Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia specyficznych trudności dziecka w uczeniu się matematyki [12-PE-ZTP-S1-9TSTM] semestr letni 2017/2018
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Terapia specyficznych trudności dziecka w uczeniu się matematyki [12-PE-ZTP-S1-9TSTM]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 13
Prowadzący: Natalia Józefacka
Literatura:

Błaszkowska I., Jastrząb J., O diagnozie elementarnych umiejętności matematycznych – propozycje praktyczne, Biuletyn 3 (5) 2009.

Gruszczyk – Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, 1997.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Moroz H., Łysek J., Wojnowska M., Metoda diagnozy działalności matematycznej dzieci z klas początkowych, W-wa 1987.

Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna. Toruńska Szkoła Terapeutyczna – dziesięć lat doświadczeń, Akapit, Toruń 2002: I. Błaszkowska (z d. Falko), J. Jastrząb Rozdział XXIII Terapia matematyczna, Tomasik L. Rozdział XII Matematyka.

Košč L., Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych, Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wych. – Zaw. MOiW.

Kurczab M, Tomaszewski P., Dyskalkulia w pytaniach i odpowiedziach, ARS MATHEMATICA, Warszawa 2005.

Matzarakis D., Jak moje dziecko może nauczyć się logiczno – matematycznego myślenia, Jedność, Kielce 2009.

Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych, Impuls, Kraków 2005.

Oszwa U., Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Impuls, Kraków 2008.

Oszwa U., Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu, Impuls, Kraków 2008.

Piaget J., Inhelder B., Od logiki dziecka do logiki młodzieży, PWN 1970.

Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP 1998.

Programy nauczania w przedszkolu, klasy I – III, IV – VI aktualnie obowiązujące.

Rozporządzenia MEN w sprawie ppp, dostosowania wymagań, podstawy programowej.

Davis Ronald D., Dar uczenia się, Poznań 2006

Gruszczyk _ Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?, Warszawa 1989

Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1997

Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009;

Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Kraków 2005;

Kus - Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004;

Sowińska H (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, Poznań 2011.

Zakres tematów:

1. Trudności w uczeniu się matematyki i ich przyczyny. Badania nad rozwojem umysłowym dzieci – fazy rozwojowe (J. Piaget). Dyskalkulia rozwojowa i jej rodzaje. Trudności w uczeniu się matematyki w klasyfikacjach zaburzeń i chorób DSM – IV i ICD – 10. Wpływ zaburzeń różnych funkcji poznawczych dziecka na naukę matematyki.

2. Ujęcie specyficznych trudności w uczeniu się matematyki przez prof. E. Gruszczyk – Kolczyńską. Dojrzałość szkolna do uczenia się matematyki.

3. Dokonanie analizy podstawy programowej nauczania matematyki dla: przedszkola, klas I – III, klas IV – VI.

4. Poznanie dostępnych metod, technik i narzędzi diagnozy pedagogicznej specyficznych trudności w uczeniu się matematyki, tworzenie autorskich prób diagnostycznych.

5. Konstruowanie programów terapeutycznych stosownie do potrzeb i możliwości dziecka.

6. Ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne w pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki poświęcone: kształtowaniu orientacji przestrzennej i intuicji geometrycznej, klasyfikowaniu, kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej i działania arytmetycznego, rozwiązywaniu zadań tekstowych.

7. Poznanie środków dydaktycznych, gier i zabaw wykorzystywanych w czynnościowym nauczaniu-uczeniu się matematyki w klasach początkowych.

8. Tworzenie warsztatu diagnostycznego i terapeutycznego, opracowywanie scenariuszy zajęć korekcyjno - kompensacyjnych

Metody dydaktyczne:

warsztaty grupowe, projekty, konsultacje, analiza dokumentów

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń: praca pisemna (prezentacja), aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, obecność (min. 90 % obecności),

Uwagi:

mgr N. Józefacka

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)