B(8) z zakresu podstaw resocjalizacji i readaptacji: Podstawy resocjalizacji i readaptacji społecznej ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży [12-OA-S1-7PRRS.1-DM]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | B(8) z zakresu podstaw resocjalizacji i readaptacji: Podstawy resocjalizacji i readaptacji społecznej ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży [12-OA-S1-7PRRS.1-DM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 18 |
Prowadzący: | Ilona Fajfer-Kruczek |
Literatura: |
B. Urban, J.M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 1 i 2. Wyd. PWN. Warszawa 2008. L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS. Warszawa 2005. E. Wysocka: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2008. A. Jaworska: Leksykon resocjalizacji. Warszawa 2014. P. Frąckowiak: Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań-Środa Wielkopolska 2006 K. Pospiszyl: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998 W.W. Szczęsny: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003 |
Zakres tematów: |
1. Podstawy prawne resocjalizacji i socjoterapii 2. Etiologia i rodzaje niedostosowania społecznego 3. Diagnoza środowiskowa i indywidualna dzieci i młodzieży - diagnoza zaburzeń zachowania -diagnoza niedostosowania społecznego 4. Kuratorzy rodzinni – zakres działań 5. Placówki i instytucje resocjalizacyjne w Polsce 6. Analiza i ocena indywidualnych przypadków |
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, praca z narzędziami diagnostycznymi, praca indywidualna, dyskusja, prezentacja, fragmenty filmów |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie na piśmie analizy indywidualnego przypadku – dziecka niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosoaniem Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zakresu resocjalizacji dzieci i młodzieży, potrafi trafnie je stosować, opisując indywidualny przypadek, zna techniki zbierania danych i elementy diagnozy. Ocena merytoryczna i formalna przygotowanej analizy indywidualnego przypadku (na ostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć). Znajomość treści wykładów oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej. Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zakresu resocjalizacji dzieci i młodzieży oraz wiedzy z zakresu readaptacji społecznej – pozytywną ocenę student uzyskuje otrzymując więcej niż 50% punktów. Ocena kolokwium pisemnego składającego się z pytań otwartych i/lub zamkniętych (na ostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć). Praca pisemna esej. |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.