Gerontologia społeczna [06-PE-OP-S2-03]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Gerontologia społeczna [06-PE-OP-S2-03] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agnieszka Majewska-Kafarowska |
Literatura: |
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006 Zych A., Człowiek wobec starości, Szkice z gerontologii społecznej, Katowice 1999 Bugajska B. (red.), Młodość i starość. Integracja pokoleń. Szczecin 2010. Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka: praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2010, rozdział: późna dorosłość. Hill R. D., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia. Warszawa 2009 Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2006 Szukalski P. (red.), Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się. Warszawa 2009 Szukalski P., Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych. Łódź 2012. Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia. Kraków 2010 Tobiasz-Adamczyk B., Przemoc wobec osób starszych, Kraków 2009 Synak B., Polska starość, Gdańsk 2003 Zych A.A. Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii. Katowice 2011. |
Zakres tematów: |
1. Jakość życia i satysfakcja życiowa w starości - wyzwania demograficzne, społeczne i pedagogiczne. 2. Człowiek stary w rodzinie w mieście i na wsi – przemiany, problemy, możliwości. 3. Aktywność ludzi starych - solidarność pokoleń, srebrna gospodarka. 4. Przemoc wobec osób starszych -konteksty, uwarunkowania. 5. Pozytywne starzenie się, pomyślna starość - uwarunkowania. 6. Starość i śmierć jako element życia – implikacje pedagogiczne. 7. Przygotowanie i wychowanie do starości w rodzinie, szkole, społeczeństwie. Czy potrzebne i realne? |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, analiza przypadków, prezentacje, rozwiązywanie problemów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.