Literatura najnowsza [02-FP-S2-LN]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Literatura najnowsza [02-FP-S2-LN] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 65 |
Limit miejsc: | 80 |
Prowadzący: | Krzysztof Uniłowski |
Literatura: |
I. LEKTURY OBOWIĄZKOWE A. Poezja 1. Marcin Świetlicki: Zimne kraje [1992]; Schizma [1994]; Pieśni profana [1998]. proponowana literatura*: J. Orska: Co robi z nami historia literatury?; Wiszenie. W: tej-że: Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989-2006. Kraków 2006, s. 113–138; G. Olszański: Trup, który mówi. W zbiorze: Mistrz świata. Szkice o twórczości Mar-cina Świetlickiego. Poznań 2011, s. 64–82. 2. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki: Nenia i inne wiersze [1990]; Młodzieniec o wzorowych oby-czajach [1994]; Piosenka o zależnościach i uzależnieniach [2008]. proponowana literatura: P. Śliwiński: O stałości rzeczy, których nie ma. Przyczynek do lektury Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego. W: tegoż: Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce. Warszawa 2007, s. 245–257; A. Świeściak: Śmiertelne sublimacje. Eugeniusz Tka-czyszyn-Dycki. W: tejże: Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku. Kraków 2010, s. 145–181. 3. Andrzej Sosnowski: Życie na Korei [1992], Konwój. Opera [1999], Po tęczy [2007], Dom ran [2015] proponowana literatura: G. Jankowicz: Sosnowski i nowoczesność. W zbiorze: Lekcja żywego języka. O poezji Andrzeja Sosnowskiego. Pod red. G. Jankowicza. Kraków 2003, s. 13-37; T. Pióro: Czas to biurokracja, którą tworzą wszyscy. „Odra” 2000, nr 1 [przedruk w zbiorze: Lekcja żywego języka, dz. cyt., s. 107–115. 4. Darek Foks: Co robi łączniczka [2005 – wspólnie z Z. Liberą]; Przecena map [2005]; Ke-bab Meister [2012], Historia kina polskiego [2015], Wołyń Bourne’a [2016]. proponowana literatura: J. Jarniewicz: Łączniczka w konspiracji. „Twórczość” 2006, nr 3; I. Kowalczyk: Krzywe zwierciadła historii („Co robi łączniczka”). W: tejże: Podróż do przeszłości. Interpretacje najnowszej historii polskiej w polskiej sztuce krytycznej. War-szawa 2010, s. 357–398. 5. Marta Podgórnik: Paradiso [2000]; Długi maj [2004]; Rezydencja surykatek [2011]. proponowana literatura: J. Orska: Królowa poezji. „Odra” 2011, nr 6 [wersja elektro-niczna: http://portliteracki.pl/przystan/teksty/krolowa-poezji/]; Karolina Felberg-Sendecka: Marta Podgórnik [hasło osobowe] w: Polska poezja współczesna. Przewodnik encyklope-dyczny, http://przewodnikpoetycki.amu.edu.pl/encyklopedia/marta-podgornik/ 6. Szczepan Kopyt: yass / możesz czuć się bezpiecznie [2006], buch [2011], kir [2013] proponowana literatura: A. Kałuża: Energia, materia, grawitacja. Poeta jako krytyk sys-temu władzy. W: tejże: Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci. Kraków 2015, s. 69–95. 7. Justyna Bargielska: Szybko przez wszystko [2013], Nudelmann [2014]. proponowana literatura: A. Kałuża: Czy kobiety muszą mieć ciała? Poetka jako materia-lizacja męskiej fantazji (Justyna Bargielska). W: tejże: Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci. Kraków 2015, s. 95–113. B. Proza 1. Izabela Filipiak: Absolutna amnezja [1995] proponowana literatura: M. Janion: Ifigenia w Polsce. W: tejże: Kobiety i duch inności. Warszawa 1996 (wyd. II: 2006, s. 320–345). 