Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-AR-S1-2PPS]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-AR-S1-2PPS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 15 |
Prowadzący: | Sebastian Mrózek |
Literatura: |
Chrzanowska Iwona (red.): Pedagogika specjalna. Od tradycji do nowoczesności. Kraków 2015, Wyd. Impuls. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Klaczak M., Majewicz P. (red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006, Wyd. Impuls. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ Kosakowski Cz. (red.): Nauczanie i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001, Akapit Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS Szczepankowski B.: Niesłyszący- głusi – głuchoniemi. Warszawa 1999, WSiP |
Zakres tematów: |
- Podstawowej pojęcia pedagogiki specjalnej; - Wczesne wspomaganie i wczesna interwencja dziecka; - Zasady wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością; - Szkolnictwo specjalne - cele i zadania; - Kompetencje pedagoga specjalnego - rola asystenta osoby niepełnosprawnej; - Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki; - Wprowadzenie do tyflopedagogiki; - Wprowadzenie do surdopedagogiki; - Podstawy pedagogiki terapeutycznej; - Pojęcie upośledzenia sprzężonego; - Współczesne instytucje wsparcia, opieki, wychowania osób niepełnosprawnych. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, metody audiowizualne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania merytoryczne: - znajomość treści omawianych na ćwiczeniach - analiza artykułów naukowych w wskazanych czasopismach z zakresu pedagogiki specjalnej - posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej - przygotowanie projektu grupowego. Projekt grupowy: - praca w grupach - zaprojektowanie systemowego interdyscyplinarnego wsparcia osobie niepełnosprawnej (lub z zaburzeniami zachowania) ze szczególnym uwzględnieniem funkcji asystenta oraz innych instytucji działających w środowiskach lokalnych na rzecz osób niepełnosprawnych. Ma on być próbą stworzenia własnego modelu w odniesieniu do konkretnych potrzeb człowieka z określonym rodzajem i głębokością niepełnosprawności. - Projekt może być przedstawiony w formie prezentacji multimedialnej, za pomocą sesji plakatowej lub jedynie słownie (każda wersja powinna być oddana do prowadzącego zajęcia. W przypadku słownego przekazu powinien on zostać spisany i oddany w wersji drukowanej). - Efekty pracy grupowej będą prezentowane podczas dwóch ostatnich zajęć. Oceniany będzie poziom współpracy podczas prezentowania, adekwatność treści do danego zagadnienia (oraz realność zaprojektowanej pomocy), znajomość możliwości skorzystania z różnych instytucji, sposób przedstawienia, innowacyjność i pomysłowość. |
Uwagi: |
mgr Sebastian Mrózek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.