Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu socjologa [05-SO-S1-EZS] semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu socjologa [05-SO-S1-EZS]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Maja Drzazga-Lech
Literatura:

1. Ija Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne [w:] Ija Lazari-Pawłowska, Etyka. pisma wybrane, Ossolineum, Zakład Narodowy Ossolińskich 1992.

2. Maria Ossowska, Normy moralne, PWN, Warszawa 2000.

3. Leszek Kołakowski, Etyka bez kodeksu [w:] Leszek Kołakowski, Kultura i fetysze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000

4. Zygmunt Bauman, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.

5. Wiesław Mysłek, Etyka zawodowa. Uwarunkowania. konteksty. Zastosowania, Olsztyn 2010

6. Problemy etyczne w badaniach społecznych [w:]

7. Etyka i polityka w badaniach społecznych [w:] Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

16. Etyka w nauce i badaniach społecznych [W:]Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 75 - 2

8. Problemy etyczne badań w naukach społecznych [w:] Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., wydanie I, 2001

10. Doświadczenie badawcze [w:] David silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

11. Sens i etyka badań jakościowych [w:]David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008

12. Etyka i polityka w badaniach jakościowych [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red) Metody badań jakościowych, tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

13. Metody, polityka i etyka reprezentacji w etnografii online [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red) Metody badań jakościowych, tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

14. Kodeks etyki socjologa uchwalony przez Polskie towarystwo Socjologiczne

15. Etyka i polityka w badaniach społecznych [w:] Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

16. Etyka w nauce i badaniach społecznych [W:]Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 75 - 2

109.

17. Aneta Kisiel, Etyka a zarządzanie, Politechnika Koszalińska

18.Anna, Maria Wisniewska, Etyczny wymiar zarządzania w przedsiebiorstwie, Zeszyty Naukowe UV, nr 44, 2015, s. 191 - 205

Zakres tematów:

1. Etyka jako nauka normatywna

2. Normy moralne

2. Etyka zawodowa

3. Kodeksy etyczne

4. Problemy etyczne w badaniach społecznych

4.1 Problemy etyczne w badaniach ilościowych

4.2 Problemy etyczne w badaniach jakościowych

Metody dydaktyczne:

Metoda ćwiczebna.

Burza mózgów.

Moderowana dyskusja.

Metoda projektu.

Metoda stolików eksperckich.

Gra dydaktyczna.

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywne i sensowne uczestnictwo w zajęciach. Wypowiadanie się studentów w taki sposób, który świadczy o znajomości omawianej na zajęciach literatury.

Na każde zajęcia studenci będą mieli za zadanie wypisać głowne tezy z tekstu, który bedzie analizowany.

2. Referat

Studenci, którzy zgłoszą chęć zaangażowania się w ćwiczenia z przedmiotu: Etyka zawodowa socjologa będą mieli możliwość wygłoszenia referatu przygotowanego w oparciu o wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia artykuł lub fragment książki.

3. Jako pracę zaliczeniową studenci będą mogli wybrać jeden z dwóch poniżej opisanych wariantów:

- Esej zaliczeniowy. Osoba prowadząca ćwiczenia wskarze studentom trzy pozycje literaturowe, z których studenci zobowiązani są przeczytać 2 rozdziały/lub więcej i na ich podstawie napisać esej. Eseje będą oceniane biorąc pod uwagę nastepujące kryteria:

- czy praca studenta/studentki ogranicza się do streszczenia fragmentów książek

- czy student/studentka podjął polemikę z tezami wybranych przez siebie tekstów. Esej jest pracą indywidualną

- Metoda projektu - stworzenie zarysu koncepcji badań w specyficznych środowiskach i kodeksu etycznego dla wybranego przez siebie typu badań. To jest praca zespołowa, do której studenci przygotowują się przed zajęciami, realizują ją w trakcie zajęć. Na przedostatnie zajęcia oddają pracę w formie pisemnej.

Na podjęcie jednogłośnej decyzji dotyczącej wyboru formy oracy zaliczeniowej studenci mają czas pomiędzy pierwszymi i drugimi zajęciami.

4. Możliwa jest 1 nieobecność na zajęciach. Studenta obowiązuje znajomość materiału, który został zrealizowany na zajęciach, na których był nieobecny. W

razie większej liczby nieobecności na zajęciach, student zobowiązany jest zdać materiał zrealizowany na zajęciach podczas konsultacji.

Uwagi:

6 semestr Socjologia, SOiZ, stacjonarne I stopień

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)