Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-AR-S1-1PEWIM]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-AR-S1-1PEWIM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 15 |
Prowadzący: | Aleksandra Gancarz |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA Błeszyńska K.M.: Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych − perspektywa szkoły. Raport z badań. Warszawa 2010. Boski P.: Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa 2009. Chrzanowska A.: Asystent kulturowy. Innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców. „Analizy, Raporty, Ekspertyzy” 2009, nr 5. Gancarz A.: Zadania szkoły i nauczycieli na terenach występowania dialektu – przykład Górnego Śląska. „Edukacja Międzykulturowa” 2015, nr 4. Grzybowski P.P: Chorzy i umierający jako Obcy. Wspólne wątki pedagogiki międzykulturowej i tanatopedagogiki. [w:] T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur (red.): Edukacja międzykulturowa - teorie, poglądy, doświadczenia społeczne. Toruń 2010. Lalak D.: Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość: zderzenie kultur we współczesnym świecie. Warszawa 2007, Wydawnictwo Akademickie Żak. Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy, perspektywy. Warszawa - Cieszyn - Białystok 2013. Matsumoto D., Juang L.: Psychologia międzykulturowa. Gdańska 2007. Olbrycht K.: Pedagogiczne aspekty wykluczenia społecznego - w kontekście wielokulturowości w szkole. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011. Pilch T.: Źródła i mechanizmy wykluczenia społecznego. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011. Sacharczuk J.: Rola edukacji regionalnej w pielęgnowaniu pamięci przeszłości - na przykładzie wielokulturowego Białegostoku. „Edukacja Międzykulturowa” 2012, nr 1. Szczurek-Boruta A.: O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014. UZUPEŁNIAJĄCA Bokszański Z.: Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2006. Drożdż A., Kajfosz J., Pieńczak A. (red.): Podania i legendy Śląska Cieszyńskiego. Antologia. Cieszyn 2005. Kłoskowska A.: Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.) Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000. Lewowicki T., Różańska A., Piechaczek-Ogierman G. (red.): Wielokulturowość i problemy edukacji. Toruń 2012. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Teorie i modele badań międzykulturowych. Cieszyn-Warszawa 2006. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011. Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007. Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2005. Ogrodzka-Mazur E.: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. |
Zakres tematów: |
1. Szok kulturowy. 2. Typy strategii akulturacyjnych. 3-4. Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja. 5-6. Mechanizmy wykluczenia społecznego i grupy marginalizowane. 7-8. Uwrażliwianie kulturowe w pracy opiekuńczo-wychowawczej. 9-10. Edukacja regionalna w środowiskach wielokulturowych. 11-12. Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce 13-14. Cudzoziemcy w Polsce - wymiar prawny, demograficzny, kulturowy, społeczny i edukacyjny. 15. Polonia i Polacy za granicą. |
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów metoda warsztatowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe: Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie. Kryteria oceniania: Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji. |
Uwagi: |
mgr A. Gancarz |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.