PRZEDMIOT B ZWIĄZANY ZE SPECJALNOŚCIĄ - TERMODYNAMIKA [0310-CH-S2-TERM]
semestr zimowy 2017/2018
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | PRZEDMIOT B ZWIĄZANY ZE SPECJALNOŚCIĄ - TERMODYNAMIKA [0310-CH-S2-TERM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 9:30 - 12:00
sala 200B Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mirosław Chorążewski |
Literatura: |
1. P. W. Atkins, Chemia fizyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. 2. H. Buchowski, W. Ufnalski, Podstawy termodynamiki, WNT, Warszawa 1994. 3. P. W. Atkins, C. A. Trapp, M. P. Cady, C. Giunta, Chemia fizyczna. Zbiór zadań z rozwiązaniami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. 4. K. Gumiński, Termodynamika, PWN Warszawa 1982. 5. A. W. Adamson, Zadania z chemii fizycznej, PWN Warszawa 1978. 6. J. Szarawara, Termodynamika chemiczna stosowana, WNT Warszawa 2007. 7. H. Buchowski, W. Ufnalski, Gazy ciecze płyny, wykłady z chemii fizycznej, WNT, Warszawa, 1994, 8. M. Pomorski, A. Nemś, Z. Gnutek, Techniki akumulacji energii – część 2, Instal, 11, 27-32, 2015. 9. NIST Chemistry WebBook http://webbook.nist.gov/chemistry/ 10. C.A. Cerdeirina, C.A. Tovar, D. Gonzalez-Salgado, E.Carballo, L.Romani, “Isobaric thermal expansivity and thermophysical characterization of liquids and liquid mixtures”, Phys. Chem. Chem. Phys., 2001, 3, 5230-5236. 11. D.A. Shirley, W.F. Giauque, “The entropy of iodine. Heat capacity from 13 to 327 K. Heat sublimation”, J. Am. Chem. Soc., 1959, 81, 4778-4779. 12. J.R. Taylor, Wstęp do analizy błędu pomiarowego, PWN, Warszawa, 2013. 13. J.B. Czermiński, Metody statystyczne dla chemików, PWN, Warszawa 1992. 14. S. Brandt, Analiza danych – metody statystyczne i obliczeniowe, PWN, Warszawa 1998. 15. A. Ralston, P. Rabinowitz, A First Course in Numerical Analysis, Dover Publications 2001. 16. Z. Fortuna, B. Macukow, J. Wąsowski J. Metody Numeryczne, Podręczniki akademickie EIT, WNT, Warszawa 2006. 17. Bjorck, G. Dahlquist, Metody numeryczne, PWN, Warszawa 1987. 18. P. Krzyżanowski P, Obliczenia inżynierskie i naukowe, PWN, Warszawa 2011. |
Zakres tematów: |
Obejmują następujące zagadnienia: 1.)Podstawy fizykochemiczne magazynowania energii cieplnej. 2.) Obliczanie funkcji termodynamicznych substancji na podstawie danych kalorymetrycznych. Metody numeryczne w chemii fizycznej. 3.) Relacje PVT dla gazów oraz faz skondensowanych. Równania stanu: równanie gazu doskonałego, Równanie van der Waalsa, równania kubiczne - opis wielkości fizykochemicznych i ich przewidywanie. Metody estymacji wielkości termodynamicznych - zastosowania praktyczne metod udziałów grupowych. 4.) Fluktuacyjne równanie stanu – przewidywanie gęstości w warunkach podwyższonego ciśnienia. 5.) Fluktuacyjne równanie stanu – przewidywanie prędkości propagacji fali ultradźwiękowej w warunkach podwyższonego ciśnienia |
Metody dydaktyczne: |
Laboratoryjne zajęcia komputerowe obejmujące numeryczne rozwiązywanie termodynamicznych zagadnień oraz procesów termodynamicznych z użyciem dostępnych software jak np. pakietu MS Excel, Mathcad oraz Smath. Komputerowe ćwiczenia problemowe, prowadzone są w blokach 3h z dostępem do komputera dla każdego studenta oraz z dostępem online do termodynamicznych baz danych: NIST Chemistry Webbook - Thermophysical Properties of Fluid Systems oraz NIST BIOFUEL Database. Dodatkowo student ma dostęp online do subskrybowanych przez UŚ czasopism naukowych, będących źródłem danych termodynamicznych. Komputerowe zajęcia laboratoryjne odbywają się w oparciu o przygotowane instrukcje ćwiczeń, gdzie przedstawiono skonkretyzowane problemy fizykochemiczne i propozycje ich numerycznych rozwiązań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawozdanie: Sprawozdanie pisemne - arkusz MS Excel z wykonanego ćwiczenia komputerowego wraz z raportem opisującym rozwiązanie numeryczne problemu obliczeniowego. Student sporządza w oparciu o wytyczne przedstawione przez prowadzącego (bądź zawarte w instrukcji ćwiczenia) z pomocą podanej literatury przedmiotu. Sprawozdanie - arkusz powinno zawierać rozwiązanie problemu termodynamicznego, wskazanie metodyki obliczeniowej, algorytmiki oraz sposobu postępowania podczas obliczeń numerycznych, opracowanie ewentualnych wyników obliczeń ich analizę porównawczą z danymi literaturowymi oraz dyskusję wyników. kryteria oceny Ocena bardzo dobra - samodzielnie wykonane sprawozdanie-arkusz obliczeniowy zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie opisuje problem termodynamiczny, korzysta swobodnie z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie nie zawiera błędów, jest wykonane bardzo starannie od strony edytorskiej, Ocena dobra plus - samodzielnie wykonane sprawozdanie-arkusz obliczeniowy zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie opisuje problem termodynamiczny, korzysta swobodnie z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie zawiera nieliczne błędy edytorskie, Ocena dobra - samodzielnie wykonane sprawozdanie-arkusz obliczeniowy zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje problem termodynamiczny, korzysta z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematyki i rachunku błędów, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie zawiera nieliczne błędy, Ocena dostateczna plus - sprawozdanie-arkusz obliczeniowy zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje problem termodynamiczny z pomocą prowadzącego, po konsultacjach wykorzystuje również wiedzę z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie zawiera błędy, które zostają wyeliminowane po konsultacjach z prowadzącym, Ocena dostateczna - sprawozdanie-arkusz obliczeniowy zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje problem termodynamiczny z pomocą prowadzącego, po konsultacjach wykorzystuje również wiedzę z innych dziedzin chemii oraz fizyki,matematyki, nie potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie zawiera błędy, które zostają wyeliminowane po konsultacjach z prowadzącym, Ocena niedostateczna- sprawozdanie-arkusz obliczeniowy nie jest kompletne, student nie rozumie i nie potrafi przeprowadzić podstawowych obliczeń termodynamicznych i fizykochemicznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.