Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [12-PE-ZTP-S1-2PEWM] semestr zimowy 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [12-PE-ZTP-S1-2PEWM]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 13
Prowadzący: Alina Szczurek-Boruta
Literatura:

Kossak-Główczewski K., Kożyczkowska A.: Wielokulturowość. Między edukacją regionalną i edukacją międzykulturową. Dylematy i konteksty tożsamościowe. Kraków 2015

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011.

Lewowicki T., Suchodolska J. (red.), Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej wielo- i międzykulturowej (materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych). Kraków 2011.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Ogniewjuk W., Sysojewa S. (red.): Wielokulturowość i edukacja. Warszawa – Cieszyn – Kijów 2014

Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009.

Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2005.

Nikitorowicz J.: Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. (w druku)

Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk B. (red.): Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, Warszawa 2014

Nikitorowicz J., Młynarczuk-Sokołowska A., Urszula Namiotko U. Edukacja w warunkach wielokulturowości. Konteksty społeczno-metodyczne. Gdańsk 2017

Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007.

Miluska J., Psychologia społeczno-kulturowego pogranicza. Wstęp do koncepcji i badań. Szczecin 2016

Sobecki M. Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2016.

Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007.

Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012.

Zakres tematów:

1-2. Zróżnicowanie kulturowe współczesnych społeczeństw i uwrażliwianie kulturowe.

3-4. Podstawowa aparatura pojęciowa.

5-6. Edukacja wobec problemów związanych z wielokulturowością.

7-8. Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość zadaniem dla edukacyjnym.

9-10. Dziecko w placówkach oświatowych – poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu, narodu, Europy.

11-12. Teoria i praktyka badań międzykulturowych. Dylematy metodologiczne.

13-14. Modele edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w Polsce i na świecie.

15. Wyrównywanie szans edukacyjnych - zaniedbane obszary działań edukacyjnych .

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne jak w opisie modułu.

Praca studenta.

Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej zalecanej w module. Przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie minimum 50% maksymalnej punktacji testu.

Uwagi:

prof.dr hab. A. Szczurek-Boruta

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)