Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych [12-PE-AR-S1-1SIW]
semestr letni 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych [12-PE-AR-S1-1SIW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 13 |
Prowadzący: | Janina Urban |
Literatura: |
Literatura podstawowa – podany wybór z pozycji: • Griese H. M.: Socjologiczne teorie młodzieży. Wprowadzenie. Przekład J. Dą¬browski. Kraków 1997, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Griffin Em: Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk 2003, GWP. • Lewowicki T., Urban J.(red.): Edukacja międzykulturowa na pograniczach w pierwszych latach rozszerzonej Unii Europejskiej – teoria i praktyka. Katowice 2007, Wyd. Gnome. • Lewowicki T., Urban J., Szczypka-Rusz A. (red.): Język, komunikacja i edukacja w społecznościach wielokulturowych. Cieszyn 2004, Wyd. UŚ, Filia w Cieszynie, WSP ZNP w Warszawie. • Markowska D.: Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1990, nr 4. • Mikołowski Pomorski: Komunikacja międzykulturowa. Kraków 2003, COMUS. • Modrzewski J.: Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedago¬giczne. Wyd. 2 popr. Poznań 2007, Wydawnictwo Naukowe UAM. • Tillmann K. J.: Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Przekł. G. Bluszcz, B. Miracki. Wyd. 2. Warszawa 2005, Wydawnictwo Naukowe PWN. • Urban J.: Mniejszości narodowe krajów Grupy Wyszehradzkiej w procesach integracyjnych Europy – tożsamość młodzieży mniejszości autochtonicznych. Toruń 2014, Wydawnictwo Adam Marszałek. Literatura uzupełniająca: • Dobek-Ostrowska B. (red.): Studia z teorii komunikowania masowego. Wrocław 1999, Wyd. UW. • Dobek-Ostrowska B. (red.): Nauka o komunikowaniu: podstawowe orientacje teoretyczne. Wrocław 2001,Wyd. UW. • Jarymowicz M: O związkach stereotypów z uprzedzeniami i nieświadomych źród¬łach niechęci bądź przychylności obcym. „Przegląd Psychologiczny" 1994, nr 4. • Jarymowicz M.: Odrębność schematów Ja — My — Inni a społeczna identyfikacja. „Przegląd Psychologiczny" 1993, nr l. • Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A. (red.): Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje. Warszawa 1995, IK. • Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A. (red.): Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania. Warszawa 1996, IK. • Kwiatkowska A.: Tożsamość a społeczne kategoryzacje. Warszawa 1999. • Lewowicki T. . Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red.): Przemiany cywilizacyjne a edukacja szkolna - problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn - Warszawa - Kraków 2005, Oficyna Wydawnicza „impuls”. • Lewowicki T., Ogrodzka - Mazur E. (red,) W poszukiwaniu teorii przydatnych w badaniach międzykulturowych. Katowice 2001, Wyd. UŚ. • Nikitorowicz J. (red.): Edukacja międzykulturowa - w kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów. Białystok 1996, Wyd. Trans Humana. • Nikitorowicz J.: Pogranicze - Tożsamość – Edukacja międzykulturowa. Białystok 1996, Wyd. „Trans Humana”. • Sadowski A. (red.): Studia społeczne. T.8 Białystok 1999, Wyd. Uniwersyteckie w Białymstoku. • Sadowski A.: Sterowanie wielokulturowością. Dotychczasowe doświadczenia i kierunki przemian. (W:) Nikitorowicz J., Sobecki M. (red.): Edukacja międzykulturowa w wymiarze insty¬tucjonalnym. Białystok 1999, Wyd. Trans Humana. • B. Śliwerski: Pedagogika. Tom III (tabela; 14.2 – rodzaje wsparcia społecznego …). |
Zakres tematów: |
Socjalizacja – wychowanie – tożsamość – wprowadzenie podstawowych pojęć – definicje (wybór do ilustracji zagadnienia); – rodzaje wymiarów życia społecznego (Sztompka) jako wyznaczniki procesów społecznych; – kultura – wybrane zagadnienia (Hall, Hofstede); Socjalizacja w środowisku międzykulturowym – problemy/zagadnienia komunikacji – wielokulturowość: definicje, podstawowe ujęcia, przykłady – W. Gudykunst (Ch. Berger) – komunikacja w środowisku wielokulturowym – wybrane teorie (siedem tradycji); – wybrane dyskursy komunikowania i ich formy (np. polityczny, publiczny, organizacyjny – propaganda, reklama, PR); media a międzykulturowość; Rodzaje socjalizacji – wyróżnienia ze względu na zadania związane z czasem biologicznym – socjalizacja i wychowanie w rodzinie (socjalizacja pierwotna)/ (typy rodzin; synchronicznie/diachroniczna przemiana rodziny); – socjalizacja i wychowanie w szkole (socjalizacja wtórna) jako „miejscu”, instytucji i jako organizacji; – socjalizacja i wychowanie w grupie rówieśniczej (szanse i zagrożenia) Socjalizacja młodzieży – cechy charakterystyczne (szanse i zagrożenia) – tożsamość w ujęciu Eriksona i Kohlberga (poziomy rozwoju etycznego); Socjalizacja młodzieży mniejszości narodowych – język i jego rola w komunikowaniu (niewerbalne, j. matczyny, j. uniwersalny); – język a strategie pozycjonowania (Szkudlarek); – stereotypy – werbalizacja pojęć, zdarzeń i ich konsekwencje; Komunikowanie międzykulturowe w środowisku edukacyjnym – edukacja międzykulturowa – wybrane kryteria socjologiczne – edukacja międzykulturowa – kryteria doboru treści edukacyjnych z uwzględnieniem kryteriów wielo- i międzykulturowości. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i ilustracją wybranych przykładów – filmy, analiza charakterystyk wybranych typologii (np. za Hofstede), spotkanie z przedstawicielem (ekspertem) odpowiedniej placówki socjalizacji – pierwotnej (dzieci szkoły dla mniejszości, ich rodzice), wtórnej (nauczyciel, psycholog, pedagog szkolny). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest aktywne uczestniczenie we wszystkich wprowadzonych na wykładach sposobach pracy (teoria – analiza pojęć czy ich charakterystyk; przykładowe ilustracje praktyczne; filmy; spotkanie z ekspertem) lub uzupełnienie braków w sposób umożliwiający ich pozytywną weryfikację. Wymagania do egzaminu: egzamin pisemny (test) – zagadnienia teoretyczne (wybory, uzupełnienia), charakterystyka pojęć i powiązania między nimi (komunikacja, międzykulturowość, tożsamość, podmiotowość); umiejętność scharakteryzowania (podanego lub wybranego wymiaru m.in.: – wybranej placówki oświatowej (analiza SWOT dla realizacji międzykulturowości w szkole czy innej placówce oświatowej); – problemy międzykulturowości w biograficznym porządku (wg diagramu – B. Śliwerski: Pedagogika). – analiza charakterystyk wymiarów kultury wg Hofstede: co znaczą dla rodziny i szkoły. |
Uwagi: |
dr hab. J. Urban dr hab. B. Grabowska Literatura uzupełniająca może zostać wzbogacona w kontekście aktualnie podejmowanej tematyki, a zakres z podanej (m. in. wybór z obowiązkowej) uszczegółowiony zostanie w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.