Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych [12-PE-AR-S1-1SIW] semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjalizacja i wychowanie w społecznościach wielokulturowych [12-PE-AR-S1-1SIW]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 13
Prowadzący: Aleksandra Gancarz
Literatura:

Bobrownicka M.: Patologie tożsamości narodowej w postkomunistycznych krajach słowiańskich. Kraków 2006.

Bokszański Z.: Stereotyp a kultura. Wrocław 2001.

Bourdieu P, Passeron J.C.: Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa 1990.

Hurrelman K.: Struktura społeczna a rozwój osobowości. Poznań 1994.

Kłoskowska A.: Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 2012.

Nikitorowicz J: Grupy etniczne w wielokulturowym świecie. Sopot 2010.

Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk 2005.

Nikitorowicz J.: Socjalizacja i wychowanie w zróżnicowanych wyznaniowo i etnicznie rodzinach Białostocczyzny. Białystok 1992.

Ossowski S.: O ojczyźnie i narodzie. Warszawa 1984.

Ryszewska-Banko J.: Tolerancja jako wartość i cel w edukacji wielo- i międzykulturowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. „Edukacja Międzykulturowa” 2015, nr 4.

Szczurek-Boruta A.: Kształtowanie się tożsamości młodzieży – z doświadczeń edukacji szkolnej. [w:] Lewowicki T., Grabowska B., Gajdzica A. (red.): Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – aktualne doświadczenia na pograniczu polsko-czeskim. Toruń 2008.

Tillmann K.-J.: Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa 1996.

Urban J.: Mniejszości narodowe krajów Grupy Wyszehradzkiej w procesach integracyjnych Europy – tożsamość młodzieży mniejszości autochtonicznych. Toruń 2014.

Zakres tematów:

1. Socjalizacja i wychowanie - analiza pojęć.

2. Socjalizacja jako proces kształtowania osobowości.

3. Płaszczyzny i fazy socjalizacji.

4. Socjalizacja w rodzinie i szkole.

5. Dylematy tożsamościowe w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo.

6. Tożsamość narodowa.

7. Strategie adaptacyjne Słowian w świecie postkomunistycznym.

8. Autochtoniczne mniejszości narodowe państw Grupy Wyszehradzkiej.

9. Szkoła mniejszości narodowych w państwie narodowym.

10. Etniczność we współczesnym świecie.

11-14. Prezentacje projektów działań kształtujących postawy otwarte w środowisku zróżnicowanym kulturowo.

15. Podsumowanie, ewaluacja.

Wartości w środowisku wielokulturowym.

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, dyskusja, prezentacja ustna, metoda problemowa

Metody i kryteria oceniania:

1) Prezentacja , pogadanka, dyskusja: prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej; sprawdzenie umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk życia społecznego; ocena umiejętności obserwacji środowiska lokalnego.

Kryteria oceniania:

- znajomość literatury obowiązkowej,

- komunikatywny sposób przekazywania wiedzy,

- umiejętność pobudzenia grupy do aktywnego udziału w pogadance, dyskusji.

2) Projekt, dyskusja: calem zadania jest sprawdzenie umiejętności indywidualnego lub grupowego przygotowania i zaprezentowania projektu działań kształtujących postawy otwarte w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Projekt może być adresowany do grupy, społeczności lub zbiorowości. Może dotyczyć jednego wydarzenia (np. imprezy, jednej lekcji) lub działań długoterminowych (np. roczny projekt środowiskowy). Projekty prezentowane są podczas zajęć i poddawane pod dyskusję grupy.

Kryteria oceniania:

- oryginalność pomysłu,

- dokładne określenie celu/celów projektu,

- szczegółowy opis etapów realizacji projektu,

- jasna i komunikatywna prezentacja projektu na forum grupy.

Uwagi:

mgr A. Gancarz

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)