Diagnoza i metody pracy z osobami z autyzmem i zespołem Aspergera [12-OA-N1-17DZA]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza i metody pracy z osobami z autyzmem i zespołem Aspergera [12-OA-N1-17DZA] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 18 |
Prowadzący: | Szymon Godawa |
Literatura: |
• Attwood T., Hénault I., Dubin N.: Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk2015 • Bluestone J.: Materia AUTYZMU. Łączenie wątków w spójna teorię, Fundacja Rozwiązać Autyzm, Warszawa 2015 • Charbicka M.: Dziecko z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015 • Dąbrowska- Kaczorek M., Sundberg M.L., MIchael J.: „Okiem lekarza i psychoterapeuty. Korzyści dla dzieci z autyzmem, wynikające z analizy zachowania werbalnego Skindera, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2015 • Dąbrowska- Kaczorek M., Szewczuk-Bogusławska M., Wasilewska E., Gorzelak P., Trzebiatowska I.A.: Jeśli nie zespół Aspergera, to co?, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2015 • Fields-Meyer T., Prizant B. M.: Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017 • Gerland G.: Prawdziwy człowiek. Osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie. Wolters Kluwer S.A., Warszawa 2015 • Grandin T., Moore D.: Kochaj i pomóż dorosnąć. Jak pomóc dziecku ze spektrum autyzmu wejść w dorosłe życie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017 • Grandin T., Panek R.: Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Copernicus Center Press Sp. z o.o., Kraków 2016 • Hénault I.: Zespół Aspergera a seksualność. Od dojrzewania poprzez dorosłość, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk2015 • Higashida N.: Dlaczego podskakuję, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2015 • Kaczmarek B. B., , Wojciechowska A.: Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015 Kraków • Kauffman R. K.: Autyzm przełom w podejściu. Program Son-Rise, który pomógł rodzinom na całym świecie, Wydawnictwo Vivante, 2016 • Kozdroń A.: Wychowanie przez zabawę. Projekty i gry w kształtowaniu kluczowych kompetencji u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015 • Kozdroń A.: Zespół Aspergera. Zrozumieć aby pomóc, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015 • Maniecka M.: Pokaż mi mój mały świat. Historyjki obrazkowe dla dzieci z autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy i niedosłuchem, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2016 • McClannahan L. E., Krantz P. J.: Plany aktywności dla dzieci z autyzmem. Uczenie samodzielności, Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka, Gdańsk 2016 • Naoki H.: Dlaczego podskakuję, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2015 • Nason B.: Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017 • Attwood T.: Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Wydawnictwo HARMONIA , Gdańsk 2013 • Cytowska B., Wilczura B. (red.nauk.): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, • Pisula E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, GWP, Gdańska 2012 • Winczura B. (red.): Autyzm. Na granicy zrozumienia, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2010, wyd. II • Pietras T., Witusik A., Gałecki P.: Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2010 |
Zakres tematów: |
Epidemiologia autyzmu, Autyzm – pozycja nozologiczna, charakterystyka kliniczna i diagnoza, Zaburzenia psychiczne w autyzmie. Psychologiczne koncepcje rozwoju autyzmu Badania psychologiczne w autyzmie Diagnoza funkcjonalna osób z autyzmem Diagnoza nozologicznaosób z autyzmem Trudności w badaniu internistycznym u pacjentów z upośledzeniem umysłowym i autyzmem wprowadzenie do metod terapeutycznych, doktryna terapii Leczenie farmakologiczne autyzmu Zarys terapii pedagogicznej dzieci z autyzmem Terapia rodziny z dzieckiem autystycznym Terapia dziecka z zachowaniami autystycznymi Edukacja dziecka autystycznego Alternatywne metody wsparcia rozwoju osób z autyzmem |
Metody dydaktyczne: |
Wykład interaktywny |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny złożony z 5 pytań i zadań o charakterze otwartym. |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.