Analiza dyskursów literaturoznawczych [02-FP-LIT-S1-ADL]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza dyskursów literaturoznawczych [02-FP-LIT-S1-ADL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Adam Dziadek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
M. Foucault, Archeologia wiedzy. Przeł. A. Siemek. Warszawa 2002; J. Derrida, Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych. Przeł. W. Kalaga, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą, t. 4, cz. 2, oprac. H. Markiewicz. Kraków 1992.; R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego. Dwuwymiarowa budowa dzieła sztuki literackiej. W: Problemy teorii literatury Seria 1. Oprac. H. Markiewicz, Wrocław 1987; B. M. Eichenbaum, Jak jest zrobiony płaszcz Gogola. Przeł. M. Czermińska. W: Rosyjska szkoła stylistyki. Oprac. M. R. Mayenowa, Z. Saloni, Warszawa 1970; R. Barthes, Mitologie (wybrane fragmenty poświęcone literaturze). Przeł. A. Dziadek. Warszawa 2000; J. Derrida, Szibbolet dla Paula Celana. Przeł. A. Dziadek. Katowice 2000; H. Cixous, Śmiech meduzy. Przeł. A. Nasiłowska. „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6, s. 147-166. M. Foucault, Porządek dyskursu. Gdańsk 2002; M. Foucault, Słowa i rzeczy: Archeologia nauk humanistycznych. Gdańsk 2005 lub 2007. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Problematyka zajęć skoncentrowana jest na przedstawieniu i usystematyzowaniu rozmaitych stanowisk i szkół badawczych dotyczących fenomenu dyskursów literaturoznawczych. Prezentacyjny, teoretyczny charakter zajęć jest połączony z ich wymiarem praktycznym polegającym na rozwijaniu umiejętności analizy różnorodnych dyskursów literaturoznawczych oraz korzystania z narzędzi wypracowanych przez przedstawicieli wybranych metodologii (strukturalizm, feministyczna krytyka literacka, hermeneutyka, etc.). W ramach zajęć student poszerza swoją wiedzę na temat metod lektury tekstów naukowych. Uczy się samodzielnie wykorzystywać narzędzia wypracowane przez rozmaite szkoły badawcze i metodologie. Orientuje się w istnieniu zróżnicowanych kryteriów lektury tekstów naukowych. Przedmiot ma charakter laboratorium interpretacyjnego prowadzonego przez opiekuna-mistrza. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Lektura seminaryjna artykułów naukowych na temat dyskursów naukowych, ćwiczenia praktyczne z aktywnym udziałem studentów polegające na analizach tekstów naukowych wyrastających z różnych metodologii. lektura tekstów literackich i teoretycznych zadanych przez nauczyciela akademickiego, przygotowywanie samodzielnych analiz wybranych tekstów naukowych |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie aktywności, stopnia przygotowania do zajęć oraz wyniku pracy pisemnej (analiza tekstu naukowego wybranego przez studenta i zaakceptowanego przez prowadzącego zajęcia). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
5 semestr FP lic., specj. literaturoznawstwo |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.