Etyka zawodu socjologa [05-SO-S1-EZS]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka zawodu socjologa [05-SO-S1-EZS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Maja Drzazga-Lech |
Literatura: |
1. Ija Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne [w:] Ija Lazari-Pawłowska, Etyka. pisma wybrane, Ossolineum, Zakład Narodowy Ossolińskich 1992. 2. Maria Ossowska, Normy moralne, PWN, Warszawa 2000. 3. Leszek Kołakowski, Etyka bez kodeksu [w:] Leszek Kołakowski, Kultura i fetysze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 4. Zygmunt Bauman, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007. 5. Wiesław Mysłek, Etyka zawodowa. Uwarunkowania. konteksty. Zastosowania, Olsztyn 2010 6. Problemy etyczne w badaniach społecznych [w:] 7. Etyka i polityka w badaniach społecznych [w:] Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 16. Etyka w nauce i badaniach społecznych [W:]Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 75 - 2 8. Problemy etyczne badań w naukach społecznych [w:] Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., wydanie I, 2001 10. Doświadczenie badawcze [w:] David silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 11. Sens i etyka badań jakościowych [w:]David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008 12. Etyka i polityka w badaniach jakościowych [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red) Metody badań jakościowych, tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 13. Metody, polityka i etyka reprezentacji w etnografii online [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red) Metody badań jakościowych, tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 14. Kodeks etyki socjologa uchwalony przez Polskie towarystwo Socjologiczne 15. Etyka i polityka w badaniach społecznych [w:] Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 16. Etyka w nauce i badaniach społecznych [W:]Jolanta Lisek-Michalska, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 75 - 2 109. 17. Aneta Kisiel, Etyka a zarządzanie, Politechnika Koszalińska 18.Anna, Maria Wisniewska, Etyczny wymiar zarządzania w przedsiebiorstwie, Zeszyty Naukowe UV, nr 44, 2015, s. 191 - 205 |
Zakres tematów: |
1. Etyka jako nauka normatywna 2. Normy moralne 2. Etyka zawodowa 3. Kodeksy etyczne 4. Problemy etyczne w badaniach społecznych 4.1 Problemy etyczne w badaniach ilościowych 4.2 Problemy etyczne w badaniach jakościowych |
Metody dydaktyczne: |
Metoda ćwiczebna. Burza mózgów. Moderowana dyskusja. Metoda projektu. Metoda stolików eksperckich. Gra dydaktyczna. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywne i sensowne uczestnictwo w zajęciach. Wypowiadanie się studentów w taki sposób, który świadczy o znajomości omawianej na zajęciach literatury. Na każde zajęcia studenci będą mieli za zadanie wypisać głowne tezy z tekstu, który bedzie analizowany. 2. Referat Studenci, którzy zgłoszą chęć zaangażowania się w ćwiczenia z przedmiotu: Etyka zawodowa socjologa będą mieli możliwość wygłoszenia referatu przygotowanego w oparciu o wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia artykuł lub fragment książki. 3. Jako pracę zaliczeniową studenci będą mogli wybrać jeden z dwóch poniżej opisanych wariantów: - Esej zaliczeniowy. Osoba prowadząca ćwiczenia wskarze studentom trzy pozycje literaturowe, z których studenci zobowiązani są przeczytać 2 rozdziały/lub więcej i na ich podstawie napisać esej. Eseje będą oceniane biorąc pod uwagę nastepujące kryteria: - czy praca studenta/studentki ogranicza się do streszczenia fragmentów książek - czy student/studentka podjął polemikę z tezami wybranych przez siebie tekstów. Esej jest pracą indywidualną - Metoda projektu - stworzenie zarysu koncepcji badań w specyficznych środowiskach i kodeksu etycznego dla wybranego przez siebie typu badań. To jest praca zespołowa, do której studenci przygotowują się przed zajęciami, realizują ją w trakcie zajęć. Na przedostatnie zajęcia oddają pracę w formie pisemnej. Na podjęcie jednogłośnej decyzji dotyczącej wyboru formy oracy zaliczeniowej studenci mają czas pomiędzy pierwszymi i drugimi zajęciami. 4. Możliwa jest 1 nieobecność na zajęciach. Studenta obowiązuje znajomość materiału, który został zrealizowany na zajęciach, na których był nieobecny. W razie większej liczby nieobecności na zajęciach, student zobowiązany jest zdać materiał zrealizowany na zajęciach podczas konsultacji. |
Uwagi: |
6 semestr Socjologia, SOiZ, stacjonarne I stopień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.