Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-AR-S1-2PPS] semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-AR-S1-2PPS]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 15
Prowadzący: Sebastian Mrózek
Literatura:

Chrzanowska Iwona (red.): Pedagogika specjalna. Od tradycji do nowoczesności. Kraków 2015, Wyd. Impuls.

Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM.

Klaczak M., Majewicz P. (red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków

2006, Wyd. Impuls.

Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS.

Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN.

Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls.

Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS

Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls

Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ

Kosakowski Cz. (red.): Nauczanie i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001, Akapit

Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP

Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS

Szczepankowski B.: Niesłyszący- głusi – głuchoniemi. Warszawa 1999, WSiP

Zakres tematów:

- Podstawowej pojęcia pedagogiki specjalnej;

- Wczesne wspomaganie i wczesna interwencja dziecka;

- Zasady wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością;

- Szkolnictwo specjalne - cele i zadania;

- Kompetencje pedagoga specjalnego - rola asystenta osoby niepełnosprawnej;

- Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki;

- Wprowadzenie do tyflopedagogiki;

- Wprowadzenie do surdopedagogiki;

- Podstawy pedagogiki terapeutycznej;

- Pojęcie upośledzenia sprzężonego;

- Współczesne instytucje wsparcia, opieki, wychowania osób niepełnosprawnych.

Metody dydaktyczne:

Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie.

Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej,

metody audiowizualne.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania merytoryczne:

- znajomość treści omawianych na ćwiczeniach

- analiza artykułów naukowych w wskazanych czasopismach z zakresu pedagogiki specjalnej

- posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej

- przygotowanie projektu grupowego.

Projekt grupowy:

- praca w grupach

- zaprojektowanie systemowego interdyscyplinarnego wsparcia osobie niepełnosprawnej (lub z zaburzeniami zachowania) ze

szczególnym uwzględnieniem funkcji asystenta oraz innych instytucji działających w środowiskach lokalnych na rzecz osób

niepełnosprawnych. Ma on być próbą stworzenia własnego modelu w odniesieniu do konkretnych potrzeb człowieka z

określonym rodzajem i głębokością niepełnosprawności.

- Projekt może być przedstawiony w formie prezentacji multimedialnej, za pomocą sesji plakatowej lub jedynie słownie (każda

wersja powinna być oddana do prowadzącego zajęcia. W przypadku słownego przekazu powinien on zostać spisany i oddany w

wersji drukowanej).

- Efekty pracy grupowej będą prezentowane podczas dwóch ostatnich zajęć. Oceniany będzie poziom współpracy podczas

prezentowania, adekwatność treści do danego zagadnienia (oraz realność zaprojektowanej pomocy), znajomość możliwości

skorzystania z różnych instytucji, sposób przedstawienia, innowacyjność i pomysłowość.

Uwagi:

mgr Sebastian Mrózek

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)