2. Olga Tokarczuk: Dom dzienny, dom nocny [1998] proponowana literatura: P. Czapliński: Śmierć zamieszkana. „Dom dzienny, dom nocny” Olgi Tokarczuk. W: tegoż: Mikrologi ze śmiercią. Motywy fanatyczne we współczesnej lite-raturze polskiej. Poznań 2001, s. 195-212; K. Uniłowski: Proza jako pedagogika społecz-na. (Przypadek „Domu dziennego, domu nocnego” Olgi Tokarczuk). W: Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989–2009. Idee, ideologie, metodologie. Red. A. Galant i I. Iwasiów. Szczecin 2008, s. 215–234. 3. Dorota Masłowska: Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną [2002] proponowana literatura: Z. Mitosek: Opracowanie do rzeczywistości. W: tejże: Poznanie (w) powieści – od Balzaka do Masłowskiej. Kraków 2003, s. 331-348. 4. Magdalena Tulli: Skaza [2006] proponowana literatura: E. Wiegandt: Postmodernistyczne alegorie Magdaleny Tulli. W zbiorze: Nowe dwudziestolecie. Szkice o wartościach i poetykach prozy i poezji lat 1989-2009. Poznań 2011, s. 81–83 (lub tejże: Niepokoje literatury. Studia o prozie polskiej XX wieku. Poznań 2010, s. 231–242). 5. Michał Witkowski: Lubiewo [2005] lub Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna-Szczakowej [2007] proponowana literatura: W. Rusinek: Estetyka i rozkład. O świecie przedstawionym Mi-chała Witkowskiego. „FA-art” 2008, nr 2-3, s. 180–189 (nowsza wersja w zbiorze: Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych. Cz. 1. Red. nauk. A. Nęcka, D. Nowacki, J. Pasterska. Katowice 2014, s. 583–603). 6. Szczepan Twardoch: Drach [2014] proponowana literatura: W. Rusinek: Genezis z Dracha. „Twórczość” 2015, nr 5, s. 109–112; K. Uniłowski: Kaj som te chopy? O nowej powieści Szczepana Twardocha. „FA-art” 2014, nr 4, s. 146–155. C. Inne 1. Wybrany dramat: P. Demirski: Śmierć podatnika (2007); D. Masłowska: Między nami do-brze jest (2008); T. Słobodzianek: Nasza klasa (2009) proponowana literatura: L. Neuger: Splot. Refleksje nad „Naszą klasą” Tadeusza Słobo-dzianka. [Posłowie do:] T. Słobodzianek: Nasza klasa. Historia w XIV lekcjach, Gdańsk 2009,s. 101-108; J. Krakowska: Demi(d)dramy. [W:] P. Demirski: Parafrazy. Warszawa 2011, s. 475-480; A. Gębala: Polityka pamięci a sprawa polska. „Między nami dobrze jest” Doroty Masłowskiej. „Śląskie Studia Polonistyczne” 2017, nr 1 (9). 2. Wybrany reportaż: M. Szczygieł: Gottland (2006), M. Szejnert: Czarny ogród (2007), L. Ostałowska: Farby wodne (2011), A. Domosławski: Śmierć w Amazonii (2013) proponowanLEKTURY OBLIGATORYJNE W ROKU AKAD> 2017/2018 A. Poezja 1. Marcin Świetlicki: Zimne kraje [1992]; Schizma [1994]; Pieśni profana [1998]. proponowana literatura*: J. Orska: Co robi z nami historia literatury?; Wiszenie. W: tej-że: Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989-2006. Kraków 2006, s. 113–138; G. Olszański: Trup, który mówi. W zbiorze: Mistrz świata. Szkice o twórczości Mar-cina Świetlickiego. Poznań 2011, s. 64–82. 2. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki: Nenia i inne wiersze [1990]; Młodzieniec o wzorowych oby-czajach [1994]; Piosenka o zależnościach i uzależnieniach [2008]. proponowana literatura: P. Śliwiński: O stałości rzeczy, których nie ma. Przyczynek do lektury Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego. W: tegoż: Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce. Warszawa 2007, s. 245–257; A. Świeściak: Śmiertelne sublimacje. Eugeniusz Tka-czyszyn-Dycki. W: tejże: Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku. Kraków 2010, s. 145–181. 