Oligofrenopedagogika [12-OA-S1-5O]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Oligofrenopedagogika [12-OA-S1-5O] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 21 |
Prowadzący: | Szymon Godawa |
Literatura: |
• Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012. • Chrzanowska I.: Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź 2003. • Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.): Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków 2008. • Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005. • Gajdzica Z. Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice 2007. • Kochut D. (red.): Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii. Kraków 2013. • Krause A.: Integracyjne złudzenie ponowoczesności Kraków 2000. • Pużyński S., Wciórka J. (red.): Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków-Warszawa 2000. • Pużyński S., Wciórka J. (red.): Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków-Warszawa 2000. • Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1997. • Smith D.D.: Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T 1 i 2. Warszawa 2008. • Szumski G.: Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2009. • Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006. • Wyczesany J., Gajdzica Z.: Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w rozwoju. Kraków 2006. • Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005. Czasopisma: • Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych • Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej • Chowanna • Szkoła specjalna lit. uzupełniająca |
Zakres tematów: |
• Podmiot oddziaływań oligofrenopedagogiki • Praktyczne aspekty postępowania terapeutyczno-wychowawczego • Sztuka w procesie terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie • Zasady rewalidacji i rehabilitacji w praktyce • Specjalne potrzeby edukacyjne • System opieki, wychowania, kształcenia, nabywania kompetencji społecznych i przebiegu socjalizacji oraz terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie na przykładach • Metody, środki i formy organizacji pracy oraz kształcenia i wychowania jednostek z niepełnosprawnością intelektualną • Wybrane placówki oświatowe działające na rzecz osób niepełnosprawnych i ich rodzin • Diagnoza w oligofrenoepdagogice • Osobowość i kompetencje oligofrenopedagoga |
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
• Znajomość treści ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej • Przygotowanie na ćwiczenia aktywności, zadań lub przedmiotów • 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) • aktywny udział w zajęciach • pozytywna ocena z zakresu prezentacji wiedzy • 10 -15 min. prezentacje wiedzy w formie pisemnej • Kryteria oceny z cząstkowej prezentacji pisemnej: 5 - 91 – 100% 4,5 - 81 – 90 % 4 - 71 – 80 % 3,5 - 61 – 70 % 3 - 51 – 60 % 2 - poniżej 51% • Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych prezentacji pisemnych (aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu każda prezentacja pisemna musi być zaliczona co najmniej na 51%) oraz z aktywności |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.