Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dyskursów literaturoznawczych [02-FP-LIT-S1-ADL] semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Analiza dyskursów literaturoznawczych [02-FP-LIT-S1-ADL]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 115
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 10
Prowadzący: Adam Dziadek
Literatura:

M. Foucault, Archeologia wiedzy. Przeł. A. Siemek. Warszawa 2002; J. Derrida, Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych. Przeł. W. Kalaga, w:

Współczesna teoria badań literackich za granicą, t. 4, cz. 2, oprac. H. Markiewicz. Kraków 1992.; R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego. Dwuwymiarowa budowa dzieła sztuki literackiej. W: Problemy teorii literatury Seria 1. Oprac. H. Markiewicz, Wrocław 1987; B. M. Eichenbaum, Jak jest zrobiony płaszcz Gogola. Przeł. M. Czermińska. W: Rosyjska szkoła stylistyki. Oprac. M. R. Mayenowa, Z. Saloni, Warszawa 1970; R. Barthes, Mitologie (wybrane fragmenty poświęcone literaturze). Przeł. A. Dziadek. Warszawa 2000; J. Derrida, Szibbolet dla Paula Celana. Przeł. A. Dziadek. Katowice 2000; H. Cixous, Śmiech meduzy. Przeł. A. Nasiłowska. „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6, s. 147-166.

M. Foucault, Porządek dyskursu. Gdańsk 2002; M. Foucault, Słowa i rzeczy: Archeologia nauk humanistycznych. Gdańsk 2005 lub 2007.

Zakres tematów:

Problematyka zajęć skoncentrowana jest na przedstawieniu i usystematyzowaniu rozmaitych stanowisk i szkół badawczych dotyczących fenomenu dyskursów literaturoznawczych. Prezentacyjny, teoretyczny charakter zajęć jest połączony z ich wymiarem praktycznym polegającym na rozwijaniu umiejętności analizy różnorodnych dyskursów literaturoznawczych oraz korzystania z narzędzi wypracowanych przez przedstawicieli wybranych metodologii (strukturalizm, feministyczna krytyka literacka, hermeneutyka, etc.). W ramach zajęć student poszerza swoją wiedzę na temat metod lektury tekstów naukowych. Uczy się samodzielnie wykorzystywać narzędzia wypracowane przez rozmaite szkoły badawcze i metodologie. Orientuje się w istnieniu zróżnicowanych kryteriów lektury tekstów naukowych.

Przedmiot ma charakter laboratorium interpretacyjnego prowadzonego przez opiekuna-mistrza.

Metody dydaktyczne:

Lektura seminaryjna artykułów naukowych na temat dyskursów naukowych, ćwiczenia praktyczne z aktywnym udziałem studentów polegające na analizach tekstów naukowych wyrastających z różnych metodologii. lektura tekstów literackich i teoretycznych zadanych przez nauczyciela akademickiego, przygotowywanie samodzielnych analiz wybranych tekstów naukowych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie aktywności, stopnia przygotowania do zajęć oraz wyniku pracy pisemnej (analiza tekstu naukowego wybranego przez studenta i zaakceptowanego przez prowadzącego zajęcia).

Uwagi:

5 semestr FP lic., specj. literaturoznawstwo

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)