Terapia specyficznych trudności dziecka w uczeniu się matematyki [12-PE-ZTP-S1-9TSTM]
semestr letni 2017/2018
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Terapia specyficznych trudności dziecka w uczeniu się matematyki [12-PE-ZTP-S1-9TSTM] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 13 |
Prowadzący: | Natalia Józefacka |
Literatura: |
Błaszkowska I., Jastrząb J., O diagnozie elementarnych umiejętności matematycznych – propozycje praktyczne, Biuletyn 3 (5) 2009. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, 1997. Gruszczyk-Kolczyńska E., Moroz H., Łysek J., Wojnowska M., Metoda diagnozy działalności matematycznej dzieci z klas początkowych, W-wa 1987. Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna. Toruńska Szkoła Terapeutyczna – dziesięć lat doświadczeń, Akapit, Toruń 2002: I. Błaszkowska (z d. Falko), J. Jastrząb Rozdział XXIII Terapia matematyczna, Tomasik L. Rozdział XII Matematyka. Košč L., Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych, Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wych. – Zaw. MOiW. Kurczab M, Tomaszewski P., Dyskalkulia w pytaniach i odpowiedziach, ARS MATHEMATICA, Warszawa 2005. Matzarakis D., Jak moje dziecko może nauczyć się logiczno – matematycznego myślenia, Jedność, Kielce 2009. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych, Impuls, Kraków 2005. Oszwa U., Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Impuls, Kraków 2008. Oszwa U., Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu, Impuls, Kraków 2008. Piaget J., Inhelder B., Od logiki dziecka do logiki młodzieży, PWN 1970. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP 1998. Programy nauczania w przedszkolu, klasy I – III, IV – VI aktualnie obowiązujące. Rozporządzenia MEN w sprawie ppp, dostosowania wymagań, podstawy programowej. Davis Ronald D., Dar uczenia się, Poznań 2006 Gruszczyk _ Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?, Warszawa 1989 Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1997 Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009; Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Kraków 2005; Kus - Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004; Sowińska H (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, Poznań 2011. |
Zakres tematów: |
1. Trudności w uczeniu się matematyki i ich przyczyny. Badania nad rozwojem umysłowym dzieci – fazy rozwojowe (J. Piaget). Dyskalkulia rozwojowa i jej rodzaje. Trudności w uczeniu się matematyki w klasyfikacjach zaburzeń i chorób DSM – IV i ICD – 10. Wpływ zaburzeń różnych funkcji poznawczych dziecka na naukę matematyki. 2. Ujęcie specyficznych trudności w uczeniu się matematyki przez prof. E. Gruszczyk – Kolczyńską. Dojrzałość szkolna do uczenia się matematyki. 3. Dokonanie analizy podstawy programowej nauczania matematyki dla: przedszkola, klas I – III, klas IV – VI. 4. Poznanie dostępnych metod, technik i narzędzi diagnozy pedagogicznej specyficznych trudności w uczeniu się matematyki, tworzenie autorskich prób diagnostycznych. 5. Konstruowanie programów terapeutycznych stosownie do potrzeb i możliwości dziecka. 6. Ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne w pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki poświęcone: kształtowaniu orientacji przestrzennej i intuicji geometrycznej, klasyfikowaniu, kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej i działania arytmetycznego, rozwiązywaniu zadań tekstowych. 7. Poznanie środków dydaktycznych, gier i zabaw wykorzystywanych w czynnościowym nauczaniu-uczeniu się matematyki w klasach początkowych. 8. Tworzenie warsztatu diagnostycznego i terapeutycznego, opracowywanie scenariuszy zajęć korekcyjno - kompensacyjnych |
Metody dydaktyczne: |
warsztaty grupowe, projekty, konsultacje, analiza dokumentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: praca pisemna (prezentacja), aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, obecność (min. 90 % obecności), |
Uwagi: |
mgr N. Józefacka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.