Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S2-WUSPE] semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S2-WUSPE]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:15 - 14:45
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Danuta Krzyżyk
Literatura:

ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Red. M. Jerzak, A. Kołakowski. Sopot 2015.

Attwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk 2013.

Baszewska O., Chmielewska K., Glazik M., Larecka K., Mamo, tato, mam zespół Tourette’a! Poradnik dla rodziców dzieci z zespołem Tourette’a. Bydgoszcz 2012.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia 2007.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004.

J. Bomba: Depresja młodzieńcza. W: Psychiatria dzieci i młodzieży. Red. I. Namysłowska. Warszawa 2004, s. 266–278.

Bryńska A., Wolańczyk T., Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa 2010.

Bryńska A., Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Kraków 2007.

A. Carr: Depresja i próby samobójcze młodzieży. Sposoby przeciwdziałania i reagowania. Gdańsk 2004.

Chromik-Kovačs J., Banaszczyk I., Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Gdańsk 2017.

Chrzanowska B., Święcicka J., Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Warszawa 2006.

Devis R. D., Braun E. M., Dar dysleksji. Poznań 2001.

Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie. Kraków 2007.

Hyman B. M., Pedrick Ch., Pokonać OCD, czyli zaburzenia obsesyjno-

-kompulsyjne. Praktyczny przewodnik. Gdańsk 2014.

Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010.

Jastrząb J., Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. „Wychowanie na co dzień” 1995, nr 12.

Kołacz-Kordzińska Z., Praca z uczniem zdolnym. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Warszawa 2013.

Jerzak M., Kołąkowski A., ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Sopot 2015.

P.C Kendall: Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne dla praktyków i rodziców. Gdańsk 2004.

Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A., ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2007.

Kowaluk M., Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się. Lublin 2009.

Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot 2012.

Limont W., Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Warszawa 2012.

Morrison J., DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków 2016.

Munden A., Arcelus J., ADHD. Nadpobudliwość ruchowa. Poradnik dla rodziców nauczycieli, lekarzy i terapeutów. Warszawa 2006.

Pentecost D., Wychować dziecko z ADD i ADHD. Praktyczne strategie opanowania trudnych zachowań dzieci z ADD i ADHD. Warszawa 2005.

Robertson M., Baron-Cohen S., Zespół Tourette’a. Warszawa 2001.

Spohrer K. E., Pomóż dziecku z...ADHD. Warszawa 2006.

Święcicka J., Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela. Kraków 2010.

Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa 2014.

Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa 2013.

Zaburzenia komunikacji pisemnej. Red. A. Domagała, U. Mirecka. Gdańsk 2017.

Zakres tematów:

1. Uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny - ustalenia terminologiczne; osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych; praca z uczniem zdolnym i uzdolnionym humanistycznie na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych. Uczeń zdolny we współczesnych systemach edukacyjnych.

2. Uczeń podwójnie wyjątkowy; praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem podwójnie wyjątkowym na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych.

3. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych – charakterystyka zjawiska.

4. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z dysleksją rozwojową na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy).

5. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z ADD, ADHD na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy).

6. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z zespołem Aspergera na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy).

10. Symptomy i obszary zaburzeń w zespole obsesyjno-kompulsyjnym, trudności uczniów z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi na lekcjach języka polskiego.

14. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z zaburzeniami obsesyjno-

-kompulsyjnymi na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych.

15. Symptomy i obszary zaburzeń w zespole Tourette’a, trudności uczniów z zespołem Tourette'a na lekcjach języka polskiego.

16. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z zespołem Tourette’a na lekcjach języka polskiego.

17. Depresja młodzieńcza. Sposoby reagowania i zapobiegania.

Metody dydaktyczne:

Metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczka, metoda problemowa), metody praktyczne, pokaz.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie aktywności i zaangażowania Studentów na zajęciach (20%), oceny za przygotowany referat wraz z prezentacją i/lub materiałami dodatkowymi dla grupy (praca zespołowa; 40%) oraz oceny za samodzielnie przygotowaną pracę pisemną (praca indywidualna; 40%).

Referaty i przygotowane przez Studentów i dodatkowe materiały będą oceniane z uwzględnieniem następujących komponentów: adekwatność do podjętego tematu, poprawność merytoryczna, funkcjonalność materiałów dydaktycznych, przydatność zaproponowanych rozwiązań dydaktyczno-wychowawczych na lekcjach języka polskiego. Przy ocenie prac pisemnych uwzględnione zostaną: dogłębność analiz i interpretacji, poprawność merytoryczna, poprawność językowo-stylistyczna.

Skala ocen: 2–5. Praca pisemna na ocenę niedostateczną musi zostać poprawiona.

Ostateczna ocena z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną ocen cząstkowych za referat, pracę pisemną i aktywność na zajęciach.

Uwagi:

Przedmiot specjalności nauczycielskiej fil.pol. II st. stacjonarne, 3 semestr

Praca własna Studentów: samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przedstawienie wyników pracy na zajęciach, przygotowanie pracy pisemnej, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach (80 godzin).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)