Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

B(8) z zakresu podstaw resocjalizacji i readaptacji: Podstawy resocjalizacji i readaptacji społecznej ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży [12-OA-S1-7PRRS.1-DM] semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: B(8) z zakresu podstaw resocjalizacji i readaptacji: Podstawy resocjalizacji i readaptacji społecznej ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży [12-OA-S1-7PRRS.1-DM]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 18
Prowadzący: Ilona Fajfer-Kruczek
Literatura:

B. Urban, J.M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 1 i 2. Wyd. PWN. Warszawa 2008.

L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS. Warszawa 2005.

E. Wysocka: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2008.

A. Jaworska: Leksykon resocjalizacji. Warszawa 2014.

P. Frąckowiak: Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań-Środa Wielkopolska 2006

K. Pospiszyl: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998

W.W. Szczęsny: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003

Zakres tematów:

1. Podstawy prawne resocjalizacji i socjoterapii

2. Etiologia i rodzaje niedostosowania społecznego

3. Diagnoza środowiskowa i indywidualna dzieci i młodzieży

- diagnoza zaburzeń zachowania

-diagnoza niedostosowania społecznego

4. Kuratorzy rodzinni – zakres działań

5. Placówki i instytucje resocjalizacyjne w Polsce

6. Analiza i ocena indywidualnych przypadków

Metody dydaktyczne:

praca z tekstem, praca z narzędziami diagnostycznymi, praca indywidualna, dyskusja, prezentacja, fragmenty filmów

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie na piśmie analizy indywidualnego przypadku – dziecka niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosoaniem

Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zakresu resocjalizacji dzieci i młodzieży, potrafi trafnie je stosować, opisując indywidualny przypadek, zna techniki zbierania danych i elementy diagnozy.

Ocena merytoryczna i formalna przygotowanej analizy indywidualnego przypadku (na ostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć).

Znajomość treści wykładów oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej.

Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zakresu resocjalizacji dzieci i młodzieży oraz wiedzy z zakresu readaptacji społecznej – pozytywną ocenę student uzyskuje otrzymując więcej niż 50% punktów.

Ocena kolokwium pisemnego składającego się z pytań otwartych i/lub zamkniętych (na ostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć).

Praca pisemna esej.

Uwagi:

OA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)