Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-AR-S1-6PMPO]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-AR-S1-6PMPO] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 16 |
Prowadzący: | Tomasz Gebel |
Literatura: |
Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra 2009, Wyd. PEKW „GAJA”. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Opole 2015, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Kępski Cz. (red.): Opieka i wychowanie w rodzinie. Lublin 2003, Wyd. UMCS. Pietruszka L. (red.): Opieka, wychowanie, wsparcie. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki pedagogicznej. Lublin 2016, Wyd. KUL. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. Kontekst teoretyczny. Tom I. Gdynia 2015. Akademia Marynarki Wojennej. Węgierski Z.: Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń 2006, Wyd. Akapit. Apel D. (red.): Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne. Kraków 2009, Wyd. Impuls. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Wyd. PWSZ. Brańka Z. (red.): Podmioty opieki i wychowania. Kraków 2002, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.): Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Łódź 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Piorunek M. (red.): Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń 2014, Wyd. Adam Marszałek. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2011, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. |
Zakres tematów: |
Rodzina i dziecko w systemie wsparcia – trudności i rozwiązania Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy Planowanie (projektowanie) działalności opiekuńczo-wychowawczej Poznawanie wychowanków i diagnoza ich sytuacji wychowawczej Opiekun-wychowawca w placówce realizującej funkcje opiekuńczo-wychowawcze Przygotowanie i prezentacja planów pracy (małe dziecko, osoby starsze, dzieci pozbawione opieki rodziców, osoby chore i z niepełnosprawnością) Wybrane metody pracy opiekuńczo-wychowawczej – portfolio. |
Metody dydaktyczne: |
Przygotowanie i przedstawienie plano pracy – zajęcia warsztatowe z zastosowaniem metod poszukujących, burzy mózgów, dyskusji; praca z tekstem, analiza przypadków. |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza przypadków oraz stworzenie planu pracy z wykorzystaniem metod pracy opiekuńczo-wychowawczej; przygotowanie referatu na podstawie literatury przedmiotu prezentacja przygotowanych treści z zakresu metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej; ocenie sposób komunikacji, klarowność i przejrzystość prezentowanych treści, zakres wyczerpania tematu i umiejętność zaangażowania grupy do pracy przygotowanie projektu – planu pracy - merytoryczność projektu - pomysłowość i kreatywność studenta - poziom wykorzystania wiedzy z zajęć wymagania edytorskie: czcionka 12-Times New Roman, interlinia 1,5, marginesy o szerokości 2,5 cm ze wszystkich stron. Tekst wyjustowany. Piśmiennictwo umieścić w przypisie. Pełną treść piśmiennictwa zawierającą nazwisko autora (autorów) z pierwszą literą imienia, tytuł publikacji, miejsce i rok wydania, wydawnictwo, należy sporządzić w bibliografii na końcu tekstu. |
Uwagi: |
mgr T. Gebel |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.