Metody badań pedagogicznych [12-OA-N1-7MBP]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody badań pedagogicznych [12-OA-N1-7MBP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 18 |
Prowadzący: | Anna Szafrańska |
Literatura: |
Ablewicz K.: Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Kraków 1994, Wyd. UJ. 2. Charmaz K.: Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa 2009, PWN. 3. Konecki K.: Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa 2000, PWN. 4. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 5. Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K.J. (red.): Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 6. Rubacha K.: Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008, WAiP. |
Zakres tematów: |
1. Planowanie procesu badawczego (zmienne, konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych, problemy badawcze i hipotezy robocze). Metody, techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w badaniach pedagogicznych. 2. Konstruowanie i standaryzacja narzędzi badawczych. 3. Dobór próby i terenu do badań. 4. Realizacja badań. 5. Analiza i interpretacja zgromadzonego materiału empirycznego. 6. Weryfikacja hipotez i formułowanie wniosków. 7. Prezentacje przygotowanych w zespołach badawczych projektów. |
Metody dydaktyczne: |
analiza przedstawionych projektów, omówienie zagadnień metodologicznych badań, dyskusja o metodach i narzędziach badawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda projektu - ćwiczenia w projektowaniu programów prostych badań pedagogicznych. Prezentacja koncepcji, tematyki, metodologii oraz wyników przeprowadzonej pracy badawczej. |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.