Teoretyczne podstawy wychowania [12-PE-S1-3TPW]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy wychowania [12-PE-S1-3TPW] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 15 |
Prowadzący: | Tomasz Kopczyński |
Literatura: |
1. B. Śliwerski: „Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania”, wyd. Impuls, Kraków 2010; 2. Cele i osiągnięcia w uczeniu się, red. Waldemar Kozłowski. - Warszawa : Wydawnictwo SGGW, 2006. 3. Alfie Kohn: „Wychowanie bez nagród i kar”, wyd. MiND, Kraków 2013. 4. Edukacja i świadomość finansowa : doświadczenia i perspektywy / red. nauk. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska. - Warszawa : Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, 2011. 5. Raport z badania „SheFO” poświęconego roli kobiet i mężczyzn w biznesie oraz zespołach zarządzających finansam.[http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl_Raport-SheFO_2011.pdf] (data dostępu 11.11.2014). 6. Agresja i przemoc w szkole : przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie / pod red. Ireny Pufal-Struzik. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2007. 7. Dyktatorzy emocjonalni : jak radzić sobie z ludźmi, którzy chcą kontrolować nasze życie : toksykologia emocjonalna / Patricia Evans ; [tł.: Cezary Matkowski]. - Gliwice : Wydawnictwo Helion : Sensus, cop. 2010. 8. Inteligencja emocjonalna : fakty, mity, kontrowersje / red. nauk. Magdalena Śmieja, Jarosław Orzechowski ; [przekł. Maciej Sekerdej]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008. 9. Pedagogika mass mediów / Adam Lepa. - Wyd. 2 poszerz. - Łódź : Archidiecezjalne Wydaw. Łódzkie, 2000. 10. Muzykoterapia i wizualizacja w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych studentów pedagogiki / Krzysztof Stachyra. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. 11. Demokracja totalitarna / Zygmunt Zieliński. - Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, cop. 2012. 12. Pedagogika kultury w zarysie / Janusz Gajda ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006. 13. Neurodydaktyka : nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi / Marzena Żylińska. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013. 14. Pedagogika emancypacyjna : [rozwój świadomości krytycznej człowieka] / Maria Czerepaniak-Walczak. - Wyd. 1 w jęz. pol. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006. 15. Edukacja całożyciowa - kompetencje cywilizacyjne a regionalny rynek pracy / red. Bożena Pactwa, Paulina Rojek-Adamek ; Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach. - Tychy : Śląskie Wydawnictwa Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, 2006. 16. Edukacja konsumencka : cele, instrumenty, dobre praktyki / red. nauk. Anna Lewicka-Strzałecka. - Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, 2006. 17. Skuteczna nauka języka obcego : struktura i przebieg zajęć językowych / red. Hanna Komorowska. - Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, cop. 2009. 18. Patologia transformacji, Witold Kieżun. - Warszawa : Wydawnictwo Poltext, 2012. |
Zakres tematów: |
1. Znaczenie i rola programów nauczania w szkolnictwie a perspektywy i wymagania gospodarcze Polski w programach ministerialnych. 2. Pedagogika zdrowia. 3. Znaczenie celu i celowości w wychowaniu – teleologia wychowania 4. Edukacja finansowa dzieci i młodzieży. 5. Edukacja finansowa kobiet. 6. Problem przemocy w szkole i wychowaniu – programy naprawcze, etiologia. 7. Pedagogika serca M. Łopatkowej – znacznie emocjonalnej strony w wychowaniu. 8. Pedagogika mediów – Mcdonaldyzacja społeczeństwa. 9. Rola muzyki i dźwięku w procesie samodoskonalenia i samokształcenia na podstawie badań z zakresu muzykoterapii. 10. Totalitaryzm, nacjonalizm, kosmopolityzm i eurosceptycyzm – czyli jak korporacje i dyktatorzy wychowują masy. 11. Pedagogika kultury w zarysie - „Biała Masajka”. 12. Neurodydaktyka czyli znaczenie neuronów w procesie nauczania i uczenia się. 13. Pedagogika emancypacyjna. 14. Kompetencje przyszłości w wychowaniu młodzieży. 15. Cywilizacyjne wychowanie do konsumpcjonizmu. 16. Elementy szybkiej i skutecznej nauki. Na podstawie portali edukacyjnych. 17. Znaczenie transformacji ekonomiczno-politycznej w 1989 roku dla wychowania przyszłych pokoleń. |
Metody dydaktyczne: |
- metoda projektów, metoda mini prezentacji wybranego zagadnienia - indywidualne/zespołowe (w zależności od liczebności grupy, a także preferencji studentów) wystąpienia studentów na sformułowany/wybrany z propozycji programowej temat; - czas wystąpienia nie powinien przekraczać 30 minut (15 minut – dyskusja) |
Metody i kryteria oceniania: |
- zgodność pracy z wybranym tematem i doborem literatury, - poprawność merytoryczna w formułowym przekazie, - zachowanie proporcji pomiędzy wiedzą teoretyczną a empiryczną, - dbałość o detale prezentowanej pracy, - różnorodność formy przekazu i interakcji z grupą, (szczegółowy wykaz elementów (17 pkt.) poprawnej prezentacji/projektu na stronie Google dysk „Teoretyczne podstawy wychowania”). Maksymalna ilość punktów 100. Możliwość zdobycia dodatkowych punktów za obecność, aktywność, zaangażowanie w poszukiwaniu nowych źródeł dotyczących danej tematyki, 15pkt. 90-100 pkt 5,0 80-89 pkt 4,5 70-79 pkt 4,0 60-69 pkt 3,5 50-59 pkt 3,0 Poniżej 50 pkt 2,0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.