Międzykulturowe aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OT-S2-AOW]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Międzykulturowe aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OT-S2-AOW] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 15 |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Biernacka M., Krzysztofek K., Sadowski A. (red.): Społeczeństwo wielokulturowe - nowe wyzwania i zagrożenia. Białystok 2012, Wyd. UwB. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa - dokonania, problemy, perspektywy. Cieszyn-Warszawa - Toruń 2011, Wyd. UŚ i Adam Marszałek. Lewowicki T., Ogrodzka – Mazur E., Szczurek – Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000, Wyd. UŚ. Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków 2007, Oficyna Wyd. „Impuls”. Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009, Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Szczurek-Boruta A., Jas K. (red.): Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym, kulturowym : wyzwania, powinności pedagogiki, zadania. Toruń 2017, Wyd. Adam Marszałek. Literatura uzupełniająca: Grudzińska A., Kubin K. (red.): Szkoła wielokulturowa – organizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów. Warszawa 2010, Forum Różnorodności Społecznej. Grzybowski P.: Spotkania z innymi : czytanki do edukacji międzykulturowej. Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Lewowicki T., Piechaczek-Ogierman G., Chojnacka-Synaszko B. (red.): Edukacja dzieci i młodzieży w środowiskach zróżnicowanych kulturowo. Toruń 2014, Wyd. Adam Marszałek. Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci i młodzież w procesie kształtowania postaw kulturowych : przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej: (materiały dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych). Kraków 2012, Oficyna Wyd. „Impuls”. Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Katowice 2011, Oficyna Wyd. „Impuls”. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red.): Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna - problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn - Warszawa - Kraków 2005. Wyd. Impuls. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Suchodolska J. (red.): Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn – Warszawa – Toruń, 2011, Wyd. Adam Marszałek. Młynarczuk-Sokołowska A. (red.): Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej. Wydawnictwo: Fundacja Edukacji i Twórczości w Białymstoku |
Zakres tematów: |
1-2. Edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa – cele, zadania, przedmiot, zakresy pojęć. 3-4. Praca z wybranymi programami edukacyjnymi z zakresu edukacji wielo- i międzykulturowej. 5-15. Projektowanie sytuacji edukacyjnych wspierających rozwój jednostki odmiennej kulturowo. Przeciwdziałanie uprzedzeniom i dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, religię, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości. Konstruowanie i ewaluacja rozwiązań sprzyjających adaptacji i integracji z Innymi i ich kulturami. |
Metody dydaktyczne: |
analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień przy wykorzystaniu: metod podających (pogadanka); metody problemowych, metod pokazowych; opracowanie w grupach projektu sytuacji edukacyjnych (metody problemowe, praktyczne, gry dydaktyczne); prezentacja studenckich projektów |
Metody i kryteria oceniania: |
PROJEKT wymagania merytoryczne: Opracowanie w grupach, przedstawienie i omówienie projektów sytuacji edukacyjnych wspierających rozwój jednostki odmiennej kulturowo. Sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej; sposób komunikowania oraz klarowność i przejrzystość prezentowanych treści; Projekt powinien być przygotowany w sposób kreatywny i jak najbardziej możliwy do realizacji. Projekt powinien zawierać: - wstęp (1-2 strony) dotyczący opisu konieczności realizacji projektu, - adresatów (grupa wiekowa/placówka), - źródła finansowania, - tematykę poszczególnych zajęć wraz z ich celami i terminem realizacji. - przebieg jednych zajęć z uwzględnieniem: celów, metod, form, środków dydaktycznych, - ewaluację projektu. Kryteria oceny: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie jest opracowanie i prezentacja projektu. Przebieg procesu weryfikacji: Studenci prezentują na forum grupy swoje propozycje projektów, podawane są one pod dyskusję. Projekty składane są w formie pisemnej. Studenci zostaną poinformowani o warunkach formalnych oraz terminach przedstawiania projektów na pierwszych zajęciach oraz możliwości konsultacji z prowadzącym zajęcia. |
Uwagi: |
OWzTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.