Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-AR-S1-1PEWIM] semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej [12-PE-AR-S1-1PEWIM]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 15
Prowadzący: Aleksandra Gancarz
Literatura:

OBOWIĄZKOWA

Błeszyńska K.M.: Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych − perspektywa szkoły. Raport z badań. Warszawa 2010.

Boski P.: Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa 2009.

Chrzanowska A.: Asystent kulturowy. Innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców. „Analizy, Raporty, Ekspertyzy” 2009, nr 5.

Gancarz A.: Zadania szkoły i nauczycieli na terenach występowania dialektu – przykład Górnego Śląska. „Edukacja Międzykulturowa” 2015, nr 4.

Grzybowski P.P: Chorzy i umierający jako Obcy. Wspólne wątki pedagogiki międzykulturowej i tanatopedagogiki. [w:] T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur (red.): Edukacja międzykulturowa - teorie, poglądy, doświadczenia społeczne. Toruń 2010.

Lalak D.: Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość: zderzenie kultur we współczesnym świecie. Warszawa 2007, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoły dla mniejszości narodowych i społeczności kaszubskiej w Polsce - stan, problemy, perspektywy. Warszawa - Cieszyn - Białystok 2013.

Matsumoto D., Juang L.: Psychologia międzykulturowa. Gdańska 2007.

Olbrycht K.: Pedagogiczne aspekty wykluczenia społecznego - w kontekście wielokulturowości w szkole. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011.

Pilch T.: Źródła i mechanizmy wykluczenia społecznego. [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn - Warszawa - Toruń 2011.

Sacharczuk J.: Rola edukacji regionalnej w pielęgnowaniu pamięci przeszłości - na przykładzie wielokulturowego Białegostoku. „Edukacja Międzykulturowa” 2012, nr 1.

Szczurek-Boruta A.: O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014.

UZUPEŁNIAJĄCA

Bokszański Z.: Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2006.

Drożdż A., Kajfosz J., Pieńczak A. (red.): Podania i legendy Śląska Cieszyńskiego. Antologia. Cieszyn 2005.

Kłoskowska A.: Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.) Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000.

Lewowicki T., Różańska A., Piechaczek-Ogierman G. (red.): Wielokulturowość i problemy edukacji. Toruń 2012.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Teorie i modele badań międzykulturowych. Cieszyn-Warszawa 2006.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Toruń 2011.

Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007.

Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009.

Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2005.

Ogrodzka-Mazur E.: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007.

Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007.

Zakres tematów:

1. Szok kulturowy.

2. Typy strategii akulturacyjnych.

3-4. Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja.

5-6. Mechanizmy wykluczenia społecznego i grupy marginalizowane.

7-8. Uwrażliwianie kulturowe w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

9-10. Edukacja regionalna w środowiskach wielokulturowych.

11-12. Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce

13-14. Cudzoziemcy w Polsce - wymiar prawny, demograficzny, kulturowy, społeczny i edukacyjny.

15. Polonia i Polacy za granicą.

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów

metoda warsztatowa

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium zaliczeniowe: Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Kolokwium zaliczeniowe ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie. Kryteria oceniania: Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji.

Uwagi:

mgr A. Gancarz

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)