3. Andrzej Sosnowski: Życie na Korei [1992], Konwój. Opera [1999], Po tęczy [2007], Dom ran [2015] proponowana literatura: G. Jankowicz: Sosnowski i nowoczesność. W zbiorze: Lekcja żywego języka. O poezji Andrzeja Sosnowskiego. Pod red. G. Jankowicza. Kraków 2003, s. 13-37; T. Pióro: Czas to biurokracja, którą tworzą wszyscy. „Odra” 2000, nr 1 [przedruk w zbiorze: Lekcja żywego języka, dz. cyt., s. 107–115. 4. Darek Foks: Co robi łączniczka [2005 – wspólnie z Z. Liberą]; Przecena map [2005]; Ke-bab Meister [2012], Historia kina polskiego [2015], Wołyń Bourne’a [2016]. proponowana literatura: J. Jarniewicz: Łączniczka w konspiracji. „Twórczość” 2006, nr 3; I. Kowalczyk: Krzywe zwierciadła historii („Co robi łączniczka”). W: tejże: Podróż do przeszłości. Interpretacje najnowszej historii polskiej w polskiej sztuce krytycznej. War-szawa 2010, s. 357–398. 5. Marta Podgórnik: Paradiso [2000]; Długi maj [2004]; Rezydencja surykatek [2011]. proponowana literatura: J. Orska: Królowa poezji. „Odra” 2011, nr 6 [wersja elektro-niczna: http://portliteracki.pl/przystan/teksty/krolowa-poezji/]; Karolina Felberg-Sendecka: Marta Podgórnik [hasło osobowe] w: Polska poezja współczesna. Przewodnik encyklope-dyczny, http://przewodnikpoetycki.amu.edu.pl/encyklopedia/marta-podgornik/ 6. Szczepan Kopyt: yass / możesz czuć się bezpiecznie [2006], buch [2011], kir [2013] proponowana literatura: A. Kałuża: Energia, materia, grawitacja. Poeta jako krytyk sys-temu władzy. W: tejże: Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci. Kraków 2015, s. 69–95. 7. Justyna Bargielska: Szybko przez wszystko [2013], Nudelmann [2014]. proponowana literatura: A. Kałuża: Czy kobiety muszą mieć ciała? Poetka jako materia-lizacja męskiej fantazji (Justyna Bargielska). W: tejże: Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci. Kraków 2015, s. 95–113. B. Proza 1. Izabela Filipiak: Absolutna amnezja [1995] proponowana literatura: M. Janion: Ifigenia w Polsce. W: tejże: Kobiety i duch inności. Warszawa 1996 (wyd. II: 2006, s. 320–345). 2. Olga Tokarczuk: Dom dzienny, dom nocny [1998] proponowana literatura: P. Czapliński: Śmierć zamieszkana. „Dom dzienny, dom nocny” Olgi Tokarczuk. W: tegoż: Mikrologi ze śmiercią. Motywy fanatyczne we współczesnej lite-raturze polskiej. Poznań 2001, s. 195-212; K. Uniłowski: Proza jako pedagogika społecz-na. (Przypadek „Domu dziennego, domu nocnego” Olgi Tokarczuk). W: Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989–2009. Idee, ideologie, metodologie. Red. A. Galant i I. Iwasiów. Szczecin 2008, s. 215–234. 3. Dorota Masłowska: Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną [2002] proponowana literatura: Z. Mitosek: Opracowanie do rzeczywistości. W: tejże: Poznanie (w) powieści – od Balzaka do Masłowskiej. Kraków 2003, s. 331-348. 4. Magdalena Tulli: Skaza [2006] proponowana literatura: E. Wiegandt: Postmodernistyczne alegorie Magdaleny Tulli. W zbiorze: Nowe dwudziestolecie. Szkice o wartościach i poetykach prozy i poezji lat 1989-2009. Poznań 2011, s. 81–83 (lub tejże: Niepokoje literatury. Studia o prozie polskiej XX wieku. Poznań 2010, s. 231–242). 