humanitarna w stosunkach międzynarodowych, Bydgoszcz 2008. Kuźniar R. i in.., Bezpieczeństwo międzynarodowe, Warszawa 2012. Mężykowska A., Interwencja humanitarna w świetle prawa międzynarodowego, Warszawa 2008. |
Zakres tematów: |
Tematyka ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia: • Zajęcia organizacyjne i wprowadzające (podstawowe aspekty teoretyczne interwencji zbrojnej ze względów humanitarnych) • Przyczyny, przebieg i skutki interwencji ze względów humanitarnych w Rwandzie • Przyczyny, przebieg i skutki interwencji ze względów humanitarnych w Somalii • Przyczyny, przebieg i skutki interwencji ze względów humanitarnych w Bośni i Hercegowinie • Przyczyny, przebieg i skutki interwencji ze względów humanitarnych w Libii • Problematyczność zagadnienia potencjalnej interwencji ze względów humanitarnych na Ukrainie. • Kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: - dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów”, - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z obowiązkową literaturą przedmiotu, - regularne zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach, - przygotowanie wystąpień ustnych, - przygotowanie do sprawdzianów wiedzy (przeprowadzanych fakultatywnie), - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. Ocena końcowa jest wynikiem oceny aktywności na zajęciach w całym semestrze, przygotowania do ćwiczeń, systematycznego udziału w zajęciach (możliwa 1 nieobecność w trakcie semestru; nieobecności ponad podany limit muszą zostać zaliczone w ramach indywidualnych konsultacji w formie ustnej). Ponadto, niezbędnym warunkiem do otrzymania zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium zaliczeniowego, obejmującego treści zajęć. Kolokwium zaliczeniowe - test złożony z 12 pytań otwartych krótkiej odpowiedzi, obejmujących treści jednostek kontaktowych i treści z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. |
Uwagi: |
6 semestr bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.