Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [12-PE-ZTP-S1-2PEWM]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji wielo- i miedzykulturowej [12-PE-ZTP-S1-2PEWM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 13 |
Prowadzący: | Alina Szczurek-Boruta |
Literatura: |
Kossak-Główczewski K., Kożyczkowska A.: Wielokulturowość. Między edukacją regionalną i edukacją międzykulturową. Dylematy i konteksty tożsamościowe. Kraków 2015 Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2011. Lewowicki T., Suchodolska J. (red.), Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej wielo- i międzykulturowej (materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych). Kraków 2011. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Ogniewjuk W., Sysojewa S. (red.): Wielokulturowość i edukacja. Warszawa – Cieszyn – Kijów 2014 Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2005. Nikitorowicz J.: Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. (w druku) Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk B. (red.): Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Współczesne strategie kreowania przestrzeni życia jednostki, Warszawa 2014 Nikitorowicz J., Młynarczuk-Sokołowska A., Urszula Namiotko U. Edukacja w warunkach wielokulturowości. Konteksty społeczno-metodyczne. Gdańsk 2017 Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007. Miluska J., Psychologia społeczno-kulturowego pogranicza. Wstęp do koncepcji i badań. Szczecin 2016 Sobecki M. Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2016. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012. |
Zakres tematów: |
1-2. Zróżnicowanie kulturowe współczesnych społeczeństw i uwrażliwianie kulturowe. 3-4. Podstawowa aparatura pojęciowa. 5-6. Edukacja wobec problemów związanych z wielokulturowością. 7-8. Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość zadaniem dla edukacyjnym. 9-10. Dziecko w placówkach oświatowych – poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu, narodu, Europy. 11-12. Teoria i praktyka badań międzykulturowych. Dylematy metodologiczne. 13-14. Modele edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w Polsce i na świecie. 15. Wyrównywanie szans edukacyjnych - zaniedbane obszary działań edukacyjnych . |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne jak w opisie modułu. Praca studenta. Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej zalecanej w module. Przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie minimum 50% maksymalnej punktacji testu. |
Uwagi: |
prof.dr hab. A. Szczurek-Boruta |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.