5. Michał Witkowski: Lubiewo [2005] lub Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna-Szczakowej [2007] proponowana literatura: W. Rusinek: Estetyka i rozkład. O świecie przedstawionym Mi-chała Witkowskiego. „FA-art” 2008, nr 2-3, s. 180–189 (nowsza wersja w zbiorze: Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych. Cz. 1. Red. nauk. A. Nęcka, D. Nowacki, J. Pasterska. Katowice 2014, s. 583–603). 6. Szczepan Twardoch: Drach [2014] proponowana literatura: W. Rusinek: Genezis z Dracha. „Twórczość” 2015, nr 5, s. 109–112; K. Uniłowski: Kaj som te chopy? O nowej powieści Szczepana Twardocha. „FA-art” 2014, nr 4, s. 146–155. C. Inne 1. Wybrany dramat: P. Demirski: Śmierć podatnika (2007); D. Masłowska: Między nami do-brze jest (2008); T. Słobodzianek: Nasza klasa (2009) proponowana literatura: L. Neuger: Splot. Refleksje nad „Naszą klasą” Tadeusza Słobo-dzianka. [Posłowie do:] T. Słobodzianek: Nasza klasa. Historia w XIV lekcjach, Gdańsk 2009,s. 101-108; J. Krakowska: Demi(d)dramy. [W:] P. Demirski: Parafrazy. Warszawa 2011, s. 475-480; A. Gębala: Polityka pamięci a sprawa polska. „Między nami dobrze jest” Doroty Masłowskiej. „Śląskie Studia Polonistyczne” 2017, nr 1 (9). 2. Wybrany reportaż: M. Szczygieł: Gottland (2006), M. Szejnert: Czarny ogród (2007), L. Ostałowska: Farby wodne (2011), A. Domosławski: Śmierć w Amazonii (2013) proponowana literatura: B. Darska: Pamięć codzienności, codzienność pamiętania. Szki-ce o reportażu polskim XXI wieku. Gdańsk 2014. 3. Wybrany utwór z kręgu literatury popularnej: A. Sapkowski: Czas pogardy (1995); M. Krajewski: Śmierć w Breslau (1999); K. Grochola: Nigdy w życiu (2001); J.L. Wiśniewski: S@motność w sieci (2001) a literatura: B. Darska: Pamięć codzienności, codzienność pamiętania. Szki-ce o reportażu polskim XXI wieku. Gdańsk 2014. 3. Wybrany utwór z kręgu literatury popularnej: A. Sapkowski: Czas pogardy (1995); M. Krajewski: Śmierć w Breslau (1999); K. Grochola: Nigdy w życiu (2001); J.L. Wiśniewski: S@motność w sieci (2001) |
Zakres tematów: |
PROGRAM KURSU WYKŁADÓW: 3 X 2017: Zajęcia wstępne 10 X 2017: Po roku 1989: zmiany instytucjonalne; nowe formuły życia literackiego; wstępna periodyzacja okresu 17 X 2017: Czy poeta może być prawdziwym mężczyzną? (O Marcinie Świetlickim) 24 X 2017: Kobiety są niepoprawne (politycznie)! (Izabela Filipiak: Absolutna amnezja) 31 X 2017: Postmodernizm w literaturze i kulturze; polska recepcja zjawiska – dyskusje i polemiki 7 XI 2017: Najlepsza polska powieść postmodernistyczna lat 90. to… 14 XI 2017: W poszukiwaniu małej ojczyzny. O wiodącym nurcie w literaturze lat 90. 21 XI 2017: Wolę Grocholę! Literatura popularna jako lekcja życia 28 XI 2017: „Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca” albo literatura niezrozumiała 6 XII 2017: Jak małolata z Wejherowa przełamała impas w życiu literackim? O Dorocie Masłowskiej i jej „powieści dresiarskiej” 13 XII 2017: Polityczność jest sexy! (Młoda) literatura w poszukiwaniu miejsca w przestrzeni społecznej 20 XII 2017: Liberałom wspak! Narodowo-konserwatywne środowiska literackie lat 90. i pierwszych 9 I 2018: Kilka mgnień reportażu (współczesnego) 16 I 2018: Nowa literatura mieszczańska? (od S. Chwina po J. Dehnela, J. Dukaja, Sz. Twardocha) |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy modułu |
Uwagi: |
3 semestr fil. pol. II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.